Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Viasat 5gr med cam i Mutant HD51

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    31
    Tackad
    1 gånger

    Viasat 5gr med cam i Mutant HD51

    Jag har haft en Mutant HD51 med Viasat cam modul i några år med OpenaTV och allt har fungerat. Nu har Allente tjatat att de vill komma och justera min parabol. Jag har en parabol med 4 LNB som täcker 0.8 samt 5gr redan. Jag har inte gett de möjligheten att komma hem till mig ännu. Jag har även en Viasat UHD original box som tvilling i ett annat rum. Vad vill de göra hos mig? är det något jag kan göra själv med Cam modulen eller behöver den bytas? Vad kan man göra med UHD boxen för att få se kanalerna på ,8 gr?

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av satelit20 Visa inlägg
    Jag har haft en Mutant HD51 med Viasat cam modul i några år med OpenaTV och allt har fungerat. Nu har Allente tjatat att de vill komma och justera min parabol. Jag har en parabol med 4 LNB som täcker 0.8 samt 5gr redan. Jag har inte gett de möjligheten att komma hem till mig ännu. Jag har även en Viasat UHD original box som tvilling i ett annat rum. Vad vill de göra hos mig? är det något jag kan göra själv med Cam modulen eller behöver den bytas? Vad kan man göra med UHD boxen för att få se kanalerna på ,8 gr?

    Tacksam för hjälp!

    Det måste komma hem en tekniker och lägga in en ny mjukvara till boxen det går tydligen inte att göra själv enligt kundtjänst.
    Med modulen vet jag inte vad som krävs min viasat modul ligger undanstoppad då mitt abonnemang gick ut för en tid sedan, även jag blev
    utsatt för detta tjat om justering. Nu blev det dock ett nytt abb hos allente med en canal digital modul och den fungerar mycket bättre.


    Om du inte har allt för lång bindningstid kvar så kontakta allente och be om nya grejer, det var bara canal digital
    som gällde när jag tecknade nytt så min känsla är att viasat plattformen kommer att fasas ut!

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ? Anledningen till att parabolen behöver justeras är OM du har den riktad mot Viasat på 4.8 eftersom Canal Digital köpte
    upp Viasat så kommer sändningarna från satelliten på 4.8 upphöra.

    Men om du redan har en parabol med 4st LNB som redan nu tar in 4.8 grader samt 0.8 grader behövs ingen justering, däremot
    kanske du själv måste ändra till annan LNB beroende på hur många boxar du behöver mata med signal. Du kanske måste byta
    till en quad LNB istället för twin och flytta över kablar.

    I övrigt behöver du inte göra något vad jag vet, boxarna spelar ingen roll utan det är kanalerna på satelliterna som kanske
    flyttas om, man ändrar runt hit och dit samt alla sändningar från 4.8 satelliten kommer upphöra.

    Anledningen till att man fasar ut 4.8 är ju att det kostar multum att sända via satellite så självklart vill dom flytta över
    alla till en enda position och utnyttja den eller de satelliterna dom har till max.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Citat Ursprungligen postat av satelit20 Visa inlägg
    Jag har haft en Mutant HD51 med Viasat cam modul i några år med OpenaTV och allt har fungerat. Nu har Allente tjatat att de vill komma och justera min parabol. Jag har en parabol med 4 LNB som täcker 0.8 samt 5gr redan. Jag har inte gett de möjligheten att komma hem till mig ännu. Jag har även en Viasat UHD original box som tvilling i ett annat rum. Vad vill de göra hos mig? är det något jag kan göra själv med Cam modulen eller behöver den bytas? Vad kan man göra med UHD boxen för att få se kanalerna på ,8 gr?

    Tacksam för hjälp!
    Kolla här kanske funkar.
    https://www.comhit.net/threads/40047...ghlight=Viasat

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Om en box viasat 4,8 ska kunna användas till 0,8 måste det in en ny mjukvara!

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Kanalerna på 0.8W borde fungera på Mutant boxen genom att bara söka upp kanalerna där.
    Kanalerna är simulkrypterad med Conax, Videoguard och Nagravision3.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    31
    Tackad
    1 gånger
    Tack alla för informationen!

    Då vet jag hur jag skall gör med Viasat original box och uppdatera den till nya mjukvaran enligt Frrelock info!

    Jag har redan signal i mina boxar från alla 4 LNB så att ta kanaler är inte problemet. Jag kör OpenaTV med CiPlushelper och Oscam, men får inte bild på de kanaler som jag har hittat på 0,8 grader. Skall man använda annat image och Cam då för att det är annan kryptering ?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    31
    Tackad
    1 gånger
    Behöver jag byta mina original Viasat CAM modul för att kunna få kanalerna på 0,8 nu Viasat skall flytta kanalerna och bli Allente? Kan man få köpa CAM modulen hos Allente nu för tiden?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    45
    Tackad
    6 gånger
    hej viasat modulen funkar just nu på 0,8w men vet inte hur länge dom köra så

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av satelit20 Visa inlägg
    Behöver jag byta mina original Viasat CAM modul för att kunna få kanalerna på 0,8 nu Viasat skall flytta kanalerna och bli Allente? Kan man få köpa CAM modulen hos Allente nu för tiden?

    Om det är en visat cam modul du ska köpa så går det bra. Bytte min nyligen till en allente cd modul utan problem
    och fick samtidigt veta att viasat modulen fortsättningsvis kommer att kunna användas, anledningen till mitt byte är att cd modulen
    fungerar till dom flesta enigma2 mottagare. Jag har kvar samma abonnemang som tidigare viasat standard
    eller som det nu heter allente standard vilket medförde att discovery channel, scince mm tillkom.
    Detta gäller givetvis satellitposition 0,8 på bägge moduler!

Liknande ämnen

  1. Hittar inte alla kanaler boxer, mutant hd51
    Av dragonevo i forum Boxer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-01-26, 18:29
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2018-04-28, 23:43
  3. Ax 4k-box hd51
    Av Schwede30 i forum Övriga mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 20:53
  4. Mutant 200
    Av nandob i forum DGStation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss