Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 81 till 90 av 120

Ämne: Slutet för marksända betalkanaler?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    I allentes fall så simulcryptar dom 2 st versioner av videoguard (093e och 0940) som de ärvde från viasat, viasat hade även 090f (vars parning var "knäckt" om man ägde rätt samsung box och kunde extrahera ut nycklar från denna) men den dumpade dom när dom gick över helt till Hd och mpeg4.
    sen simulcryptar dom en version av Conax, ärvd från canaldigital.
    och sen en version av nagra, troligen pga att Conax inte vidareutvecklas sen det köptes upp av kudelski, (som utvecklat nagra och dessutom köpt upp Seca och Conax).

Hur är det numera, funkar allentes videoguard med softcam, hade för mig att det blev stop pga bättre parning i 093e och 090f?

Vi får se hur länge det dröjer innan dom fimpar Conax och videoguard, tror Conax är det minst säkra av de 3 och det är ju conax som används om man använder ca-modul från allente(eller canaldigital) finns även viasat moduler som då är nds men de säljs inte mer, tror dock de kan funka fortfarande. Det var tyvärr inte möjligt att blanda kort mellan systemen (jag är gammal viasatkund med viasat-modul) men fick byta alla kort till conax och conaxmoduler när jag ville skaffa fler kort (hela huset abo eftersom jag ville ha ca-moduler). Allente ville eg att jag skulle byta till allente1 boxar.

Har ingen aning hur många gamla viasat kunder som de har kvar som de inte konverterat till allente1 eller oneplace2 (båda nagra baserade) eller rena iptv kunder. Men blir lite konfunderad nu när jag tittar på allentes hemsida.. Nu finns prime/samsung 680 som en aktuell box igen (det är viasats sista box innan de gick samman) och den var iaf nds baserad. Ser också att viasats gamla modul finns på hemsidan, men canaldigital/allente modulen finns inte längre. Kan det vara så att det är conax som de kommer att fimpa? Det är väl stora möjligheter att de senare conax-boxarna från canaldigital kan mjukvaruuppgraderas till nagra också eftersom det är samma ägare numera.

Det är ju en rättså stor kostnad som operatören får ta om de ska byta alla gamla viasat kunders hårdvara till ny, det är väl därför de fortsätter att simulcrypta tills kunderna på eget initiativ och kostnad bytt boxarna. Allente1 boxen har dessutom fått ett dåligt rykte pga mkt klydd.

Där är ju egentligen inte heller nån ägarkoppling mellan conax och allente längre, det var längesen telenor sålde conax, och vill man som operatör "uppgradera" conaxversion så blir det nagra. Så vi får se vad som händer. Tror tyvärr även nedräkningen till slutet för sat-tv i norden pågår.

Öht så har det skett konsolidering av ägare/utvecklare av cas-systemen. Kudelski har nagra, seca och conax. Orange har viaccess och viaccess-orca (och tps-crypt och thales-crypt som var modifierade varianter av viaccess1). Irdeto har irdeto och cryptoworks. Cisco har PowerVu och nds videoguard. Verimatrix har verimatrix och betacrypt. så det har gått från 15 olika system till 6. Lilla cryptoguard är fortfarande svenskt och utvecklas på östermalsgatan 101 i motala :-)

Så det är allente som är operatör i finska marknätet och de kör conax? Är det samma conax som allente via satellit? dvs kan du ta ditt allente-kort o koda av kanaler i finska marknätet som är samma? (lite som när canaldigital satellit och canaldigital kabel-tv båda körde samma conax)
    Senast redigerad av jippe den 2024-10-23 klockan 11:49.

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg

Det är ju en rättså stor kostnad som operatören får ta om de ska byta alla gamla viasat kunders hårdvara till ny, det är väl därför de fortsätter att simulcrypta tills kunderna på eget initiativ och kostnad bytt boxarna. Allente1 boxen har dessutom fått ett dåligt rykte pga mkt klydd.
    Visst är det så, dock borde det ju vara en kostnad ha 3 olika system istället för 1.
    Men dom kanske har bundit nåt långt avtal med krypteringsabolagen som dom nu måste följa och ha. Vem vet.

Där är ju egentligen inte heller nån ägarkoppling mellan conax och allente längre, det var längesen telenor sålde conax, och vill man som operatör "uppgradera" conaxversion så blir det nagra. Så vi får se vad som händer. Tror tyvärr även nedräkningen till slutet för sat-tv i norden pågår.
    Så är det nog tyvärr blir samtidigt lite intressant se när detta händer. Gick ju fort med Boxer.
    Sen är det intressant när tv och streaming kostar mer i Sverige än t ex Finland och Tyskland. Vi är väl mer benägna att betala för TV och inte vana att få allt gratis?
    Intressant är dock att Allente ger bra rabatt när man förnyar abbet och har hittils aldrig ens föreslagit IP tv till mig fast jag har fiber inkopplat till huset! Dom enda som försöker få mig som iptv kund är Telenor och Telia, i vissa fall riktigt bra erbjudanden. Men jag vill inte ha iptv då jag vill kunna spela in.

Så det är allente som är operatör i finska marknätet och de kör conax?
    Är det samma conax som allente via satellit? dvs kan du ta ditt allente-kort o koda av kanaler i finska marknätet som är samma? (lite som när canaldigital satellit och canaldigital kabel-tv båda körde samma conax)
    Svaret är
    Nej (är https://www.anterotv.fi/) (https://www.digita.fi/app/uploads/20...ta-2024_06.pdf)

Nej, eftersom det är en annan operatör och andra koder. Däremot verkar Conax vara en slags standard i Finland då även många kabelnät (om inte alla?) kör Conax till betalkanaler. Har heller inte så stor erfarenhet av dessa då Finland har så många fria kanaler dom jag känner i Finland kör bara FRI TV och en har IP tv. Jag har dock ett kabel tv kort där man har glömt SVT1, SVT2 och Barnkanalen på. Dvs aktivt kort till ett kabelnät och har även en Conaxmodul dit. Korten har inget annat gemensamt än att det är Conax!
    Gamla CD modulen funkar till kabelnätet och kabelnäts ca modulen fungerar till sattelit med Allentes kort! Dock öppnar kabel tv modulen bara de kanaler som softcams gör dvs klarar inte pairade kanaler!!
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-23 klockan 17:34.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    [QUOTE=kisumisu;264342]Visst är det så, dock borde det ju vara en kostnad ha 3 olika system istället för 1.
    Men dom kanske har bundit nåt långt avtal med krypteringsabolagen som dom nu måste följa och ha. Vem vet.

ingen aning hur krypteringsbolagens affärsmodeller ser ut. Nds hade dock en avgift per abonnent i varje fall tidigare (en avgift som sen vissa operatörer skjutit över helt på slutkund genom kortavgift o senare kryperingavgift) sen vet jag inte om där även var en fast avgift annars blir det ju ingen extra kostnad att simulcrypta.

Svaret är
    Nej (är https://www.anterotv.fi/) (https://www.digita.fi/app/uploads/20...ta-2024_06.pdf)

Hmm allt är krypterat på den sidan så jag kan inte förstå ett dugg ����

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    [QUOTE=jippe;264344]
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Visst är det så, dock borde det ju vara en kostnad ha 3 olika system istället för 1.

ingen aning hur krypteringsbolagens affärsmodeller ser ut. Nds hade dock en avgift per abonnent i varje fall tidigare (en avgift som sen vissa operatörer skjutit över helt på slutkund genom kortavgift o senare kryperingavgift) sen vet jag inte om där även var en fast avgift annars blir det ju ingen extra kostnad att simulcrypta.

Svaret är

Hmm allt är krypterat på den sidan så jag kan inte förstå ett dugg ����
    Hahaha nå den länken med pdf är en kanallista.
    Kanavanippu = Mux
    Allt som är grönt eller orange är okodade fria kanaler.
    Resten är kodade

Dvs fria kanalerna finns på Mux A, B, C, E

Sen har du en bild på en modul på antero sidan ganska långt ner.
    Satt här nu och läste för skojs skull instruktioner och jag hade fel, dom pairar alla kanaler i marknätet.
    Däremot har dom inte pairat kanaler på kabelnätet jag har använt. Har som sagt aldrig använt finska marknätet till annat än just de okodade gratiskanalerna.

Bara av lite nyfikenhet. Sänder Tyskarna många kanaler okodat i marknätet?
    Får du in alla muxar?
    Vad jag förstått är Danmark som Sverige att bara DR och tv2 som sänder okodat därifrån?
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-23 klockan 21:49.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno

Gibertini 1.2M (28.2E)

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Från Danmark får jag in dr1, dr2, ramasjang (danska barnkanalen) och folketinget som direktsänder debatter i Danmarks parlament.
    hovedstaden går också in men betydligt svagare, en egen mix med Köpenhamns lokal-tv
    sen har danska boxer ett paket likande svenska boxers, kodat i viaccess

tysk tv får jag bara in ibland, ARD och Zdf i SD, dvbT, det ska finnas fler fria i deras marknät men det är nog för svagt här. alla finns dessutom fritt på astra 19,2ö också.
    Dock har jag sett att ard och zdf även ingår i danska boxers paket (kodat)
    Senast redigerad av jippe den 2024-10-25 klockan 12:48.

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Från Danmark får jag in dr1, dr2, ramasjang (danska barnkanalen) och folketinget som direktsänder debatter i Danmarks parlament.
    hovedstaden går också in men betydligt svagare, en egen mix med Köpenhamns lokal-tv
    sen har danska boxer ett paket likande svenska boxers, kodat i viaccess

tysk tv får jag bara in ibland, ARD och Zdf i SD, dvbT, det ska finnas fler fria i deras marknät men det är nog för svagt här. alla finns dessutom fritt på astra 19,2ö också.
    Dock har jag sett att ard och zdf även ingår i danska boxers paket (kodat)
    Intressant när Danmark, Sverige och Norge har liknande modell. Dvs bara statliga kanaler FTA. Visst vi har tv4 i Sverige men det är enda kommersiella.

Undra vad som händer Danska Boxer?
    Lustigt när dom tar in Tyska kanaler dit som ändå är FTA på sattelit och lär nog gå fånga in i Danmark från Tyskland via "overspill"!

Bor du nära Danmark?
    Nån speciell antenn du använder?
    Skulle själv behöva uppgradera min Finland antenn, funderar på att bygga ihop 2st Boss antenner...
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-25 klockan 15:29.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno

Gibertini 1.2M (28.2E)

ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Tackad
    81 gånger
    Boxer i Danmark tror jag blev sålt, det heter Norlys nuförtiden.

https://norlys.dk/tv/tv-via-antenne/
    Carpe Diem

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Bor mellan Trelleborg och malmö ungefär. Nä ingen speciell antenn, en rättså crappy ”ufo” rundstrålande aktiv antenn.
    tar primärt tv via parabol o rätt mkt streaming nu med
    har alltid kunnat se dansk tv i södra Skåne, även på den analoga tiden, när det annars bara fanns 2 kanaler marksänt i Sverige. (Innan astra1a tiden) fast i huset när jag var liten hade vi 2 stora yagi antenner en mot Danmark o en mot Hörby. Tysk tv gick in ibland då med.

inte hört om norlys, tror det står boxer på muxarna än men ska kolla senare

Medlem
    Reg.datum
    May 2016
    Tackad
    4 gånger
    Hade du uppdaterat antennen skulle du nog kunnat få in dem i princip dagligen.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lunarrunar Visa inlägg
    Hade du uppdaterat antennen skulle du nog kunnat få in dem i princip dagligen.
    Kanske men jag kan ju ändå ta alla tyska fta via Astra1 så deras marksända är inte så intressant

Liknande ämnen

1. Blanda kabel och marksända kanaler
    Av warre. i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 11:44
  2. Kan ej se betalkanaler (DM500-T)
    Av whitesox i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 09:05
  3. Betalkanaler stendöda
    Av eviln i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 13:09
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 18:49
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 00:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss