Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vu uno/duo 4k?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger

    Vu uno/duo 4k?

    Jag har precis köpt en 4k tv och har en gammal vu duo2 hd mottagare, jag funderar på om det är någon ide att skaffa en 4k mottagare typ en 4k mottagare.
    De flesta svenska kanalerna i dag sänder ju endast i HD, men kan en 4k mottagare skala upp en hd kanal till 4k?
    vilken mottagare är bäst i såfall?

  2. #2
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mongot Visa inlägg
    Jag har precis köpt en 4k tv och har en gammal vu duo2 hd mottagare, jag funderar på om det är någon ide att skaffa en 4k mottagare typ en 4k mottagare.
    De flesta svenska kanalerna i dag sänder ju endast i HD, men kan en 4k mottagare skala upp en hd kanal till 4k?
    vilken mottagare är bäst i såfall?
    Det är inte en mottagare som skalar upp utan TVn. Naturligtvis lönar det sig att skaffa en 4K mottagare om du har en 4K TV.

    Sent from my SM-T865 using Tapatalk
    Vu+ Solo SE Version 2

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger
    ok, så jag borde få en bättre bild även på en HD kanal på en 4k mottagare? vilken 4k mottagare rekommenderar ni?

  4. #4
    Färsking Grodmans avatar
    Reg.datum
    Apr 2015
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Har också funderat på o byta min SoloSE till t.ex Vu+ ZERO 4K i hopp om att 5år och 4K kan göra något med bilden.
    Några erfarenheter av Vu+ ZERO 4K här i forumet?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Det går väl inte skala en lägre bild högre med en digital box?

    T ex gamla filmer som är högupplösta har alltid varit det från början.
    Det går ju t ex inte trolla en VHS till Blueray.

    Men såklart är ju en ny box oftast bättre på annat. Mer minne mer cpu och sådana saker.
    Finns ju även en och annan 4k testkanal som man kan få in gratis.

    Men om man enbart intresserad av svenska basic kanaler kan man ju kanske köra slut på sin gamla HD mottagare och köpa sen en 4k, dem lär ju också utvecklas och bli gamla med tiden. Sen så vet vi ju inte vad Allente eller Boxer o co hittar på i framtiden heller.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Jag har köpt en ny Samsung UHD.
    Nu har jag i och för sig kabel-TV och inga 4K kanaler alls, men det märks ingen större skillnad mellan min gamla Duo2 ellr Uno 4K, själva TV:n är bra på uppskalning.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Allente har en UHD-kanal för sport.Det finns en del tyska UHD-kanaler, konstigt nog verkar det vara "TV-shop"-kanaler som mest har anammat 4k där. Utan pandemin hade det nog funnits fle 4k-kanaler igång. TV-husen med stora studior kommer inte att vara så snabba på att investera i 4k-utrustning då de installerade 1080p för inte så länge sedan.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger
    tack för era svar, jag får nog köra på ett tag till då med min vu duo2.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss