Hmm tv3, ZTV mfl analogt (i d2mac då) måste ha varit runt 2002 kanske 2003 dom slutade.
tv1000 o de ”dyrare” kanalerna slutade lite tidigare i d2mac. Fast viaccess digitalt var redan knäckt då så under en period kunde man ta dem både analogt o digitalt med piratkort… de sista kanalerna att sända i d2mac var danska dr1 och dr2, de slutade 2006 eller 2007 och efter det existerade inte d2mac längre. Astra sände en massa tyska analogt i PAL ända till 2012.
jag var egentligen lite för ung med för fokalmatade motorparaboler på polarmout fäste, men ferotor har jag haft runt 88-89. De första Astra anläggningarna från bla Luxor hade ferotor men ett lnb som bara klarade 10.950-11.700 (LO 10.000).
obs att en satellitmottagare från denna tiden bara klarade 950-1750MHz och inte 950-2100MHz som är standard idag. Det är därför du har ett överlapp i mitten med din digitala mottagare, dessutom gick det inte att ta mer än upp till 12.500GHz med det huvudet och en mottagare från den tiden, därför fanns det även trippel bands lnb.
det fanns ju 11GHz bandet 10.950-11.700, 12GHz bandet 11.700-12.500 och 12,5GHz bandet 12.500-12.750
sen utökades 11 bandet nedåt, 10.700-10.950 när Astra 1D kom. Ett universal lnb täcker in alla banden inkl Astra 1D utökningen.
obs att 12Ghz bandet var reglerat genom warc77 fram tills mitten av 90 talet och det var därför bla Astra inte sände i 12 bandet då.
sändningar i 12bandet skulle bla ske citkulärpolariserat och i d eller d2mac och enl en fastslagen frekvens plan där varje land fått frekvenser för 5 kanaler.
vissa digitala mottagare har en 0-12v utgång som kan styras individuellt för varje kanal, du brukar även kunna ställa in i menyer vad tex 13-18v spänningen respektive 22kz ton ska användas till om du inte har ett universal lnb, så detta borde du kunna nyttja om du vill styra din ferotor.
när 22khz ton kom var det från början till för att styra switchar för att växla mellan 2 lnb, ungefär som diseq switchar gör idag. Diseq uppfanns förresten också på den analoga tiden, men det var precis i slutet. Jag har haft en analog PAL/d/d2mac mottagare från Nokia som kunde styra 4vägs diseq. Nokia köpte ju Luxor vid denna tiden.
det fanns faktiskt en hel del svenska och nordiska tillverkare av paraboler på 80-90 talet, handic, Luxor, barcom, macab, nokia, triax, force mfl. Vad jag vet var det bara nokia macab triax och force som började tillverka digitala mottagare men ingen av dem klarade riktigt konkurrensen från nya tillverkare som tex Samsung och humax.
en smart grej på luxors mottagare från 80 talet var förresten att det fanns en inbyggd ”satfinder” utgång med samma kontakt som ferotorutgången. När man skulle ställa in sin parabol så sattes ferotor kabeln i ”satfinder” uttaget och uppe på taket kopplade man ur ferotorn och kopplade istället en voltmeter till den 2 ledade kabeln. Ju högre spänning desto bättre signal