Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Lenovo Edge E531 där boot menyn försvunnit i Bios

  1. #11
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av oddball Visa inlägg
    Bifogad fil 2943
    Om du kommer in i Bios, gå till startup allternativet.

    Kontrollera så att "Boot device list F12 option" är enabled.

    Sen om du går upp högst upp till boot ( så den är markerad ) tryck

    antingen enter eller högerpil. Här ska du nu kunna Lägga till/Ta bort vilka

    enheter som ska komma upp när du trycker F12 vid boot.

    Bios menyn borde du få upp om du pepprar F1 direkt efter att du tryckt power och fram till bios dyker upp.

    Om du har option "network boot" kan du där sätta HD/USB som första option om du vill prova.

    Sen kan du även ändra "Boot mode" från quick till diagnostic ( eller något liknande ) då okmmer

    den räkna upp minne och visa vilka enheter bios hittar vid post.
    Kommer som sagt in i bios, men "boot/startup" menyn är borta...finns icke längre...
    Som jag skrev i #3 vad som händer då man trycker på F12.
    Dessa förslag och steg som du påtalar, går ej att göra p.g.a. att dessa menyer har försvunnit och alternativen inte fungerar...där av dilemmat och problemet.
    Senast redigerad av Minime den 2022-09-19 klockan 19:54.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  2. #12
    Under Security, har du satt ett lösenord på någon av de alternativen, låter som om du
    kommer in i Bios i typ "user mode" och att det är satt ett admin lösenord någonstans.

    Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut när du kommer in i bios, vilka menyer du har ?
    Senast redigerad av Minime den 2022-09-25 klockan 19:55.

  3. #13
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av oddball Visa inlägg
    Under Security, har du satt ett lösenord på någon av de alternativen, låter som om du
    kommer in i Bios i typ "user mode" och att det är satt ett admin lösenord någonstans.

    Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut när du kommer in i bios, vilka menyer du har ?
    Nop, inget lösenord satt i Bios....åter igen...menyn försvann efter en WIdows uppdatering...och då den skulle starta upp igen så var allt borta...

    Kan inte starta upp den just nu. p.g.a. a att jag har rivit den i molykyler för att försöka flasha om bioset, inväntar dock den nya SPI-Programmeraren då den jag moddade gick sönder...
    Senast redigerad av Minime den 2022-09-25 klockan 19:59.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  4. #14
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Så fick tips om att söka efter ett chip som likade något i stil med 25Q64 på ovansidan av moderkortet (Under tangentbordet).
    Där fann jag ett sådant chip alldeles intill markering U5. efter att ha provat dumpa dess innehåll och gämföra med bios filer som jag hittade på forumet som jag sökt hjälp på, så fann jag ut att "*PCH.bin" filen hade samma storlek 8MB.
    Provade flasha med en uppdaterad sådan och montera ihop laptoppen, men i bios så var inget förändrat alls.
    Fann ett
    moderkortsschema på detta forumet med, enligt schema så skulle det finnas ett chip som hette 25Q32 intill 25Q64 chipet på markering U6.Men det chippet hette "cFeon" och inget av siffrorna stämmde alls?
    Provade i vilket fall att dumpa detta chip och det visade sig vara samma tolek som "*main.bin" filen 4MB.
    Så provade flasha detta med SPI-programmeraren, monterade ihop laptoppen och testade boota upp den i bios.
    Tadaaaa...Bioset var nu uppdaterat och i bios menyn fanns även startup alternativet igen.
    Problemet löst
    Senast redigerad av Minime den 2022-10-05 klockan 02:32.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #15
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    22
    Tackad
    1 gånger
    Trägen vinner

    Bra jobbat!

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    Snyggt jobbat skönt att det löste sig. Antar att du har googlat en hel del på detta är det flera som har råkat ut för detta? Själv har jag aldrig varit med om att del av bioset fungerar visst har det hänt att man själv har tagit fel version men i detta fall var det en automatisk uppdatering som sprängde din maskin.

  7. #17
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av eura665 Visa inlägg
    Snyggt jobbat skönt att det löste sig. Antar att du har googlat en hel del på detta är det flera som har råkat ut för detta? Själv har jag aldrig varit med om att del av bioset fungerar visst har det hänt att man själv har tagit fel version men i detta fall var det en automatisk uppdatering som sprängde din maskin.
    Då detta hände för c:a två år sedan, läste någonstans vid något tillfälle inlägg som några råkat ut för detta...
    Men fick aldrig arslet ur vid det tillfället att skaffa mig en SPI-Programmerare.

    Helt ovanligt verkar det dock inte vara enligt länken nedan.
    https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPa...os/m-p/3710729

    Men ja, det har varit en heldel googlande för att finna någonstans där man kunde laddaner dumpade bios, moderkortsscheman och servicemanualer.

    Fann bios dumpar, servicemanualer och moderkortsscheman här:
    https://badcaps.net/
    Lika så bra guider om olika spi-programmerare med mera.
    Senast redigerad av Minime den 2022-10-11 klockan 07:36.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Liknande ämnen

  1. Bios ca not found ?
    Av jonas36 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 16:25
  2. Uppgradera BIOS
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 22:55
  3. Ny BIOS THOMSON DTI2000
    Av WiENER i forum Boxer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-06-20, 17:22
  4. Uppdatera BIOS via burken
    Av Satelitnisse i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss