Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
Ska du köra satCR/unicable så måste alla dina mottagare ha stöd för unicable/satCR, det går inte att blanda in en mottagare som bara klarar universal LNB då.
Dessutom måste alla mottagare vara konfigurerade för olika "user band" för att inte krocka med varandra.
satCR standarden säger att alla enheter får lov att spänningsmata lnb, man har inte olika spänningar för olika polarisationer, en enhet som är avstängd får inte lasta ner antenningången mot jord eftersom antennsladden kan vara spänningsmatad från en annan mottagare.

Det finns dessutom 2 olika versioner av satCR protokollet, som dock är bakåtkompatibla. Den ena har 24 userbands och den andra 4.
Om du vill använda en mottagare som inte klarar satCR så finns det LNB med en eller 2 sk "legacy/universal" utgång(ar) och en eller 2 satCR utgångar, men de mottagare som inte klarar satCR måste då ha en egen kabel upp till universal-utgången på huvudet.

satCR är inte kompatibelt med diseq-switchar eller multiswitchar, så det är max ett huvud som gäller om man ska köra satCR.
Både Vu+ och tv:n kan unicable.

Är så här just nu enlig manuell konfig. TV kanal 1 och VU+ kanal 2 och 3.

Testar jag med kanal 1 i VU+ så dippar signalkvaliteten till 82-86% men på kanal 2 och 3 så ligger jag konstant på 91% vid normalt väder.

När jag letade inställningar för mottagarna i VU+ så lekte jag lite med olika kanaler (VU+ kan ha 24 olika kanaler) men tror LNB jag fick med bara klarar av 4 st kanaler då jag inte fick bild på de andra kanalerna jag provade. Har lista för kanalerna och dess frekvenser. Och sen, varför skulle Allente skicka med LNB för 24 kanaler när deras 1-box "endast" kan hantera 4 st samtidigt (se på en kanal spela in på tre).

Gällande switch/splitter så märkte jag att man inte kan ta vad som helst för dels så måste ju splittern klara frekvensen och dels så måste den kunna släppa igenom ström. Fick helt fel splitter först när jag handlade grejer men kunde just då nada om SatCR.

Så mao så sköter Vu+ och tv det automatiskt gällande matningen.

Tack för svaret.