Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: En tallrik två mottagare Sat-CR spänningskonflikt?

  1. #1

    En tallrik två mottagare Sat-CR spänningskonflikt?

    Hej

    Ny medlem här och har verkligen försökt söka svar på detta i detta forum men gått bet.

    Har Allente med SAT CR huvud och unicabel. Här hemma så har jag en VU+ SOLO2 som jag fått att funka så jag samtidigt kan spela in nån kanal medans jag kollar på nån annan. Har även satellitmottagare i min tv som stödjer unicabel och kan se hela utbudet där utan problem.

    Har två kort och en splitter (1 in 3 ut)och skulle vilja ha både VU+ (båda mottagarna) och tv inkopplade samtidigt och undrar om det inte blir nån slags konflikt om VU+ vill skicka spänning till LNB samtidigt som tv vill skicka spänning till LNB. Man vill ju inte att VU+´s spänning skall titta in i tv:n och vice versa.

    För tillfället så kör jag med kortet i tv:n och VU+ urkopplad medans jag letar svar.

    Har läst på många stället där de har flera mottagare till samma tallrik men inte nämnt nånting om strömmatningen.

    Hoppas jag fick till min fundering på ett lättförståeligt sätt.

    Mvh

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag vet inte hur SatCR fungerar annat än att boxar måste stödja tekniken i hela kedjan för att det ska fungera. Fördelen
    är att man slipper så mycket kablar men är man inte i behov av SatCR så bör man undvika den tekniken. Det gamla
    systemet är bättre även om det blir mer kablar för det funkar på alla boxar och utrustning du använder.

    Om du gör om systemet till den äldre tekniken, eller har den möjligheten varför inte. Du kommer fortfarande kunna
    använda alla boxar och utrustning du har nu. Eventuellt måste du byta LNB men det kan man ju enkelt göra själv
    för det är bara ett utbyte man gör inget annat.

    Vad gäller matning av spänning till en LNB kan man välja, det normala är att boxarna matar ut spänning men
    det finns inget som hindrar att man kör en permanent matning till LNBn via en utgång som inte används om
    man har det behovet. Det går säkerligen med SatCR också men det finns inte lika mycket utrustning och
    prylar vad jag kan hitta jämfört med de äldre teknikerna som fortfarande är mer etablerade och standardiserade
    på ett annat sätt.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Ska du köra satCR/unicable så måste alla dina mottagare ha stöd för unicable/satCR, det går inte att blanda in en mottagare som bara klarar universal LNB då.
    Dessutom måste alla mottagare vara konfigurerade för olika "user band" för att inte krocka med varandra.
    satCR standarden säger att alla enheter får lov att spänningsmata lnb, man har inte olika spänningar för olika polarisationer, en enhet som är avstängd får inte lasta ner antenningången mot jord eftersom antennsladden kan vara spänningsmatad från en annan mottagare.

    Det finns dessutom 2 olika versioner av satCR protokollet, som dock är bakåtkompatibla. Den ena har 24 userbands och den andra 4.
    Om du vill använda en mottagare som inte klarar satCR så finns det LNB med en eller 2 sk "legacy/universal" utgång(ar) och en eller 2 satCR utgångar, men de mottagare som inte klarar satCR måste då ha en egen kabel upp till universal-utgången på huvudet.

    satCR är inte kompatibelt med diseq-switchar eller multiswitchar, så det är max ett huvud som gäller om man ska köra satCR.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jag vet inte hur SatCR fungerar annat än att boxar måste stödja tekniken i hela kedjan för att det ska fungera. Fördelen
    är att man slipper så mycket kablar men är man inte i behov av SatCR så bör man undvika den tekniken. Det gamla
    systemet är bättre även om det blir mer kablar för det funkar på alla boxar och utrustning du använder.

    Om du gör om systemet till den äldre tekniken, eller har den möjligheten varför inte. Du kommer fortfarande kunna
    använda alla boxar och utrustning du har nu. Eventuellt måste du byta LNB men det kan man ju enkelt göra själv
    för det är bara ett utbyte man gör inget annat.

    Vad gäller matning av spänning till en LNB kan man välja, det normala är att boxarna matar ut spänning men
    det finns inget som hindrar att man kör en permanent matning till LNBn via en utgång som inte används om
    man har det behovet. Det går säkerligen med SatCR också men det finns inte lika mycket utrustning och
    prylar vad jag kan hitta jämfört med de äldre teknikerna som fortfarande är mer etablerade och standardiserade
    på ett annat sätt.
    Tack för ditt svar.

    Fick ju med LNB för det gamla universella systemet men den LNB ligger i sin förpackning. Handlar om att jag fick installationen vid "nytecknande" (vi har varit kunder i säkert 15 år men har flyttat) så jag ville ha en större tallrik vilket jag fick (120 cm) och vi bor så pass till så att tallriken sitter ganska högt upp och med min hälsa så skulle jag aldrig riskera att klättra upp på stege för att byta LNB. Sat CR funkar kanon nu så därför så får denna LNB vara. Jag kopplade helt enkelt in tv:n i splittern så nu har jag min VU+ enbart för att spela in samt streama till övervåningen. Har nya kortet i tv:n. Av nån anledning så vägrar nya kortet funka i VU+ trots jag köpte CI-modulen av Allente. Varför det strular vet jag inte men har inte brytt mig heller då det nu funkar.

    Då jag med mina inställningar för LNB inte kan se nånting om strömmatning alls varken i VU+ eller tv så får jag anta att det sköts automatiskt. Inga konstigheter än iaf.
    Senast redigerad av Jonken den 2021-06-02 klockan 17:26.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Ska du köra satCR/unicable så måste alla dina mottagare ha stöd för unicable/satCR, det går inte att blanda in en mottagare som bara klarar universal LNB då.
    Dessutom måste alla mottagare vara konfigurerade för olika "user band" för att inte krocka med varandra.
    satCR standarden säger att alla enheter får lov att spänningsmata lnb, man har inte olika spänningar för olika polarisationer, en enhet som är avstängd får inte lasta ner antenningången mot jord eftersom antennsladden kan vara spänningsmatad från en annan mottagare.

    Det finns dessutom 2 olika versioner av satCR protokollet, som dock är bakåtkompatibla. Den ena har 24 userbands och den andra 4.
    Om du vill använda en mottagare som inte klarar satCR så finns det LNB med en eller 2 sk "legacy/universal" utgång(ar) och en eller 2 satCR utgångar, men de mottagare som inte klarar satCR måste då ha en egen kabel upp till universal-utgången på huvudet.

    satCR är inte kompatibelt med diseq-switchar eller multiswitchar, så det är max ett huvud som gäller om man ska köra satCR.
    Både Vu+ och tv:n kan unicable.

    Är så här just nu enlig manuell konfig. TV kanal 1 och VU+ kanal 2 och 3.

    Testar jag med kanal 1 i VU+ så dippar signalkvaliteten till 82-86% men på kanal 2 och 3 så ligger jag konstant på 91% vid normalt väder.

    När jag letade inställningar för mottagarna i VU+ så lekte jag lite med olika kanaler (VU+ kan ha 24 olika kanaler) men tror LNB jag fick med bara klarar av 4 st kanaler då jag inte fick bild på de andra kanalerna jag provade. Har lista för kanalerna och dess frekvenser. Och sen, varför skulle Allente skicka med LNB för 24 kanaler när deras 1-box "endast" kan hantera 4 st samtidigt (se på en kanal spela in på tre).

    Gällande switch/splitter så märkte jag att man inte kan ta vad som helst för dels så måste ju splittern klara frekvensen och dels så måste den kunna släppa igenom ström. Fick helt fel splitter först när jag handlade grejer men kunde just då nada om SatCR.

    Så mao så sköter Vu+ och tv det automatiskt gällande matningen.

    Tack för svaret.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @Jonken, jaha ok. Ja då är det bara köra vidare på SatCR men jag kan inte tekniken så jag kan inte hjälpa dig.

    @Jippe, aha så var det. Jag trodde bara det fanns en version, den där med 4 band men det var bra länge
    sedan jag läste på om tekniken. Då blev det jobbigare om det finns två olika varianter. Grejen med SatCR
    är ju att det skulle fungera utmärkt om hela systemet var automatiserat men jag antar man själv måste
    ställa in allt för att få det och fungera ?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @Jonken, jaha ok. Ja då är det bara köra vidare på SatCR men jag kan inte tekniken så jag kan inte hjälpa dig.

    @Jippe, aha så var det. Jag trodde bara det fanns en version, den där med 4 band men det var bra länge
    sedan jag läste på om tekniken. Då blev det jobbigare om det finns två olika varianter. Grejen med SatCR
    är ju att det skulle fungera utmärkt om hela systemet var automatiserat men jag antar man själv måste
    ställa in allt för att få det och fungera ?

    Det funkar perfekt så som jag kopplat med splittern. Ren gissning så är det tv:n som matar parabolhuvudet med ström.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Du måste alltid ställa in userband själv, det kan mottagarna inte autokonfigurera.
    En mottagare som kan titta på en kanal o spela in en annan samtidigt kräver 2 userband, en mottagare med 3 tuners kräver 3 userband osv. (fast idag har man inte riktiga tuners längre utan nyare mottagare har en sk FBC tuner, man samplar hela frekvensbandet och därefter kan man med mjukvara skapa virtuella "tuners" som plockar ut de transpondrarna man vi ha samtidigt (ofta kan man köra 8 virtuella tuners, men då krävs alltså 8 userbands till mottagaren.
    FBC passar bra ihop med satCR, man får inte full funktionalitet på en FBC tuner om man kör universal LNB (helt naturligt eftersom huvudet bara kan arbeta i ett av 4 lägen åt gången), vissa mottagare med FBC tuner har anslutning för 2 kablar så man iaf kan få 2 olika lägen med ett twin huvud, men jag har inte sett nån FBC mottagare med 4 antenningångar.

    Canaldigital har skickat ut huvud som klarar 24 userbands i mer än 2 år så är det allente du tecknat så är det garanterat ett huvud som klarar 24 userbands du får. (3 utgångar som är internt ihopkopplade inne i huvudet, tyvärr ingen legacy utgång), tyvärr levererar det huvudet ingen signal alls om det inte får satCR kommandon från mottagaren vilket gör att man inte kan använda en satfinder tex. (vissa äldre satCR huvuden arbetade som universal LNB tills de fick ett satCR kommando, då blev de istället ett satCR huvud. de kunde användas med äldre mottagare om ingen satCR mottagare var inkopplad.

    conaxmodulen från canaldigital bör fungera i en vu+ med modulplats, det behöver inte vara ci+ för canaldigitals moduler, jag kört själv med en gammal dm8000 och en dm7020hd. Om de nu inte ändrat ngt pga allente. vad står det för namn på modulen? Jag fick lite blandat när jag teckade nytt abo, en canaldigital modul samt en allente parabol

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Du måste alltid ställa in userband själv, det kan mottagarna inte autokonfigurera.
    En mottagare som kan titta på en kanal o spela in en annan samtidigt kräver 2 userband, en mottagare med 3 tuners kräver 3 userband osv. (fast idag har man inte riktiga tuners längre utan nyare mottagare har en sk FBC tuner, man samplar hela frekvensbandet och därefter kan man med mjukvara skapa virtuella "tuners" som plockar ut de transpondrarna man vi ha samtidigt (ofta kan man köra 8 virtuella tuners, men då krävs alltså 8 userbands till mottagaren.
    FBC passar bra ihop med satCR, man får inte full funktionalitet på en FBC tuner om man kör universal LNB (helt naturligt eftersom huvudet bara kan arbeta i ett av 4 lägen åt gången), vissa mottagare med FBC tuner har anslutning för 2 kablar så man iaf kan få 2 olika lägen med ett twin huvud, men jag har inte sett nån FBC mottagare med 4 antenningångar.

    Canaldigital har skickat ut huvud som klarar 24 userbands i mer än 2 år så är det allente du tecknat så är det garanterat ett huvud som klarar 24 userbands du får. (3 utgångar som är internt ihopkopplade inne i huvudet, tyvärr ingen legacy utgång), tyvärr levererar det huvudet ingen signal alls om det inte får satCR kommandon från mottagaren vilket gör att man inte kan använda en satfinder tex. (vissa äldre satCR huvuden arbetade som universal LNB tills de fick ett satCR kommando, då blev de istället ett satCR huvud. de kunde användas med äldre mottagare om ingen satCR mottagare var inkopplad.

    conaxmodulen från canaldigital bör fungera i en vu+ med modulplats, det behöver inte vara ci+ för canaldigitals moduler, jag kört själv med en gammal dm8000 och en dm7020hd. Om de nu inte ändrat ngt pga allente. vad står det för namn på modulen? Jag fick lite blandat när jag teckade nytt abo, en canaldigital modul samt en allente parabol
    Vet inte om du missade det jag skrev om hur jag ställde in kanalerna manuellt på tv och VU+ men har faktiskt funderat både en och två gånger på om man skall köpa nyare VU+ där man får med FBC-tuner. Har för mig tunern är fastlödd på SOLO2. Men började tveka då "Canal Digital" verkar öka antalet parade kanaler. Har även en SOLO SE som jag köpte utan tuner. Kanske där är lösningen om det finns FBC-tuner att köpa. Om så är fallet så är det ju inga stora pengar jämte köpa ny mottagare om nu Allente kommer para alla sevärda kanaler.

    Förvånande att Allente hade 24-kanalers LNB men är ju bara trevligt isf. Tack för info.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Tja om de parar ännu fler kanaler så har du ju ännu mindre nytta av att ha en FBC tuner/eller flera tunrar, eftersom modulen eller modulerna blir det som begränsar hur många kanaler du kan se samtidigt.
    Har aldrig ägt nån VU mottagare så jag vet inte vad dom har och vill inte lägga pengar på nya boxar då jag inte vet hur länge man kan köra med alternativa boxar. Dessutom verkar orginalboxarna hyffsat bra nu funktionsmässigt.
    Verkar som allente på sikt byter till nagra och fasar ut både conax och videoguard så vi får se om det är helt slut med egen box då eller vad som händer.

Liknande ämnen

  1. Storlek tallrik cd/viasat utomlands
    Av jonnh i forum Övrigt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-06-21, 00:40
  2. Byta tallrik till en större
    Av joakim95 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 12:32
  3. Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?
    Av emisaki i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 18:33
  4. Tallrik med DiSeqC motor
    Av xAyiDe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 20:05
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-03, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss