Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Lenovo Edge E531 där boot menyn försvunnit i Bios

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger

    Lenovo Edge E531 där boot menyn försvunnit i Bios

    Tjena tänkte kolla om någon har liknande erfarenhet och kanske kan hjälpa mig lite på traven?
    Har en Lenovo Edge E531 där boot menyn försvann i Bios, detta gör att jag inte kan boota upp den på på Hårddisk, USB eller DVD.

    Detta hände i samband med Win 10 som körde någon uppdatering, sedan den skulle starta om så gick det int.
    Har läst/sett någonstans (Minns dock ej var) att det kan hända ibland att Win 10 trollar bort något eller skriver över något i Bios vad gällande UEFI.
    Lösningen ska vara att flasha om Bios, men eftersom det inte går att boota en USB-sticka eller DVD går det inte att göra.

    Så skaffade mig en SPI-programmerare (CH341A) för att försöka flasha om Bios, problemet nu är att jag är lite osäker vilket chip som är Bios-chippet?
    Hittade något forum på nätet som man kunde ladda ner bios-dumpar, men blir än mer kluven då dessa innehåller tre olika bin filer.
    Ska dessa flashas in på tre olika chip? eller räcker det med att man försöker finna rätt bios-chip som man enbart flashar in bios.bin filen?

    Hoppas någon har några tips och råd, eller om någon kan ge en knuff i rätt riktning?

    M.v.h:
    Minime
    Senast redigerad av Minime den 2022-10-05 klockan 01:30.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Liknande ämnen

  1. Bios ca not found ?
    Av jonas36 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 15:25
  2. Uppgradera BIOS
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 21:55
  3. Ny BIOS THOMSON DTI2000
    Av WiENER i forum Boxer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-06-20, 16:22
  4. Uppdatera BIOS via burken
    Av Satelitnisse i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss