I allentes fall så simulcryptar dom 2 st versioner av videoguard (093e och 0940) som de ärvde från viasat, viasat hade även 090f (vars parning var "knäckt" om man ägde rätt samsung box och kunde extrahera ut nycklar från denna) men den dumpade dom när dom gick över helt till Hd och mpeg4.
sen simulcryptar dom en version av Conax, ärvd från canaldigital.
och sen en version av nagra, troligen pga att Conax inte vidareutvecklas sen det köptes upp av kudelski, (som utvecklat nagra och dessutom köpt upp Seca och Conax).
Hur är det numera, funkar allentes videoguard med softcam, hade för mig att det blev stop pga bättre parning i 093e och 090f?
Vi får se hur länge det dröjer innan dom fimpar Conax och videoguard, tror Conax är det minst säkra av de 3 och det är ju conax som används om man använder ca-modul från allente(eller canaldigital) finns även viasat moduler som då är nds men de säljs inte mer, tror dock de kan funka fortfarande. Det var tyvärr inte möjligt att blanda kort mellan systemen (jag är gammal viasatkund med viasat-modul) men fick byta alla kort till conax och conaxmoduler när jag ville skaffa fler kort (hela huset abo eftersom jag ville ha ca-moduler). Allente ville eg att jag skulle byta till allente1 boxar.
Har ingen aning hur många gamla viasat kunder som de har kvar som de inte konverterat till allente1 eller oneplace2 (båda nagra baserade) eller rena iptv kunder. Men blir lite konfunderad nu när jag tittar på allentes hemsida.. Nu finns prime/samsung 680 som en aktuell box igen (det är viasats sista box innan de gick samman) och den var iaf nds baserad. Ser också att viasats gamla modul finns på hemsidan, men canaldigital/allente modulen finns inte längre. Kan det vara så att det är conax som de kommer att fimpa? Det är väl stora möjligheter att de senare conax-boxarna från canaldigital kan mjukvaruuppgraderas till nagra också eftersom det är samma ägare numera.
Det är ju en rättså stor kostnad som operatören får ta om de ska byta alla gamla viasat kunders hårdvara till ny, det är väl därför de fortsätter att simulcrypta tills kunderna på eget initiativ och kostnad bytt boxarna. Allente1 boxen har dessutom fått ett dåligt rykte pga mkt klydd.
Där är ju egentligen inte heller nån ägarkoppling mellan conax och allente längre, det var längesen telenor sålde conax, och vill man som operatör "uppgradera" conaxversion så blir det nagra. Så vi får se vad som händer. Tror tyvärr även nedräkningen till slutet för sat-tv i norden pågår.
Öht så har det skett konsolidering av ägare/utvecklare av cas-systemen. Kudelski har nagra, seca och conax. Orange har viaccess och viaccess-orca (och tps-crypt och thales-crypt som var modifierade varianter av viaccess1). Irdeto har irdeto och cryptoworks. Cisco har PowerVu och nds videoguard. Verimatrix har verimatrix och betacrypt. så det har gått från 15 olika system till 6. Lilla cryptoguard är fortfarande svenskt och utvecklas på östermalsgatan 101 i motala :-)
Så det är allente som är operatör i finska marknätet och de kör conax? Är det samma conax som allente via satellit? dvs kan du ta ditt allente-kort o koda av kanaler i finska marknätet som är samma? (lite som när canaldigital satellit och canaldigital kabel-tv båda körde samma conax)