Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lön?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger

    Lön?

    Har fått förfrågan om att jobba extra på kvällar och helger för en lokal tv/sattelit installatör, jobbet innebär att hjälpa kunder att ställa om parabolen, byta lnb, söka nya kanaler med mera, detta inför sammanslagningen med kanal digital och visat, men vad kan man begära i lön för ett sådant arbete? Förmodar det är timpeng då det rör sig om enstaka timmar och dagar på helger, jag har absolut ingen aning om vad man kan begära, så jag behöver lite hjälp från er här. Tack på förhand.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    En bra fråga faktiskt

    Det är ju många sk dish-turns till alla viasatkunder som ska göras nu, borde finnas möjlighet till extraknäck.

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Som anställd hantverkare kan man väl räkna med 150kr/h.

    ..men eftersom detta utförs på kvällar och helger lär du kunna begära följande;
    Vardagar 1,5 x timlönen fram till kl. 20:00, därefter 2 x timlönen.
    Helger = 2 x timlönen.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Som anställd hantverkare kan man väl räkna med 150kr/h.

    ..men eftersom detta utförs på kvällar och helger lär du kunna begära följande;
    Vardagar 1,5 x timlönen fram till kl. 20:00, därefter 2 x timlönen.
    Helger = 2 x timlönen.
    Intressant.

    Då är grundlönen ingen vidare i de yrket heller. Fast helg OB låter ju bra om det är dubbelt, kanske man ska börja knega som parabolinstallatör helgerna

    Jaja jag antar det här var löner på en som har nånslags grundutbildning?

    Visst är det sociala avgifter, skatt, försäkring mm...men det jag vet (hört ska väl sägas för har själv aldrig anlitat) att installationskostnaden är hög. Vet en som fått betala 10k för en "Finland antenn". En bra antenn jag säger inte det. Installatören hade hävdat att antennen gick på 3k hos kjell o co kostar samma antenn ca 1k.

    En annan fick betala 5k för en antenn där dem hade fuskat. Bara tagit ner den gamla och kopplat in en ny på befintlig system dvs gamla koaxialkablar. Gick dit o drog in en ny kabel dem fråga mig hur många tusen kostar kabeln. Berättade priset på själva kabeln och sade det blir ok om jag får mat o kaffe dem var nästan i chock hur mycket firman lurat dem.
    Var heller ingen komplicerad installation. Bara en kabel som gick utomhus och in till 1 tv. Visst var det takklättring på hög tak men byter man antennen på taket är man ju redan där och kan dra en ny kabel på en gång.
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-06-18 klockan 09:00.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Detta är mina personliga spekulationer baserat på att en "hantverkare" tar ca. 350kr/h vid fakturering av tjänst.
    C.a. hälften av detta går bort i soc.avgifter och skatter..

    Reglerna för övertid gäller i min branch (IT), men rimligen bör något liknande finnas för installatörer.
    Vet att Handelsanställda är typ livegna, men dem pratar vi ju inte om här... Byggarbetare går väl hellre i strejk, än att jobba en minut övertid?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger
    tack för era svar, då har jag fått lite mera att gå på.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    jag tar ju typ 375+moms

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    jag tar ju typ 375+moms
    Då bör man ju kunna kräva en timlön på ca. 230kr/h brutto förutsatt att man håller med alla verktyg och intrumment som kan tänkas behövas.
    En vanling A-skattare brukar ju normalt inte behöva tillhandahålla vertyg mm. så det är rimligt att man heller inte kan få betalt som om man gjorde det heller...
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    har en en satlook som jag ställer in viasat och cmore och andra satelliter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss