Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: En tallrik två mottagare Sat-CR spänningskonflikt?

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Tja om de parar ännu fler kanaler så har du ju ännu mindre nytta av att ha en FBC tuner/eller flera tunrar, eftersom modulen eller modulerna blir det som begränsar hur många kanaler du kan se samtidigt.
    Har aldrig ägt nån VU mottagare så jag vet inte vad dom har och vill inte lägga pengar på nya boxar då jag inte vet hur länge man kan köra med alternativa boxar. Dessutom verkar orginalboxarna hyffsat bra nu funktionsmässigt.
    Verkar som allente på sikt byter till nagra och fasar ut både conax och videoguard så vi får se om det är helt slut med egen box då eller vad som händer.
    Ja men jag hoppas ju så klart att det tar tid så därför möjligtvis ny tuner till SOLO SE om det går. Har One-boxen och den tycker jag är rätt så trevlig. Många klagar på buggar mm och visst, den är inte perfekt än men riktigt nice ändå. Nackdelen är väl USB-disken som endast är på 1 TB. Så som det är nu med VU+ så kan man ju välja betydligt större diskar samt är bara kopiera filmerna till lagringsplats om man nu vill spara filmer om hårddisken är full.

    Samlade på DVD förut men lessnade nånstans runt 1300 filmer. Snordyrt samt många filmer va crap.

    Ska iaf bli intressant och se hur One V2 blir.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @jippe, ok. Hittar inte mycket utförlig information om hur SatCR (unicable) fungerar.

    Du beskrev två olika varianter eller versioner, tycker det borde finnas mer utförlig information om detta
    någon stans.

    Såg att one place boxen tydligen har stöd för SatCR 4 och 24 varianterna.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2021-06-03 klockan 15:58.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @jippe, ok. Hittar inte mycket utförlig information om hur SatCR (unicable) fungerar.

    Du beskrev två olika varianter eller versioner, tycker det borde finnas mer utförlig information om detta
    någon stans.

    Såg att one place boxen tydligen har stöd för SatCR 4 och 24 varianterna.
    Lite onödigt med fler än 4 st kanaler samtidigt för hårddisken i One-boxen klarar aldrig av att spela in hur många program som helst på samma gång. Därför trodde jag att det endast bara var 4 st kanaler. Men å andra sidan ju fler kanaler ju större chans att optimera då olika kanaler ger olika signalkvalitet. Kanal 1 = 82% signalkvalitet och kanal 2 och 3 91% i VU+ (som om det nu skulle ha nån betydelse över tid). Möjligt det kanske kan märkas vid kraftigt spöregn eller snöfall.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    brukar finnas en vanlig utgång på lnb

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Vissa mottagare kan va förberedda för kanalbyte genom att redan ha tunat in o kodar av kanalen före och kanalen efter aktuell kanal i kanallistan, det förbrukar ju 2 tuners utöver den man tittar på, men ger snabbare zap.

    DennisOlof, det finns info om hur satCR fungerar på nätet.
    rent principiellt handlar det om att man delar upp mellanfrekvensen (950MHz-2150MHz) i 24 delar ”userbands/UB”.
    med diseq kommandon kan man bestämma individuellt vilket frekvensområde och polarisation (från satelliten) som ska skickas ner i vilket UB. Varje UB är lite bredare än vad en transponder är så en transponder får utan problem plats i ett UB.
    alla mottagarna kan se alla UB men den kan bara styra innehållet i det UB som den är konfigurerad för (övriga UB är ointressanta om man inte vill ”snoka” o se vilka transpondrar övriga mottagare tittar på men det gör inte ngt i ett privat hushåll)

    alla mottagare som klarar satCR24 klarar även satCR4 och universal.
    en satCR4 mottagare fungerar med ett 24 huvud men kan bara konfas för 4 av 24 UB. Det ska gå bra att blanda mottagare från båda standarderna om man ser till att satCR4 mottagarna får UB1-4 och 24 mottagarna får de högre numren, men jag har inte testat
    Senast redigerad av jippe den 2021-06-03 klockan 21:29.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    brukar finnas en vanlig utgång på lnb
    Finns inte på det huvudet allente skickar ut. Endast satCR

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    brukar finnas en vanlig utgång på lnb
    De äldre huvudena med stöd för SatCR hade även två st universal utgångar https://docplayer.se/7461549-Single-...vagshuvud.html -är nog den du tänker på.
    men de som levereras idag har tre st utgångar men är en och samma då de är ihopkopplade https://www.gestrikeantennservice.co...b-med-24-band/

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @jippe, aha.

    Så om jag förstår det rätt så funkar det lite som som typ IP-TV eller ett datornät. Man måste ställa in allt men sedan har varje mottagare eller enhet en egen kanal på kabeln upp till LNBn och det är sedan boxen som styr LNBn och talar om vilken kanal den vill ta emot typ. Jämfört med hur en vanlig LNB fungerar (eller om man jämför med quattro LNB) där man får ut hela utbudet via de fyra utgångarna men man blir ändå begränsad till att man måste välja rätt utgång beroende på frekvensen och sedan om det är H eller V som skickas ut från transpondern. Ganska fiffigt ändå det där SatCR och speciellt eftersom dom utökat till många fler kanaler.

    Iofs hjälper det inte om kabeldragningen blir för lång. Jag hjälpte någon förut att fixa med en parabol, monterade upp en större fuba på typ 1m för att få bättre signal men man tappade ganska mycket signal ändå, tror längsta kabelbiten blev 35 meter eller så. Det gick bra så jag kunde undvika en in-line förstärkare som kanske hade skapat mer strul. Dessutom har jag märkt att de flesta boxar är ganska bra på att hantera signal tapp men så fort man förstärker upp signalen efter att den blivit för svag så är de en del boxar som blir sura och man kan få en massa konstiga problem.

    Såg på satpro att det finns en multiswitch så att man kan få in två satelliter i samma kabel med SatCR tekniken, riktigt fint. Något jag definitivt är intresserad av för att slippa dra en extra kabel vilket är ganska jobbigt. Men allt beror på monteringen och placering av parabolen.

    Iofs så är det ju bättre för stora bostadsrättsföreningar i höghus att gå över till fiber och mata från optisk LNB den vägen, då blir man obegränsad och har aldrig några signalproblem men det kostar ju pengar så den bästa lösningen är ju att folk som vill använda parabol bor i lägenhet med balkong mot söder. Då kan man sätta upp en parabol utan problem. Nu slipper jag det problemet men jag skulle INTE kunna bo någon stans där jag inte kan köra parabol trots att jag numera har fiber via IP-Only. Det har blivit duktigt med strul senaste åren, grannen är lite sur att hans IPTV störs ganska ofta numera.

    @Jonken, satpro har bra utbud av SatCR grejer, I stort sett det ställe som har mest prylar vad jag vet just till paraboler etc.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @Jonken, satpro har bra utbud av SatCR grejer, I stort sett det ställe som har mest prylar vad jag vet just till paraboler etc.
    Just nu så är jag nog rätt nöjd ändå. Är ju en sån där typ som föredrar filmer på hårddisk så därför så försöker jag hålla liv i mina gamla VU+. Sen får man se i framtiden vad som sker. Hade mer än gärna kört med nyare VU+ om de funkar med CI-modulen enbart för just inspelning av filmer. Har inte haft tid att luska ut varför det inte funkar och om det finns nån lösning med annan mjukvara än BH. One-boxen är ju här för att stanna så det ska bli intressant sen och se om version två blir nåt att hänga i julgranen.

    Kan kanske låta lite absurt tråkigt men det enda jag inväntar nu är ruskigt regnoväder för att se om jag har bild eller inte ��

    Det här med tredjepartsboxar är enbart tidsfördriv.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    DennisOlof ett större problem med lång kabel och satCR är att diseq kommandona som mottagarna skickar till huvudet för att byta frekvensområde i sitt ub dämpas ut och försvinner i den långa kabeln, speciellt om man har många splitters o många mottagare.... signalnivån på antennsignalen brukar inte vara nått problem om den dämpas i i kabeln, det fixar mottagaren att förstärka om signalen är ren och utan störningar. Jag har själv haft det problemet.
    man kan även konfa de mottagarna med längst kabel till ett ub med låg frekvens eftersom låga frekvenser dämpas mindre än höga i kabeln
    (obs att UB numreringen inte ligger i frekvensordning) men det hjälper inte om diseq inte kommer fram till huvudet.

    ja det finns mulitiswitchar med några satCR utgångar och några universalutgångar till mottagarna. Men mellan huvud och multiswitch kör man i så fall 4 kablar per huvud med traditionell signal.(eller fiber men det är svindyrt)

Liknande ämnen

  1. Storlek tallrik cd/viasat utomlands
    Av jonnh i forum Övrigt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-06-21, 00:40
  2. Byta tallrik till en större
    Av joakim95 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 12:32
  3. Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?
    Av emisaki i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 18:33
  4. Tallrik med DiSeqC motor
    Av xAyiDe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 20:05
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-03, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss