Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: byta från CD till Boxer ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    118
    Tackad
    3 gånger

    byta från CD till Boxer ?

    hejsan nu har jag en VU+ Uno 4K SE och ett cd abonnemang , jag har även en vu+solo2 på landet men funderar på och gå över till markbundet boxer
    det jag funderar på om det skulle räcka med att byta ut tunern i vu+uno4k även skaffa en annan burk till landet och skaffa ett boxer abb.
    funkar det att köra oscam till boxer på samma sätt som det funkar med CD ?
    jag använder openpli och är nöjd med det

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    En sak att tänka på är att samtliga boxers muxar kommer att gå över till dvb-T2 och mpeg4 i oktober.
    Endast en enda mux i marknätet kommer att ligga kvar i dvb-T och det är den som Svt ligger i, dock kommer de att gå över till mpeg4 i denna. SD sändningarna av Svt kommer avslutas så det blir bara HD. Alla dubbelutsändningar i SD/HD kommer att avslutas så det blir HD i de fall kanalen finns i HD och SD om kanalen ej finns i HD.
    Om hurvida detta även kommer att betyda ändringar i boxers viaccesskodning vet ingen. Idag kan de kanaler som körs i dvb-T2/mpeg4 i de flesta fallen inte kodas av med softcam utan kräver ci+ modul. Kanaler som ligger på dvb-T funkar med äldre icke ci+ moduler och fungerar därmed med softcam.

    Sammanfattning: samtliga muxar utom en i dvb T2. Samtliga kanaler i marknätet i mpeg4.
    Uppdaterad information – ny tidplan för MPEG4-migration i marknätet. - Gestrike antennservice

    Även danmark har gjort denna förändring förra sommaren, fast dom fimpade dvb-T helt. Alla danska kanaler, även fria DR körs i dvb-T2/mpeg4. Går bra att få in i skåne :-)

    edit: Fel av mig, det är både mux1 och mux2 som ska köra dvb-T. Båda dock i mpeg4.
    övriga muxar ska köra dvb-T2. Hur som helst får äldre mpeg2 boxar skrotas.
    Senast redigerad av jippe den 2021-04-14 klockan 20:40.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nullebulle Visa inlägg
    hejsan nu har jag en VU+ Uno 4K SE och ett cd abonnemang , jag har även en vu+solo2 på landet men funderar på och gå över till markbundet boxer
    det jag funderar på om det skulle räcka med att byta ut tunern i vu+uno4k även skaffa en annan burk till landet och skaffa ett boxer abb.
    funkar det att köra oscam till boxer på samma sätt som det funkar med CD ?
    jag använder openpli och är nöjd med det
    Det går med modul, men ej på Enigma boxar vad jag förstår.
    Så svaret är nej.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Nu använder inte jag Boxer fullt ut utan enbart de fria kanalerna och TV4HD. I min dm920 med OScam sitter ett gammalt boxerkort utan verksamt abonnemang. Tv4HD fungerar utmärkt i Newnigma2, Openvision och OpenPli, men inte i OpenATV, Merlin och DreamElite. Det är dessa images som jag provat och får inte riktigt ihop sambanden. Nu har jag inte varit inne och gjort några extra inställningar utan respektive cam är installerad direkt ur addon sortimentet i respektive image...


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Hittade ett gammalt inlägg på comhit.net från 20-04. Enligt detta är det enbart ett fåtal av de krypterade HD-kanaler som går att se med softcam, däribland TV4HD. Stora merparten kräver modul.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jippe, stämmer det verkligen ?

    Gick inte boxer över till MPEG4 på alla muxar förutom den som körde ut SVT1,SVT2 osv.
    för länge sedan ?

    Och jag märkte av misstag att min TV som har DVB-T inte kunde ta emot SVT kanalerna
    så jag sökte information på nätet och hittade att dom ska gå över till DVB-T2. Däremot
    visste jag inte att alla parallella sändningar ska upphöra.

    Nu har jag en annan TV på en annan plats som har DVB-T2 så jag kan titta ändå, jag använder
    det bara som en backup lösning ifall det blir något fel på CD mottagningen via parabol. Hade
    en box som faktiskt gick sönder förut och då kunde man titta lite till det att jag hade fått
    en skaffat en ny box. Inte för att jag tittar ofta.

    Kör nästan bara med veckoarkiv och streamar. Live-TV är ju helt värdelöst, bara massa reklam
    hela tiden.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Vissa boxermuxar kör dvb-T2/mpeg4, vissa kör dvb-T/mpeg4 och SVT kör dvb-T/mpeg2 i SD samt paralellsänder i HD via dvb-T2/mpeg4 i dagsläget. Dessutom ser det inte exakt likadant ut i hela landet. Kolla länken.
    i Skåne körs iaf SVT i dvb-T/mpeg2 idag.

    efter oktober blir det likadant överallt och alla äldre mpeg2 boxar kan lämnas till elektronikåtervinningen

    Edit: Fel av mig, det är både mux1 och mux2 som ska köra dvb-T. Båda dock i mpeg4.
    övriga muxar ska köra dvb-T2. Hur som helst får äldre mpeg2 boxar skrotas.
    Senast redigerad av jippe den 2021-04-14 klockan 20:42.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jippe, jaha ok. Jag har alltid trott det var samma över hela landet. Däremot vet jag att på vissa platser körde man ut de tidiga HD sändningarna i "band ett" vissa
    delar av landet, om det nu var under 240Mhz eller hur det nu var, minns inte och orkar inte kolla upp det själv. Då var det ju tjat om att en del behövde byta
    antenn eller fixa för att kunna ta emot. Det här var ju ett bra tag sedan såklart.

    Så nu ska det alltså bli DVB-T2 med MPEG4 i hela landet och inget annat ?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    58
    Tackad
    13 gånger
    https://teracom.se/privat/tv/MPEG4migration/omMPEG4/

    Skickat från min SM-G781B via Tapatalk
    Vu+ Ultimo 4K , 2* VU+ Solo2 , Formuler Z10 Pro Max, Formuler Z11 Pro Max

Liknande ämnen

  1. Byta från Gemini till PLI
    Av Vampis i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 18:41
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 01:46
  3. byta från boxer till viasat?
    Av assnike i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 19:52
  4. Byta från Gemini till Nabilo
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 13:49
  5. Byta från Boxer till Canal Digital?
    Av Robban 1881 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss