Runt 2000 så var ju både viaccess, seca och irdeto fullständigt hackade. Sen blev betacrypt och nagra med hackat. Det var ju första generationen av alla digitala krypteringssystem.
cinecinemas minns jag, den ingick i franska canalsatellites utbud.
annars var det kiosque (franska), taquilla (spanska) och palco (italienska) som var mest intressant, alla bestod av ett tjugotal kanaler med ppv filmer i originalspråk, de ingick i respektive lands c+ utbud. Fanns ju även kiosk från nordiska canaldigital och Ticket från viasat.
tyska premiere hade motsvarade som jag en minns namnet på, i betacrypt.
Det fanns 3in1 och senare 5in1 filer att lägga på kort som klarade alla de systemen. Men det krävde även en patchad mottagare, humax irci5400 och Samsung emViaCi var väl de vanligaste. Fanns även Nokia dbox.
den sistnämnda var den dream multimedia utgick från när de skapade första dreamboxen. (Enigma i tidig version fanns till Nokia dboxen). Humaxen fick man köra tuxOnHumax på. ”Sammyn” (som den kallades i vissa forum) vet jag inte för jag hade ingen sån.
obs att videoguard aldrig var hackat, och det fanns koder till conax under åtminstone 3 kortare perioder mellan 2001 och 2004 men det var aldrig fullständigt hackat som de 5 andra systemen.
Sen efter ca 2004 eller 2005 så byttes det till ver2 av nästan alla systemen (tex seca2 och viaccess2), vissa bolag bytte system helt, tex viasat bytte från viaccess till videoguard, och comhem från viaccess till conax.
jag flyttade hemifrån vid ungefär den tiden så jag slapp uppleva att alla kanalerna försvann.
efter det har det aldrig funnits piratkort eller publika koder på det sättet. Istället gick piratfolket över till CS. (Det gick faktiskt att köra CS på de sista tuxonhumax versionerna men då hade redan enigma och dreambox slagit igenom, och sen kom det klonboxar och enigmakompatibla boxar från andra tillverkare än dream med, tex vu+ och sen vet ni hur det slutade med CS servrar och betalskit och nu ful iptv mm.
Förr var det mer hobbynivå på det hela och det var kul att pilla och lära sig saker och den mesta informationen fanns i publika forum mm. Det var hobby, inte pengar