Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Övergång från Boxer till Linden Data?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Trist när BRF bestämmer.

Dock verkar ni fortfarande ha en DVB-C lösning så inte helt hopplöst!
    När nu öndå föreningen har ett "gruppavtal" varför ca-modul överhuvudtaget?

Kan inte man mata dvb-c signal till centralantenn i okodat format?
    Alternativt ha nån avkodar central mellan fiberbox coax antenncentral?
    Skulle ju vara riktigt enkelt alla med tv pvr whatever kan ta emot bilden och inga jävla moduler skulle behövas!

Sedan är möjlighterna helt obegränsade även till andra lösningar t ex mata in även sattelittv.

Bilden blev inte direkt vad jag menade men öndå lite åt det hållet
    Några såna här i källaren eller vinden där ni har central antennen.
    https://youtu.be/Z15eN2KQDo0?si=P7zXLcbVmDfLpkJI
    https://youtu.be/UOzYyQNz5L0?si=wkZvHQcck0bltCCm
    Samlar in alla skitboxarna sätter på varsin kanal och matar in i värsta fall och gör om hdmi till okodat dvb-c.
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-09-30 klockan 11:54.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Trist när BRF bestämmer.
    Kan inte man mata dvb-c signal till centralantenn i okodat format?
    Alternativt ha nån avkodar central mellan fiberbox coax antenncentral?
    Skulle ju vara riktigt enkelt alla med tv pvr whatever kan ta emot bilden och inga jävla moduler skulle behövas!
    .
    Det är inte tillåtet att koda av och skicka ut vilka kanaler som helst okodat i ett smatv-nät. Kräver i de flesta fall avtal med tex sappa (spa. svensk program agentur) eller att man köper in kanalerna via en vanlig operatör tex allente. Man får betala en avgift baserad på antalet hushåll som har tillgång till smatv nätet. Vissa kanaler får ej ditribureras vidare okodat utan kodningen måste bibehållas alternativt kodas om i annat system. Inte ens fta kanaler via satellit är tillåtet att plocka ner och distriburera vidare utan avtal med programägaren. Det finns vissa undantag, tex franska tv5 monde och tyska DW, dessa säger själv att de är tillåtna att distriburera vidare fritt. Så har det varit sen 1995. Innan dess var det mer ok, och på den tiden fanns ju dessutom svenska "fta" kanaler, kanal5 och tv4 tex gick i okodad pal över satellit, tv3 i d2mac/eurocrypt men kostnaden var bara en "administrativ" avgift på 75kr/år för kortet.
    95 kom sverigeparabolen där allt gick fta ett halvår och efter det så kodades typ allt och bolagen började tävla om vem som kunde ta mest betalt för reklamfinansierade kanaler som eg borde vara gratis. :-) enda positiva är att vi fick många fler svenska kanaler.

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Det är inte tillåtet att koda av och skicka ut vilka kanaler som helst okodat i ett smatv-nät. Kräver i de flesta fall avtal med tex sappa (spa. svensk program agentur) eller att man köper in kanalerna via en vanlig operatör tex allente. Man får betala en avgift baserad på antalet hushåll som har tillgång till smatv nätet. Vissa kanaler får ej ditribureras vidare okodat utan kodningen måste bibehållas alternativt kodas om i annat system. Inte ens fta kanaler via satellit är tillåtet att plocka ner och distriburera vidare utan avtal med programägaren. Det finns vissa undantag, tex franska tv5 monde och tyska DW, dessa säger själv att de är tillåtna att distriburera vidare fritt. Så har det varit sen 1995. Innan dess var det mer ok, och på den tiden fanns ju dessutom svenska "fta" kanaler, kanal5 och tv4 tex gick i okodad pal över satellit, tv3 i d2mac/eurocrypt men kostnaden var bara en "administrativ" avgift på 75kr/år för kortet.
    95 kom sverigeparabolen där allt gick fta ett halvår och efter det så kodades typ allt och bolagen började tävla om vem som kunde ta mest betalt för reklamfinansierade kanaler som eg borde vara gratis. :-) enda positiva är att vi fick många fler svenska kanaler.
    Möjligt att det är så, men vem har stiftat dom lagarna?

Inte EU i alla fall. Då det verkar vara lika i Norge.
    Men så annorlunda i Finland, Irland, Tyskland etc....kanske ett ärende till EU domstolen!!

Historiskt sett har ju Sverige och Norge varit en av de länder som reglerat hårdast tv/radio.
    Men låter märkligt att år 1995 införa sådant förlegat?!

Däremot har operatörer valt sina egna lagar och tagit monopol över marknaden.
    Jag säger inte att du har fel!

Men låter konstigt när tex Prosieben group kör i Tyskland Pro7 och Finland Kanal 5 mm okodat! Men när det kommer till Skandinavien så skall det kodas och mjölkas pengar!

Låter även konstigt att Franska tv5 och DW tillåter gratis efterdistribution! När dessa kanaler ofta är i tilläggspaket hos kabeloperatörer även i landet Finland! Eller är det så att dom tillåter kabelbolagen stortsett göra vad dom vill och då passar dessa på tjänar in extra cash.....

Märkliga lagar, då gjorde en BRF olagliga grejor då. Dom hade ett helt gäng Tyska kanaler okodat. Bla Mtv-Nordic byttes till MTV- Deutschland
    Men skall inte säga desto mer vilken förening det var för det var väldigt klokt och helt rätt gjort!!!
    Helt sjukt behöva koda kanaler som ska ingå i hyra/avgift!!!

Annu sjukare låsa alla till nåt dåligt gruppavtal med nån tvhubb.
    Finns många som gör så.
    I mitt närområde har dom valt olika lösningar. Alla är inte heller nöjda.
    På ett område gnälls det just på tvhubbar när man inte ser finsk tv och på ett annat område gnälls det över att man ser bara Svt och tv4 från Sverige

I de senare tycker jag det helt rätt. Låt bli tv3 och Kanal 5, blir mindre reklamintäkter för dessa ju färre tittare!
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-02 klockan 08:06.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno

Gibertini 1.2M (28.2E)

Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    15 gånger
    Nu har jag min DM920uhd igåne med kabelkanalerna.

Men.... nu vill jag återställa min Vu+Ultimo4K. Går bet med detta. Har laddat fil på usb-minne, startat om boxen medan jag håller upplysta startknappen intryckt, men boxen startar bara om. Jag plocklade bort diverse filer för att få boxen attt fungera med kabel-TV. Men detta är inte aktuellt längre, eftersom detta körs via med DM920uhd.

Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stickan Visa inlägg
    Nu har jag min DM920uhd igåne med kabelkanalerna.

Men.... nu vill jag återställa min Vu+Ultimo4K. Går bet med detta. Har laddat fil på usb-minne, startat om boxen medan jag håller upplysta startknappen intryckt, men boxen startar bara om. Jag plocklade bort diverse filer för att få boxen attt fungera med kabel-TV. Men detta är inte aktuellt längre, eftersom detta körs via med DM920uhd.

En mycket dum fråga jag vet.
    Men har du stängt av boxen helt dvs strömlöst ut med strömkabeln, sedan i med minnestickan, strömmen på och trycka på kanal -eller om det var + ?
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-26 klockan 23:49.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno

Gibertini 1.2M (28.2E)

Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    15 gånger
    Ett litet problem,,,,

Min Vu-box klarar att presentera programlistan för t ex Svt 1 m fl. Men...när jag väljer röd knapp (för kanallisstan) i DM920uhd så händer ingenting! Märkligt? Tips? Förmodligen någon sökvägsadress som jag saknar?
    Senast redigerad av Stickan den 2024-11-17 klockan 17:05.

Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    15 gånger
    Hej igen! Nytt litet problem. Röda knappen på fjärren visar normalt upp information om pågående pgm i kanallistan. Funkar på min Vu+ men inte i Dm920uhd. ???
    ------------
    //sorry, åldern börjar ta ut sin rätt.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Tackad
    18 gånger
    Byt till avancerat läge i meny så ska du någonstans kunna välja vad dom färgade knapparna skall öppna

Liknande ämnen

1. byta från CD till Boxer ?
    Av nullebulle i forum Vu+
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2021-04-19, 20:46
  2. Xbmc från data till dm500hd
    Av j0cke78 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-18, 20:35
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 20:02
  4. film från data
    Av skanekrille i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 06:26
  5. Data från Originalkort?
    Av Kroeger i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-30, 10:05

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss