Senast redigerad av jippe den 2025-10-22 klockan 15:23.
ett litet mysigt minne av hemsidan
Peter Jonasson, the king of Billeberga
Såg en Boxermodul i en av mina bra-att-ha-lådor. Är det bara att lägga den i elektronik återvinningen, eller kan den användas till någonting nuförtiden?
Så lär det vara.
Hur var det nu Boxer körde "ren" Viaccess2?
Comhem (Tele2 kabeltv) körde (kör?) nån Conax men ändå Viaccess?
Jag själv har dragit nytta av en gammal finsk modul. En bekant hade fått den av kabelbolaget som han inte längre har. Den är Conax.
Har nytta av den till Allente.
Dock öppnar den inte pairade kanaler.
Men allt annat rullar på!
Ps. Gick lite för skojs skull o kollade tradera.
En massa moduler tillsalu.
Vissa verkar tro de kan också få ganska mycket.
Lite som finska loppis där man säljer digitalboxar DVB-T = helt värdelösa att ta emot tv i Finland.
Men vissa kanske tänker och är säkert också möjligt använda vissa saker utomlands. T ex Boxers boxar går säkert snvönda i Finland alltså de nyare varianterna.
Jag har också en del gamla "värdelösa" saker.
Skulle vara kul göra ett museum![]()
Senast redigerad av kisumisu den 2025-11-08 klockan 11:08.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
Boxer körde ren viaccess ja. Vet dock ej vilken version, tror det var högre än 2.
comhem körde viaccess fram till typ 2004 eller 2005 nångång, därefter bytte dom till Conax.
men dom hade nån specialare iaf i början, satte man nya conaxkortet i en viaccessmottagare så funkade det, det funkade i en conaxmottagare med. Vet ej hur det gick till. Men det funkade ej med en smart Wii kortdelare att dela kortet till en viaccessmottagare och en conaxmottagare. Verkade precis som kortet kunde initieras i antingen Conax eller viaccess läge. Vet ej hur länge det var så heller om det bara var under en övergångsperiod kanske. Bodde i lgh några år under den tiden men pillade inte så mkt med tv under de åren.
Intressant!
Har dock en känsla att Conax, Viaccess, Nagra och Mediaguard låg väldigt nära varandra.
Tänker bara på min gamla Samsung Via CI som från början klarade bara av Viaccess men med lite modifiering 3 system till.
Dock skumt att dagens Oscam stortsett bara klarar av Conax.
Inget softcam verkar klara av Viaccess.
Skulle vara lite kul om man fortfarande kan ta del av den engelska versionen av Eurosport? Den sänder ju kodat i Viaccess på Hotbird. Bytte aldrig ens koder vad jag minns.
Det som är också intressant alla dessa namnbyten och sammanslagningar.
Som tex finns Viasat kvar i Ukraina
Men använder nåt som heter Verimatrix
Estland och Latvien heter det Home 3 (gamla Viasat)
Men använder Videoguard
Medans Allente
Conax, Videoguard och Nagravision.
Det att man kan simulcrypta tänker jag också kanske hänger ihop att kodningarna har något gemensamt med varandra?
Nu kanske jag har fel, men var bara en tanke.
Senast redigerad av kisumisu den 2025-11-09 klockan 02:42.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.