Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: En tallrik två mottagare Sat-CR spänningskonflikt?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    Jag vet inte hur SatCR fungerar annat än att boxar måste stödja tekniken i hela kedjan för att det ska fungera. Fördelen
    är att man slipper så mycket kablar men är man inte i behov av SatCR så bör man undvika den tekniken. Det gamla
    systemet är bättre även om det blir mer kablar för det funkar på alla boxar och utrustning du använder.

Om du gör om systemet till den äldre tekniken, eller har den möjligheten varför inte. Du kommer fortfarande kunna
    använda alla boxar och utrustning du har nu. Eventuellt måste du byta LNB men det kan man ju enkelt göra själv
    för det är bara ett utbyte man gör inget annat.

Vad gäller matning av spänning till en LNB kan man välja, det normala är att boxarna matar ut spänning men
    det finns inget som hindrar att man kör en permanent matning till LNBn via en utgång som inte används om
    man har det behovet. Det går säkerligen med SatCR också men det finns inte lika mycket utrustning och
    prylar vad jag kan hitta jämfört med de äldre teknikerna som fortfarande är mer etablerade och standardiserade
    på ett annat sätt.

Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jag vet inte hur SatCR fungerar annat än att boxar måste stödja tekniken i hela kedjan för att det ska fungera. Fördelen
    är att man slipper så mycket kablar men är man inte i behov av SatCR så bör man undvika den tekniken. Det gamla
    systemet är bättre även om det blir mer kablar för det funkar på alla boxar och utrustning du använder.

Om du gör om systemet till den äldre tekniken, eller har den möjligheten varför inte. Du kommer fortfarande kunna
    använda alla boxar och utrustning du har nu. Eventuellt måste du byta LNB men det kan man ju enkelt göra själv
    för det är bara ett utbyte man gör inget annat.

Vad gäller matning av spänning till en LNB kan man välja, det normala är att boxarna matar ut spänning men
    det finns inget som hindrar att man kör en permanent matning till LNBn via en utgång som inte används om
    man har det behovet. Det går säkerligen med SatCR också men det finns inte lika mycket utrustning och
    prylar vad jag kan hitta jämfört med de äldre teknikerna som fortfarande är mer etablerade och standardiserade
    på ett annat sätt.
    Tack för ditt svar.

Fick ju med LNB för det gamla universella systemet men den LNB ligger i sin förpackning. Handlar om att jag fick installationen vid "nytecknande" (vi har varit kunder i säkert 15 år men har flyttat) så jag ville ha en större tallrik vilket jag fick (120 cm) och vi bor så pass till så att tallriken sitter ganska högt upp och med min hälsa så skulle jag aldrig riskera att klättra upp på stege för att byta LNB. Sat CR funkar kanon nu så därför så får denna LNB vara. Jag kopplade helt enkelt in tv:n i splittern så nu har jag min VU+ enbart för att spela in samt streama till övervåningen. Har nya kortet i tv:n. Av nån anledning så vägrar nya kortet funka i VU+ trots jag köpte CI-modulen av Allente. Varför det strular vet jag inte men har inte brytt mig heller då det nu funkar.

Då jag med mina inställningar för LNB inte kan se nånting om strömmatning alls varken i VU+ eller tv så får jag anta att det sköts automatiskt. Inga konstigheter än iaf.
    Senast redigerad av Jonken den 2021-06-02 klockan 16:26.

Liknande ämnen

1. Storlek tallrik cd/viasat utomlands
    Av jonnh i forum Övrigt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 23:40
  2. Byta tallrik till en större
    Av joakim95 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 11:32
  3. Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?
    Av emisaki i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 17:33
  4. Tallrik med DiSeqC motor
    Av xAyiDe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 19:05
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-03, 09:26

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss