Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Viasat kanaler

  1. #1

    Viasat kanaler

    Canal digital och viasat har som bekant gått ihop och dessa kanaler som förr gick under viasat och hade annat kodningssystem, tror det hette videogard men rätta mig om jag har fel. Har alla kanaler numer conax som kodnings system? Och måste man ha CA modul för att se dessa (V-film, viasat history tv3 sport mfl) på en dreambox och så klart måste det finnas uttag för en sådan . DM8000 går den att använda? Och så klart abbonerar man på dessa kanaler men inte börjat med det än då jag måste fråga här om det fortfarande går att använda en dreambox.
    mvh Micke

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av chevroletgustaf Visa inlägg
    Canal digital och viasat har som bekant gått ihop och dessa kanaler som förr gick under viasat och hade annat kodningssystem, tror det hette videogard men rätta mig om jag har fel. Har alla kanaler numer conax som kodnings system? Och måste man ha CA modul för att se dessa (V-film, viasat history tv3 sport mfl) på en dreambox och så klart måste det finnas uttag för en sådan . DM8000 går den att använda? Och så klart abbonerar man på dessa kanaler men inte börjat med det än då jag måste fråga här om det fortfarande går att använda en dreambox.
    mvh Micke
    Nu kan jag bara svara för ett gammalt CD kort.
    Men videoguard som är väldigt kinkigt system verkar dem stortsett ha övergett.

    Jag har Conaxkort som avkodar de mesta med softcam. Dock är det som du säger att vissa via kanaler är pairade och jag kan få bild på dessa med conaxcam. Men Vfilm ingår i Viaplay som även den ingår i Allentes abb. De går streama från nätet.

    Det som jag skulle råda dig är att fråga dem direkt om nya allentekort går på conax och du har ju 14 dagars ångerrätt. Jag själv använde 14 dagars ångerrätt en gång på Viasat som totalvägrade fungera med ens deras cam i min linuxbox. Var dock enormt bråk få det hävt. Men jag sade dem att använder man ett skitsystem till kryptering så får abbet vara.....fick tillslut det hävt.
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-12-27 klockan 23:21.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Kanalerna simulkrypteras i dagsläget i Videoguaard, Conax och Nagravision 3.
    Nya kort ges nog ut i Conax med undantag för nya boxen som kommer köra Nagravision 3.
    Kommer nog successivt flyttas över till det men det är nåt som tar tid.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Kanalerna simulkrypteras i dagsläget i Videoguaard, Conax och Nagravision 3.
    Nya kort ges nog ut i Conax med undantag för nya boxen som kommer köra Nagravision 3.
    Kommer nog successivt flyttas över till det men det är nåt som tar tid.
    Yep så tror jag också det blir. Hade man valt videoguard då hade man valt det systemet till nya boxar också.

    Dock tycker jag det är märkligt att man inte börjar ge nagra moduler. Men det kanske blir så så småningom. Conax kan dem ju också slå på pairing redan idag om dem så vill. Men deras conaxmoduler fungerar utan större bekymmer i Linuxboxar.

    Just idag är det gamla viasatkanaler som pairade, förstår dock inte vitsen då andra sen visas opairat. Jag har modul men har valt softcam och leva utan Nature, Explorer, Viasat sport...måste jag se nåt därifrån då streamar jag via Viaplay eller Allente Appen. Vill jag verkligen spela in nåt fysiskt så tar jag frsm modulen tillfälligt. Då jag tycker softcam är smidigare då den tillåter flera inspelningar samtidigt.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Det är pairing på bla sportkanalerna däremot så krävs inte CI+ stöd i boxen i dagsläget utan räcker att kortet är i CA modulen.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Det är pairing på bla sportkanalerna däremot så krävs inte CI+ stöd i boxen i dagsläget utan räcker att kortet är i CA modulen.
    Vet du något hur det är med Nagra 3 och cam?
    Har för mig att jag läst i någon Tysk forum att Nagra 3 cam skall fungera till vu+ boxar. Inget jag sett eller så bara läst.

    Video G är typ omöjligt få rulla på egna boxar. Läste dock på nån Rysk forum att det ev ska gå få himlen uk rulla.
    Men som sagt nätet är också fullt med troll. Speciellt på dessa forum även om den där Ryska sidan var annars seriös fick bla liv på min aliexpress box som kineserna försökte blåsa mig på med dålig programvara.

    Men en sak är säkert att man får inte diskutera himlen England på engelska, finska, svenska.....så ja där hoppas man verkligen dem överger det där tystnadskultur systemet!
    Det enda dåliga dem nu gjort med viasat var att dem bytte till fel sattelit (iaf jag har alltid haft mer styrka på 4.8ö vs 0.8w…okej beror kanske var man bor även om det alltid varit så för mig både i Sthlm och Haparanda) och som sagt pairar vissa kanaler av någon konstig anledning.
    Senast redigerad av kisumisu den 2021-12-29 klockan 23:19.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ingen aning men som jag förstått det så kommer det inte finnas nåt kort alls i den nya boxen.
    Det styrs med mjukvara på liknande sett som många IPTV boxar.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    45
    Tackad
    6 gånger
    nu funkar Viasats radio kanaler på 0,8w

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Ingen aning men som jag förstått det så kommer det inte finnas nåt kort alls i den nya boxen.
    Det styrs med mjukvara på liknande sett som många IPTV boxar.
    Okej tråkigt om det blir så.
    Jag menar parabol har ju hittils haft just stora fördelen att fiber eller internet ej behövs. Mycket stor fördel om man har en stuga eller husvagn/husbil och utomlands.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tamos Visa inlägg
    nu funkar Viasats radio kanaler på 0,8w
    Tack för tipset och dem verkar vara FTA också
    Gott nu kan man lyssna på dessa Stockholms kanaler här på obygden och utan att man behöver blanda in mobil, dator eller för den delen fiber i de hela
    Undra hur länge "Viasat" finns kvar på 4.8Ö? Fortfarande finns signal även där fast då allt kodat i VG då...
    Senast redigerad av kisumisu den 2022-01-04 klockan 16:50.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Viasat kanaler
    Av victory83 i forum Dreambox
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 12:03
  2. Nya kanaler hos Viasat
    Av Sista_Bossen i forum Viasat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 06:29
  3. Endast 4 kanaler med Viasat?
    Av dinero i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-09, 22:03
  4. Nya kanaler på Viasat
    Av TheVaran i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss