Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lägga till "lnb"?

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2022
    Inlägg
    12
    Tackad
    1 gånger

    Lägga till "lnb"?

    Hej,

    Ber om ursäkt för dålig koll (terminologi), men har relativt nyligen skaffat en Allente-parabol med tillhörande unicable-lnb. Har kabel i rör draget från vinden till tv-rum.

    Om jag vill enklast, enbart för att det är kul ��, lägga till möjlighet att plocka in fler satelliter, vad finns det för alternativ?

    Kan jag lägga till ytterligare lnb på befintlig parabol och dra ny kabel till min VU+ Duo 4K SE eller vad rekommenderar ni rutinerade rävar här på forumet? Är det "svårt"?

    Dra upp en torodial 90" är ju en önskan men där ligger det några tuffa års förhandling med regeringen innan något sådant sker. Så alternativ med minimal synlig inverkan uppskattas.

    Bor i Uppsala-området om det påverkar mina alternativ.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu är inte jag expert på Unicable, har inte provat det själv.
    Men det du vill göra verkar motsvara scenariot "SDU receiving 2 satellites" på denna sidan:
    https://www.inverto.tv/what-is-unicable-2

    Du behöver en combiner för att koppla ihop de två LNB. Det behövs bara en nedledning med Unicable. Har du flera mottagare så sätter du splitters på nedledningen.
    Sedan återstår nödvändig hårdvara för att montera två LNB på din parabol samt att konfigurera mottagarna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2022
    Inlägg
    12
    Tackad
    1 gånger
    Ah, så kanske räcker med en kabel inne i huset. Låter bra!

    Hur "brett" kan man montera två lnb på en (standard Allente) parabol? Tidigare har väl 1w och 5e fungerat bra? Var går gränsen, är exempelvis 1w och 19.2e omöjligt osv?
    Senast redigerad av Barretski den 2023-08-27 klockan 19:18.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Det beror på lite hur stor Allenteparabolen är.
    Men är den ungefär samma som canaldigital woken kan det bli svårt.

    Det svåraste är att hitta en bra sidmatningslösning.
    Sedan beror det också lite var du bor.
    I södra Sverige har jag lyckats ta emot 19ö med en 30cm parabol.
    Men sidmatning 5ö, 19ö varit svårt, även fast man satt astra som huvud och sidmatat 5ö. Så 1w är ju ännu längre ut.

    Men vill man behålla det litet men ändå få schysst signal kan man köra motor.
    Den har dock nackdelen att 1 sattelit åt gången.
    Men den fördelen att man kan använda en standard wok men ändå få in de flesta satteliterna.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2022
    Inlägg
    12
    Tackad
    1 gånger
    Ah, intressant, tack!

    Det här med motor låter ju kul. :-D

    Hur funkar det med ström-matning, går det via unicable eller krävs det externt?

    Verkar lite lurigt att köra unicable samtidigt som motor. Såg någon som verkade köra duo med splitter, en tuner som unicable och den andra motor/diseqc 1.2?

    Någon som testat / kan förklara om det fungerar eller ej?

    Oavsett så verkar det knappt finnas några motorer att köpa, så kanske inte lönt att gräva vidare.
    Senast redigerad av Barretski den 2023-08-28 klockan 10:25.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Barretski Visa inlägg
    Ah, intressant, tack!

    Det här med motor låter ju kul. :-D

    Hur funkar det med ström-matning, går det via unicable eller krävs det externt?

    Verkar lite lurigt att köra unicable samtidigt som motor. Såg någon som verkade köra duo med splitter, en tuner som unicable och den andra motor/diseqc 1.2?

    Någon som testat / kan förklara om det fungerar eller ej?

    Oavsett så verkar det knappt finnas några motorer att köpa, så kanske inte lönt att gräva vidare.
    Inte säker hur det faktist fungerar med unikabel.
    Då när jag använde motor var det ju en antennkabel som gick först till motorn sedan en antenn från motorn till lnb dvs man matade ström via koaxialkabeln.

    Fungerade riktigt bra i min gamla samsung via ci box.
    Enda nacdelen var att bytte man kanal från en sattelit långt in i väst till öst så tog det lite tid. Inga långa tider i sig men kanske 20sekunder från 28ö till 30w.
    Det var roligt ta emot satteliter som kanske 1-2 intressanta kanaler sände och det var fint kunna finjustera woken i inomhusvärmen via boxen. Kommer speciellt ihåg en del Rumänska kanaler som var intressanta då dem visade filmer och serier odubbat precis som man gör i norden dvs textade programmen.

    Dock är största nackdelen att bara 1 sattelit åt gången och jag har inte brytt mig installera den nu när jag har flera boxar och bor så långt norr få satteliter som fungerar här.
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-08-29 klockan 20:43.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Inte säker hur det faktist fungerar med unikabel.
    Då när jag använde motor var det ju en antennkabel som gick först till motorn sedan en antenn från motorn till lnb dvs man matade ström via koaxialkabeln.

    Fungerade riktigt bra i min gamla samsung via ci box.
    Enda nacdelen var att bytte man kanal från en sattelit långt in i väst till öst så tog det lite tid. Inga långa tider i sig men kanske 20sekunder från 28ö till 30w.
    Det var roligt ta emot satteliter som kanske 1-2 intressanta kanaler sände och det var fint kunna finjustera woken i inomhusvärmen via boxen. Kommer speciellt ihåg en del Rumänska kanaler som var intressanta då dem visade filmer och serier odubbat precis som man gör i norden dvs textade programmen.

    Dock är största nackdelen att bara 1 sattelit åt gången och jag har inte brytt mig installera den nu när jag har flera boxar och bor så långt norr få satteliter som fungerar här.
    tänk på att boxen ska klara av att koppla motor till den alla boxar funkar inte med motorstyrning

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    tänk på att boxen ska klara av att koppla motor till den alla boxar funkar inte med motorstyrning
    Det är helt sant!

    Men trådstartaren säger ju att han har Vu+Duo 4K som box, den boxen skall ju klara av motor?
    Jag har i alla fall sett motorinställningar på mina vu+ boxar som är äldre.

    Ps. Använde även min gamla sammy box länge till att styra motor, fast jag hade i samma lnb även en enkel viasat box som ju såklart saknade allt vad motorstyrning heter.

    Dock skulle jag inte rekkomdera motor om man har flera boxar (om man nu inte har flera wokar).
    Funderar själv på att göra min 28ö wok till motorstyrd. Satteliten tappar ju då och då fokus (antar den just på gränsen. Bäst signal mitt på dagen och tappar typ helt till kväll/natt, antar man skulle då behöva flytta woken lite för att få signal igen) och just nu ser jag knappt nåt därifrån längre heller.
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-08-30 klockan 15:53.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2022
    Inlägg
    12
    Tackad
    1 gånger
    Drar en chansning, någon som vet om det än idag finns någon entusiastisk butik / säljare som har koll på paraboler, motor, mm i Uppsala-området om jag vill kolla vidare på det alternativet? (Hittat Gestrike via Google men lite långt bort.)

Liknande ämnen

  1. Till "comhit crew" eller nån annan "kunnig&qu
    Av simpsons_2002 i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-08-19, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss