Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad kan man se för västerländska kanaler i Ryssland?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    Frågan är aktuell pga det gällande världsläget. Som jag har förstått det så är satellit-TV via egen parabol en vanlig företeelse i Ryssland, inte minst pga dess enorma storlek. Samtidigt så censureras/förbjuds inhemska kanaler att informera om att det faktiskt pågår ett krig i Ukraina - som Ryssland är högst delaktiga i. Ja inte bara TV utan tidningar, journalister och media rent allmänt hotas med fängelse om detta nämns. Frågar man sen Mannen på gatan i Moskva så är det lite tudelat, vissa tror inte ett skvatt på att det pågår ett krig eller tror att det är Ukraina som provocerat fram det (eller vågar inte yttra sig) medan andra är förtvivlade. Lite märkligt då desinformation och förnekelse funnits med modersmjölken i detta land, källkritik vad är det?

Att landet i sig kan styra nationella TV-kanaler att säga det dom dikterar är en sak - även om dom också sänder via satellit - men hur är det med andra, västerländska kanaler? En hel del (okodade) såna borde väl gå att få in där och där tvättas inte fakta. Är inte den här typen av information otroligt viktig att få fram i gällande läge, skulle hela folket bli medvetna om det folkmord som pågår så kanske situationen för makthavarna skulle bli ohållbar? Någon teknisk begränsning att stoppa enskilda kanaler från att sända i stora delar av Ryssland - är det ens möjligt? Eller är det redan så att det är så få västerländska satelliter som går att få in där?
    Säger som på en Estnisk film angående finsk tv. Teknillinen standardi on eri.
    Alltså Tekniska standarden är annorlunda. Detta var dock markbundna kanaler och att man i Estland modifierade deras tv ta in finsk tv i den filmen.
    Rekkomenderar att se den "disco and atomic war" "disko ja tuumasoda"

https://youtu.be/D8Ocuy6LsDw
    Nu är jag dock inte helt hundra så ta mig ändå med nypa salt.
    Har dock själv bevittnat Estnisk tv i Finland likadant dvs svartvit bild och brusande ljud. Detta var ju dock analog tv. Idag använder bla Estland samma standard som i Finland och Sverige DVB-T och DVB-S.

Men vad jag har förstått så och även om det låter väldigt ironiskt. Ryssland använder samma system som USA dvs C-Band.

Vi i Europa använder KU-Band.

Dvs krävs andra LNB och tallrikar. Dock är det möjligt sätta in våra LNB till C-band tallrik men tvärtom går ej då C-Band kräver större tallrik.

Jag lärde mig det här från en Amerikansk youtubekanal.
    Försökte i början av 2000 talet ta in Rysk tv och var ingen lycka. Den här tiden sände Discovery, Animalplanet etc med Viaccess 1 och kända koder hos en Rysk provider. Medans dem var hårt kodade i Europeiska marknaden. Men som sagt fick aldrig någon signal.

Däremot har jag sett att "Viasat" sänder till Ryssland (eller om det är grannländerna) ryskspråkiga kanaler över KU Band på bla 4.8Ö.

Sedan har vi en annan fråga använder Ryssland DVB-S?
    Senast redigerad av kisumisu den 2022-03-11 klockan 09:46.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 19:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 11:57
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 16:32
  4. Sirius kanaler blir Astras kanaler?!
    Av Snouser i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 14:49
  5. Hela Ryssland har Conax eller???
    Av dopeterloop i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-04, 22:31

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss