Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: döden ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    118
    Tackad
    3 gånger

    döden ?

    Inget att tillföra med håller forumet på att dö ut ?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Verkar tyvärr bli som guldkortforumet
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Flyttade tråden till Övrigt/Övrigt där den passar bättre än i Vu+ arean.

    Ja, aktiviteten i forumet har minskat. Det kanske beror på att många liksom jag lämnat satellitmottagning och gått över till streamingtjänster?
    Satellittjänsterna är ju förhållandevis dyra. Det är lättare att hitta bra priser och erbjudande på streaming.

    T.ex. har jag nu tack vare olika erbjudanden C-more för 76 kr/mån och HBO Max för 49 kr/mån. Det känns inte värt att betala 469 kr/mån för Allentes standardpaket då. Dessutom har Allente och dess föregångare alltid varit jobbiga företag att ha och göra med. Svårt att säga upp abonnemangen och långa uppsägningstider. Streaming är bra för är man missnöjd eller hittar ett bättre erbjudande kan man oftast själv avsluta sitt abonnemang till månaden efter genom att bara logga in på sitt konto och trycka på en knapp.

    Sedan är det skönt att tekniken är enklare på streaming. Man kan sluta med satellitmottagare och cardservers (även om det kan vara roligt att hålla på med). Allt man behöver är mobilen, surfplattan eller en dator så kommer man åt sina kanaler även på semestern och andra platser.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Hur är det med svensk text på svenska program och svenska nyheter
    med streamingen?

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Hur är det med svensk text på svenska program och svenska nyheter
    med streamingen?
    Det funkar bra på de flesta tjänster. Min fru hör dåligt så vi brukar ha textning påslaget även på svenska program. Och det fungerar för det mesta. Det var så länge sedan jag upplevde något problem med textningen att jag inte minns när eller vad det var.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det låter lovande.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Red face

    @atomized precis.

    Jag har fortfarande kvar Allentes standardpaket även om det kostar. Det som är mest värt numera anser jag är videobands tjänsten, alltså att så otroligt
    många kanaler sparas i deras system så man kan gå tillbaka och titta på saker som visades, tror det var upp till 7 dagar det sparas. Plus att jag tittar mest
    på vissa specifika kanaler som intresserad mig. I övrigt är det streaming som gäller, otroligt smidigt och lägre priser. Mitt problem är att jag tittar inte på de
    flest kanaler som ingår i dom där billigare paketen och då blir man fast med det dyrare paketet.

    Tur man inte tittar på sport i någon större utsträckning, det kostar multum.

    Sedan är det iofs smidigheten med parabol att det alltid funkar även när det blir fel på fiberkabeln, tidigare var det också bra man kunde ta med
    sig boxen men det behovet finns inte längre eftersom man kan streama via appar numera. Något som kommit på tal och därav måste jag
    utöka och bygga nytt i ett befintligt datanät (LAN) för att det ska bli billigare och alla ska kunna streama som dom vill.

    Internet har också blivit dyrt på vissa ställen :-(

    Hoppas forumet inte dör även om det är låg aktivitet, får hoppas kostnaderna för driften förblir låg eller obefintliga om det ändå
    är lite trafik till forumet. Bra att IP-TV och Streaming finns som forumdelar på forumet.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    @atomized precis.

    Jag har fortfarande kvar Allentes standardpaket även om det kostar. Det som är mest värt numera anser jag är videobands tjänsten, alltså att så otroligt
    många kanaler sparas i deras system så man kan gå tillbaka och titta på saker som visades, tror det var upp till 7 dagar det sparas. Plus att jag tittar mest
    på vissa specifika kanaler som intresserad mig. I övrigt är det streaming som gäller, otroligt smidigt och lägre priser. Mitt problem är att jag tittar inte på de
    flest kanaler som ingår i dom där billigare paketen och då blir man fast med det dyrare paketet.

    Tur man inte tittar på sport i någon större utsträckning, det kostar multum.

    Sedan är det iofs smidigheten med parabol att det alltid funkar även när det blir fel på fiberkabeln, tidigare var det också bra man kunde ta med
    sig boxen men det behovet finns inte längre eftersom man kan streama via appar numera. Något som kommit på tal och därav måste jag
    utöka och bygga nytt i ett befintligt datanät (LAN) för att det ska bli billigare och alla ska kunna streama som dom vill.

    Internet har också blivit dyrt på vissa ställen :-(

    Hoppas forumet inte dör även om det är låg aktivitet, får hoppas kostnaderna för driften förblir låg eller obefintliga om det ändå
    är lite trafik till forumet. Bra att IP-TV och Streaming finns som forumdelar på forumet.
    Ja så är det.

    Just flyttbarhet och inspelningsmöjlighet är för mig anledningen jag fortfarande kör sattelit.
    Nu kanske nån frågar sig att vadå parabol går inte släpa med sig och det är ju sant. Men parabol går att ha utomlands utanför Sveriges gränser.

    Visst fungerar streaming i hela eu. Men undra hur länge du går ha det utomlands innan det anses att du bosatt utomlands?
    Nån säger kanske vpn, men bolagen är väl inte så korkade att dem inte ser om du använder vpn dvs ansluter dig från kända vpn ip. Bla engelska BBC har ju börjat kräva autensation med bankid för att dem ska se att personen bor i landet.

    Har en wok i stugan. Ganska skönt slippa betala dubbla fiber abb och mobildata i Sverige är ju oftast begränsat.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En orsak är att vi, historiskt i alla fall, tittar inte så mycket på TV under sommaren. Sedan så har det inte hänt så mycket intressant på teknikfronten på ett tag. 4K-sändningarna har inte kommit igång på riktigt ännu. VIASAT SPORT är ett lysande undantag, men de har inte råd att sända så mycket mer än Formel1 och någon fotbollsmatch då och då.. utländska TV-bolag kör samma dempslingor de har gett i ett par års tid nu. Tyskland har någon shopping kanal som är skojig i någon timme innan man tröttnar på att kvinnor i korta kjolar står och håller i produkten medan män står och pratar repetitivt om produkten i evinnerliga tider. Synd att det inte har kommit igång; inga sändningar, ingen som köper receiver... Antar att det fortfarande finns pengar att tjäna på att ta ner en satellit signal och sedan streama den söver Internet lågupplöst för pengar

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    En orsak är att vi, historiskt i alla fall, tittar inte så mycket på TV under sommaren. Sedan så har det inte hänt så mycket intressant på teknikfronten på ett tag. 4K-sändningarna har inte kommit igång på riktigt ännu. VIASAT SPORT är ett lysande undantag, men de har inte råd att sända så mycket mer än Formel1 och någon fotbollsmatch då och då.. utländska TV-bolag kör samma dempslingor de har gett i ett par års tid nu. Tyskland har någon shopping kanal som är skojig i någon timme innan man tröttnar på att kvinnor i korta kjolar står och håller i produkten medan män står och pratar repetitivt om produkten i evinnerliga tider. Synd att det inte har kommit igång; inga sändningar, ingen som köper receiver... Antar att det fortfarande finns pengar att tjäna på att ta ner en satellit signal och sedan streama den söver Internet lågupplöst för pengar
    Jo det är trist och ännu tristare är det att när det blir ny teknik då skall det kodas och tas extra betalt.
    Tror mycket av det har dödat utvvecklngen bara fd Comhem är ett bra exempel, grundutbud var analogt och än idag kan du inte ens få SVT i HD utan programkort vilket är väldigt märkligt!

    Det här var saker som var roligare på analoga tiden, när digitala kom började det kodas och krävas programkort även på andra länder bla Polen med Polsat.

    Nu har Tyskarna valt att koda många HD sändningar.

    Det finns fina tv och tekniken har vi, men det skall begränsas på ett eller annat sätt! Enda bolaget som varit någorlunda ärlig mot kunderna gällande HD är Canal Digital (Allente) och se där, många kanaler sänder enbart i HD. Medans t ex Viasat envisades ta extra betalt för HD och sända flera versioner (hur billigt det nu är i längden). Nåja Viasat gick ju i graven stort sett tack o lov började inte Allente med den skiten!

    Det tristaste idag är att vi är med i EU men det skall ännu idag vara svårt se ens grannländers serier och filmer mm. Fast det i många fall är tom samma ägare t ex Cmore.
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-07-26 klockan 20:45.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss