Ja runt 2002 kan stämma men jag ser att tv3 och ztv fanns kvar till 2005 på sirius https://web.archive.org/web/20050304...om/sirius.html
vet att jag gjorde något försök att knappa in koder men jag hade inte riktig rätt grejer...
Mycket var på tyska med det gick ju i alla fall välja Engelskt tal på MTV, Eurosport och kanske någon mer.
Det går ju i dag med på tex. MTV, Comedy Central, Nickelodeon. Har sett på lite andra forum att folk i Storbritannien blivit intresserade av Astra 19ö igen pga det.
Väldigt intressant att höra om frekvensband mm från förr! Jag har fått tag på lite böcker, kataloger och manualer från 90-taletvilket gjorde det lite lättare att få igång den gamla parabolen igen!
Nu kör jag på 12GHz-bandet (18V) och från mottagares USB-port (5V) har jag kopplat in en spänningsregulator från Kjell o Co. som ställer ner spänningen till +2,94V till ferotorn. Vilket ger perfekt signal på dom vertikala kanalerna jag tycker är av intresse. Mottagaren är en Edision Piccollo S2/T2/C inkoplad till en gammal Luxor-TV med "spröt-antenn" för marksänd tv.
Ganska go känsla att starta den gamla tvn och zappa
1. SVT 1
2. SVT 2
3. Kunskapskanalen
4. TV 4
5. MTV
6. CNN
7. Comedy Central
8. Nickelodeon
9. DW
osv...
Och veta att bilden kommer från den gamla parabolen på taket eller den gamla antennen på tvn!
Tror parabolen är 130cm, Jag har en till som är 90cm.
C-band LNB har jag ett med som jag aldrig testat. Det är väldigt stort och jag skulle behöva bygga om fästet för att testa det. Jag letar lite efter en till stor parabol men det har inte dykt upp någon i närheten... Det är ju fortfarande en del Ryska satelliter som sänder på C-band ser jag.
Haha det kan jag tänka mig... "MTV Sverige" eller vad det nu är som Allente sänder är ju bara skräp...
Men MTV på Astra 19ö (går att välja engelska eller tyska) har en bättre tablå. Den liknar nog mer hur det såg ut på 90-talet.
Såhär kan tablån se ut på helgen:
06:00 Breakfast Club
08:00 3 From 1
08:15 MTV In The Mix
10:00 MTV Most Wanted: Single Charts
12:00 Sound Of Summer
19:00 MTV Collection: Soundtracks
22:00 MTV 80s
23:00 MTV 90s
00:00 MTV 00s
(MTV Germany 9/8-25)
Bara musik. Men av någon anledning så visar dom gärna SvampBob Fyrkant på vardagar kl 20.00...
Fler bilder och test av ferotorn kommer...