Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: 35 cm parabol?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    beror på vart du bor men 35cm parabol blir nog inte bra när det regnar eller snöar så ta lite större parabol
    om du ska ha den på balkongen så kan man installera den upp och ner så syns det inte så mycket av parabolen

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag själv hade definitivt valt en selfsat, otroligt smidigt med en platt parabol när det är trångt utrymme, man vill kunna
    använda balkongen till annat än att det bara står en stor fet parabol där. Inte så svårt montera upp och ser
    ganska snygg ut faktiskt.

    Men det kanske funkar bra med en mindre, jag är dock tveksam till det.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    May 2016
    Inlägg
    38
    Tackad
    4 gånger
    Du kan ju inget annat än testa. Där jag bor går 28.2Ö in med en 80 cm, kanske inte alla TP, men många. Grannen 200 m bort får inte in någonting och det är precis samma med alla andra satelliter. På footprinten kan det se så jämnt och fint ut och man tror att alla med en viss parabolstorlek kommer att få in signalerna när footprinten i själva verket mer liknar en schweizerost. Jag har sett detaljerade plottringar där den offentliga footprinten säger att det krävs 80 cm, men där vissa kan ta in signalerna med både en 40 eller 60 cm skål. De flesta inom det området kommer dock behöva en 80 cm. Samma med Astra. Visst, det kan gå med en 35 cm, men vill du vara helt säker så kör med i vart fall 80 cm.

  4. #14
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Vad du än gör är det väldigt viktigt med inriktningen. Varje db är livsnödvändig. Öppningsvinkeln på en mindre antenn må vara större men minskar inte kravet på noggrannhet i inriktningen…


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    Lånar tråden lite. Har flyttat min parabol och behöver ställa in den. Har 4 lnb för astra, thor, hotbird och 28,2 astra, använder dock bara thor. Nån som har tips på ett bra instrument för att ställa in parabolen? Går det och kontakta allente och be dom skicka hit någon som gör det åt en?
    Vu+ uno 4k se, Octagon sf8008 4K.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    Jag brukar använda mig av app sök på enigma signalmeter finns en uppsjö av dessa. Välj en som du kan smidigt kan byta kanal med. Skapa en favoritlista med dom starkaste respektive dom svagaste kanalerna för respektive sat. Sedan är det bara att börja ställa med dom starkaste för att göra finjusteringen med dom svagaste. Fördelen med en speciell lista är att man slipper stå och leta efter dom olika kanalerna då arbetsställningen kanske inte är optimal. Lycka till

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    @lunarrunar, jasså säger du det.

    Så då skulle min 1.8 aluminium centrum fokuserad parabol faktiskt kunna fungera för de flesta kanalerna från Astra 2D under optimala förhållanden
    och att man får räkna med att ibland kanske det inte funkar pga väder och annat. Intressant, kanske värt göra ett test och ser hur det funkar.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ArneBajse Visa inlägg
    Lånar tråde
    n lite. Har flyttat min parabol och behöver ställa in den. Har 4 lnb för astra, thor, hotbird och 28,2 astra, använder dock bara thor. Nån som har tips på ett bra instrument för att ställa in parabolen? Går det och kontakta allente och be dom skicka hit någon som gör det åt en?
    Har du bara flyttat den så vet du ungefär hur den satt. Kan du se TVn så borde lätt kunna gör en grovinställning och sedan fininställa efter hand.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    Hitta en snubbe som hjälpte mig. 800:- kostade det. Var det värt.
    Vu+ uno 4k se, Octagon sf8008 4K.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    May 2016
    Inlägg
    38
    Tackad
    4 gånger
    Jag har testat samma skål och mottagare hos en granne 200 m härifrån och fick inte in mer än någon enstaka kanal medan de flesta funkar här. Mina föräldrar har fortfarande min gamla 1.8 m på taket och bor längre västerut än jag där signalen borde vara bättre, men får inte in satelliten överhuvudtaget och jag har testat med att byta LNB, finjustera skålen, men icke. Alla satelliterna på grannpositionerna går bra, men inte 28.2Ö. De får in fler muxar från 26Ö än jag trots att de inte bor längre norrut (eller söderut) än jag. Och den detaljerade karta jag sett från Arabsat på Badrs footprint talar för att det kanske ska vara precis så. Lyckas man plottra ut footprinten med program och inte lyckas bränna datorn eller fylla hårddisken med all data får man exakt samma schweizerost till footprint.
    @DennisOlof, varför inte testa? Det kan ju gå hur bra som helst eller så får du inte in någonting alls... Det är ungefär som när jag bodde i Spanien och en kille fick in ganska mycket från 1W medan vi med en likadan parabol från samma handlare knappt fick in hälften och det skiljde bara ett par mil mellan oss. Så det är nog lite trial and error sådär i utkanterna av footprinten.

Liknande ämnen

  1. Parabol
    Av arcsky i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:32
  2. parabol
    Av bustabusta i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 10:55
  3. 40 cm parabol
    Av tropical i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-17, 00:00
  4. 40 cm parabol ?
    Av Lacariuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-19, 15:37
  5. Parabol
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-11, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss