Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Långsam Acer Aspire XC-840

  1. #1
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger

    Långsam Acer Aspire XC-840

    Hej.

    Mina föräldrar har en Acer Aspire XC-840 köpt förra året.

    Enda sedan den var ny så har jag märkt att den har hög CPU användning bara genom att ha en webbläsare igång.
    Youtube laddas in långsamt och det går knappt att ha flera flikar igång i Firefox.

    Har kollat upp drivrutiner och den har de senaste drivrutinerna installerade.

    Någon som vet vad man kan göra?

    Specifikationer:
    Windows 11
    Intel Celero N4505 processor
    Intel UHD Graphics
    8GB RAM
    256 GB hårddisk
    Senast redigerad av joakim95 den 2023-10-27 klockan 15:12.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Mera info, hur är den ansluten

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kolla om den är ordentligt uppdaterad med alla uppdateringar från Windows update. Annars ligger de och försöker installera sig i bakgrunden.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Kolla om den är ordentligt uppdaterad med alla uppdateringar från Windows update. Annars ligger de och försöker installera sig i bakgrunden.
    Det fanns en ny uppdatering men är ingen skillnad efter uppdateringen.

    https://pixeldrain.com/u/4yi4nccB
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kolla så att du inte har två antivirusprogram igång samtidigt. På bilden syns att "Antimalware Service Executable" drar mycket kräm. Kolla så att det inte är något Antivirus program installerat samtidigt som Windows egna antivirus är igång.

    Något som heter "Game Bar" drar också mycket CPU. Kolla vad det är och avinstallera. Det låter inte som något nödvändigt.

    Slutligen drar ju Firefox mycket CPU också. Kolla så inte Firefox har en massa nedladdningar på gång i bakgrunden. Prova att slå ihjäl Firefox och se vad det blir för skillnad? Ev. prova med annan webläsare och se hur mycket CPU som förbrukas då?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Kolla så att du inte har två antivirusprogram igång samtidigt. På bilden syns att "Antimalware Service Executable" drar mycket kräm. Kolla så att det inte är något Antivirus program installerat samtidigt som Windows egna antivirus är igång.

    Något som heter "Game Bar" drar också mycket CPU. Kolla vad det är och avinstallera. Det låter inte som något nödvändigt.

    Slutligen drar ju Firefox mycket CPU också. Kolla så inte Firefox har en massa nedladdningar på gång i bakgrunden. Prova att slå ihjäl Firefox och se vad det blir för skillnad? Ev. prova med annan webbläsare och se hur mycket CPU som förbrukas då?
    Det finns bara ett antivirusprogram och det är windows inbyggda skydd.

    Game bar var den jag använde för att ta skärmbild med.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK, jag har inga fler direkta tips om vad felet kan bero på.
    Vill bara tillägga att du behöver inte installera något separat program för att göra skärmdumpar. Det inbyggda Windows-verktyget "Klipp&skissa" är väldigt käckt. Jag använder det dagligen. Man kan också kopiera aktuellt fönster med Alt+PrtScn och klistra in i något ritprogram.

    Kan vara läge att köra en full antivirusskanning av hela disken om du inte redan gjort det. Det kan också vara bra att gå igenom Aktivitetshanteraren och slå ihjäl aktiva processer tills man hittar den som orsakar CPU-belastningen. Dock finns det ju vissa processer man inte kan slå ihjäl utan att Windows lägger av. Men börja med att slå ihjäl de som kan verka misstänkta.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    OK, jag har inga fler direkta tips om vad felet kan bero på.
    Vill bara tillägga att du behöver inte installera något separat program för att göra skärmdumpar. Det inbyggda Windows-verktyget "Klipp&skissa" är väldigt käckt. Jag använder det dagligen. Man kan också kopiera aktuellt fönster med Alt+PrtScn och klistra in i något ritprogram.

    Kan vara läge att köra en full antivirusskanning av hela disken om du inte redan gjort det. Det kan också vara bra att gå igenom Aktivitetshanteraren och slå ihjäl aktiva processer tills man hittar den som orsakar CPU-belastningen. Dock finns det ju vissa processer man inte kan slå ihjäl utan att Windows lägger av. Men börja med att slå ihjäl de som kan verka misstänkta.
    Game-bar finns förinstallerat i windows genom att trycka Windowsknappen + G.

    Det är hög CPU även med Chrome.

    Jag vet att datorn gör virusscanning i bakgrunden när man inte använder den och det brukar komma upp att inga hot hittades.

    Hoppas någon annan kan hjälpa mig.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    20
    Tackad
    1 gånger
    Hej.

    Jag hade direkt köpt 8gb mer internminne plus avinstallerat all acer bloatwares på burken. Jag gissar på att den var "billig" när den köptes hos någon butik
    Köra

  10. #10
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av palle_c Visa inlägg
    Hej.

    Jag hade direkt köpt 8gb mer internminne plus avinstallerat all acer bloatwares på burken. Jag gissar på att den var "billig" när den köptes hos någon butik
    Köra
    Men jag förstår inte hur den förra datorn som hade 4GB RAM i så fall gick bättre?
    8GB RAM ska ju räcka gott och väl om den bara används till att surfa med och betala räkningar osv.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

Liknande ämnen

  1. Acer Aspire Revo L70
    Av Biasse i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 11:25
  2. Någon som testat ACER K750 (LED-projektor)
    Av andben i forum Projektorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 11:38
  3. Acer bärbar?
    Av Nicepoz i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:14
  4. gps acer n35
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 16:00
  5. Formatera en laptop (acer)
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss