Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Vad kör det för system?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger

    Vad kör det för system?

    Jag är sedan länge kund (2011/2012) hos Canal Digital.
    Deras gamla kort fungerar helt utan vidare i Cccam.

    Jag har även deras tvilling abb.
    Nu har Allente gjort så fint att en tvilling abb innebär 3 extra kort.
    Jag har alltid haft bara 2. Men fick nu efter lite kontakt med kundservice ytterligare 2 kort. Då även ett litet tips till er som kör 1 extra tvillingkort stt ni kan nu få 2 till kort till samma kostnad om ni vill.

    De nya korten är svarta och står Allente. Baksidan står dock "Canal digital Conax".
    Men märkte att dessa nya kort fungerar inte i Cccam.
    Fick korten att fungera med Conax Cam och dem rullar även med Oscam. Så det är ju inga större problem. Men någon skillnad är det på korten nya vs den gamla då cccam är uteslutet med nya kortet.

    Vad får helt nya färska kunder för kort står det även där "canal digital" på baksidan?
    Senast redigerad av kisumisu den 2022-06-23 klockan 23:31.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Canaldigital började faktiskt med dom ”nya” korten som inte funkar med cccam ett tag innan Allente bytet.
    jag har med4 kort, 2 Cd kort (ser exakt likadana ut men bara det äldsta funkar med cccam, sen har jag 2 allantekort nu med,
    alla funkar med oscam.
    de som inte funkar med cccam fungerar inte heller med Oscam i en dm800hd, dock funkar de i en dm8000 (med samma oscam-binär) en dm7020hd, en dm800hdSE och i en rasberry med pcsc läsare. Ännu konstigare…

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Canaldigital började faktiskt med dom ”nya” korten som inte funkar med cccam ett tag innan Allente bytet.
    jag har med4 kort, 2 Cd kort (ser exakt likadana ut men bara det äldsta funkar med cccam, sen har jag 2 allantekort nu med,
    alla funkar med oscam.
    de som inte funkar med cccam fungerar inte heller med Oscam i en dm800hd, dock funkar de i en dm8000 (med samma oscam-binär) en dm7020hd, en dm800hdSE och i en rasberry med pcsc läsare. Ännu konstigare…
    Vad skumt!
    Korten fungerar även i en icke godkänd cam (en cam från ett finskt kabelnät). Där får jag dock inte in pairade kanaler dvs fungerar likadant som oscam.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  4. #4
    Vet någon när Allente ändrade till att ta 120kr för TV i flera rum oberoende hur många rum man har? Jag har fortfarande avgift för rum 3 och 4, skulle vilja ringa till till deras kassa kundtjänst och klaga lite för att se om jag kan få lite kompensation, men det hade varit bra att veta om det är ett år eller någon månad sen de ändrade.
    500HD > LTXSP1 > Oscam 1.20 (svn-r11704-798)/Mgcamd 1.46/CCcam 2.3.8
    Cardservproxy 0.9.0r244/NewCS 1.67 RC1 [Build: 95]/Ubuntu 20.04.4 LTS/OpenJDK 64-Bit 11.0.15+10
    Feeds > 0.8W 4.8E 13E 19.2E

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av spokryttare Visa inlägg
    Vet någon när Allente ändrade till att ta 120kr för TV i flera rum oberoende hur många rum man har? Jag har fortfarande avgift för rum 3 och 4, skulle vilja ringa till till deras kassa kundtjänst och klaga lite för att se om jag kan få lite kompensation, men det hade varit bra att veta om det är ett år eller någon månad sen de ändrade.
    Har ingen aning. Märkte det här sjäkv från deras hemsida och av en ren slump.
    Men det har i alla fall varit så under det här året.

    Förstår vad du menar med kundtjänst. Jag mailade dem om saken och fick ej svar eller något.
    Gick och chattade med kundtjänst. Då har du det även skriftligt och efter det tog det bara ca 1 vecka få 2 resterande korten.

    Vad jag förstått är inte tvillingkort bundna.
    Jag har iaf haft det obundet. Typ det första dem böejar prata om när man förhandlar med dem om priser osv "behöver du verkligen tvilling"
    Sen när man frågar om att binda tvilling och grannlands tv "nä de kan vi inte göra nåt åt för den delen är inte bunden på ditt abb och kan ej bindas".
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av spokryttare Visa inlägg
    Vet någon när Allente ändrade till att ta 120kr för TV i flera rum oberoende hur många rum man har? Jag har fortfarande avgift för rum 3 och 4, skulle vilja ringa till till deras kassa kundtjänst och klaga lite för att se om jag kan få lite kompensation, men det hade varit bra att veta om det är ett år eller någon månad sen de ändrade.
    hej
    du måste ringa och få tvillingarna överlagda på det ”nya avtalet” som heter nått med tv i alla rum. Annars fortsätter dom debetera enl de gamla priserna, dvs 120 för första tvillingen, 99 för nr3 och 99 för nr4 eller vad det nu var.
    det tog mig faktiskt 3 samtal till kundtjänst innan de fick rätt på det, de skickade först en faktura med 120kr för det nya avtalet och dessutom 120 o99+99 enl det gamla avtalet som jag ens aldrig haft (skaffade kort 3 och 4 när de inte skulle kosta extra)
    otroligt klantiga och svåra har de blivit sen sammanslagningen, måste vara viasat som tagit över kundtjänsten.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Vad skumt!
    Korten fungerar även i en icke godkänd cam (en cam från ett finskt kabelnät). Där får jag dock inte in pairade kanaler dvs fungerar likadant som oscam.
    Jepp alla 4 funkar i en gammal telenor Conax CAM för mig med, utan parning då såklart.

    men varför funkar inte de nya i dm800hd, jag har3 st sådana så det är inte nåt fel på just ett exemplar. Samma oscam binär i en dm8000 funkar de i.
    måste nästan ha ngt med spänningsnivå eller strömförbrukning att göra. De hackar i hänger sig i en smartwii med, men det äldsta funkar bra.

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Tror att @jippe är något på spåren..
    Standarden säger att signalspänning kan vara 1,6V till 5,5V.
    De gamla korten kördes på 5V, senare blev det 3,3V.

    Den senaste korten kanske går på 1,8V, vilket orsakar problem för gamla prylar?

    https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/ncn8026a-d.pdf
    Senast redigerad av rolrn den 2022-07-04 klockan 14:34.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Tror att @jippe är något på spåren..
    Standarden säger att signalspänning kan vara 1,6V till 5,5V.
    De gamla korten kördes på 5V, senare blev det 3,3V.

    Den senaste korten kanske går på 1,8V, vilket orsakar problem för gamla prylar?

    https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/ncn8026a-d.pdf

    de gamla prylarna (i mitt fall typ allt i sat-väg men antar att du syftar på dm800hd) fungerar givetvis utmärkt om man har korten i en annan burk, tex en cardserver, utan pairing då givetvis.
    tror tyvärr det bara är en tidsfråga innan det är slut med alternativa boxar så själv tänker jag inte lägga pengar på att köpa några nya prylar nu.
    Streaming tar dessutom över mer och mer

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    434
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    de gamla prylarna (i mitt fall typ allt i sat-väg men antar att du syftar på dm800hd) fungerar givetvis utmärkt om man har korten i en annan burk, tex en cardserver, utan pairing då givetvis.
    tror tyvärr det bara är en tidsfråga innan det är slut med alternativa boxar så själv tänker jag inte lägga pengar på att köpa några nya prylar nu.
    Streaming tar dessutom över mer och mer
    Tyvärr är det nog så.

    Jag tänker köra sattelit så länge det går och inte blir några helt överdrivna prishöjningar.
    Varför?
    Tja mest för att man inte behöver vara beroende av bra internet, går ha på flera adresser (bla fiber tv är ju bunden på en adress), man slipper skitboxar och sist men inte minst går göra inspelningar på! + Att det finns en hel drös gratidkanaler från andra länder som man ej får på fiber, kabel eller marksänt (bortsett vi som bor nära en gräns Norrbotten/Skåne).

    Det som än mer oroande är att om och när marknät släcker och våra andra länder gör samma sak. T ex England kräver UK personnummer för att få BBC räcker ej med VPN. Finska Yle har samma sak (kräver finskt E-Leg) dock bara om man är från utländskt ip...osv

    Men som sagt tyvärr verkar inte dessa saker vara viktiga för de flesta. Har släktingar i Finland som faktist betalar för gratis tv. Bara för att dem inte kan nåt om tv och vill vara så "bekväma" att allt ska vara "plug and play". Förstår att man kanske nöjer sig med 20st tv kanaler men varför betala när man ändå får dessa okodat via marknät. Vi i Sverige är dock i annan sits när allt är mer eller mindre pest eller kolera när det gäller tv kanaler!

    Tack för att du sade om dubbla priser. Jag måste också kolla nogrannare vad dem drar har nämligen på autogiro.

    Jag tror också tyvärr att viasat supporten fått vara kvar eller då är dem helt enkelt kaxiga nu när en konkurrent är borta. Själv fick jag inte några bra erbjudanden som msn brukat få. Men jag fortsätter ändå som kund.
    Senast redigerad av kisumisu den 2022-07-05 klockan 20:55.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Tv-system
    Av isel145 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 05:57
  2. Hur kan jag få in 3.an på min system?
    Av zykla i forum Viasat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 09:27
  3. Bas till 5.1 system
    Av Svenne_27 i forum Ljud
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-16, 10:15
  4. System
    Av Zelux i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-05-06, 15:20
  5. [LÖST] system
    Av dempa i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-18, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss