Ursprungligen postat av
jippe
Du måste alltid ställa in userband själv, det kan mottagarna inte autokonfigurera.
En mottagare som kan titta på en kanal o spela in en annan samtidigt kräver 2 userband, en mottagare med 3 tuners kräver 3 userband osv. (fast idag har man inte riktiga tuners längre utan nyare mottagare har en sk FBC tuner, man samplar hela frekvensbandet och därefter kan man med mjukvara skapa virtuella "tuners" som plockar ut de transpondrarna man vi ha samtidigt (ofta kan man köra 8 virtuella tuners, men då krävs alltså 8 userbands till mottagaren.
FBC passar bra ihop med satCR, man får inte full funktionalitet på en FBC tuner om man kör universal LNB (helt naturligt eftersom huvudet bara kan arbeta i ett av 4 lägen åt gången), vissa mottagare med FBC tuner har anslutning för 2 kablar så man iaf kan få 2 olika lägen med ett twin huvud, men jag har inte sett nån FBC mottagare med 4 antenningångar.
Canaldigital har skickat ut huvud som klarar 24 userbands i mer än 2 år så är det allente du tecknat så är det garanterat ett huvud som klarar 24 userbands du får. (3 utgångar som är internt ihopkopplade inne i huvudet, tyvärr ingen legacy utgång), tyvärr levererar det huvudet ingen signal alls om det inte får satCR kommandon från mottagaren vilket gör att man inte kan använda en satfinder tex. (vissa äldre satCR huvuden arbetade som universal LNB tills de fick ett satCR kommando, då blev de istället ett satCR huvud. de kunde användas med äldre mottagare om ingen satCR mottagare var inkopplad.
conaxmodulen från canaldigital bör fungera i en vu+ med modulplats, det behöver inte vara ci+ för canaldigitals moduler, jag kört själv med en gammal dm8000 och en dm7020hd. Om de nu inte ändrat ngt pga allente. vad står det för namn på modulen? Jag fick lite blandat när jag teckade nytt abo, en canaldigital modul samt en allente parabol