Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: MACAB Parabol med SMW XL-1000 Mikrovågshuvud och Ferotor XF-45

Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Tackad
    4 gånger

MACAB Parabol med SMW XL-1000 Mikrovågshuvud och Ferotor XF-45

1_Parabol.jpg

Om jag skulle fråga om den här gamla MACAB-parabolen riktad mot Astra 19Ö med SMW-mikrovågshuvudet och elektormagnetisk ferotor går att använda idag så skulle nog dom flesta säga nej!

Men jag har länge tänkt att det borde gå och efter att ha testat läst på och testat... så går det!

2_LNB.jpg

Ett vanligt Universal LNB växlar polarisation med olika spänning. 13V Vertikal och 18V Horisontell.
    Lågband 10700-11700 MHz och högband 11700-12750 MHz som växlas med 22 kHz ton. LO låg -9750 MHz och LO hög -10600 MHz.
    T.e.x. så hittar satellitmottagaren MTV 11973 V från Astra på 11973-10600= 1373 MHz när den skickar 13V med 22kHz ton.

Detta ca 35år gamla mikrovågshuvudet med elektromagnetisk ferotor funkar inte riktigt lika dant... (SMW XL-1000 B med Ferotor XF-45)
    Vid 13V aktiveras Lågband 10950-12000 MHz med LO -10000 MHz och vid 18V högband 11700-12750 MHz med LO -10750 MHz. (22kHz ton används inte).
    T.e.x. så hittas MTV på 11973 vid 18V på 11973-10750= 1223 MHz istället.
    Polarisation ändras i ferotorn genom att vågorna går genom en ferritstav som magnetiseras av en spole. Vid högre ström vrids vågorna mer. Ferotorn har en egen kabel med två ledningar.

Om man kopplar in den här till en modern mottagare så blir det en ända röra! Vertikala och Horisontella signaler blandas med låg nivå om inte ferotorn får ström.

Jag började med att koppla in mitt antenn instrument och kollade att det var någon form av signal. Det var det men som sagt en blandning av vertikala och horisontella signaler.
    Jag kopplade in ferotorn till en gammal analog Nokia mottagare och började justera ferotorn (Magnetisk pol)

3_MagPol.jpg

4_MagPol.jpg

Då såg det mycket bättre ut i spektrumet på instrumentet!
    Jag skickade 18V och sjusterade in 1223 MHz så bra som möjligt.

6_Kontrollrum.jpg

Då var det dags för att göra en kanalsökning. Om jag hade gjort en vanlig sökning på Astra så skulle det fortfarande blivit galet...
    Jag skapade en "ny satellit" i mottagaren med LO -10750 som LNB-typ och valde först att bara söka "horisontellt" för att få 18V (Högband).
    Då förstod mottagaren att MTV fanns på 11973 MHz och bild blev det!

5_MTV.jpg

Jag får in alla Kanaler mellan 10950-12750 på Astra men jag behöver skifta magnetisk pol på den gamla Nokian.
    Det skulle va roligt att få till styrningen av magnetisk pol på något annat sätt. jag får fundera vidare på det...

Ett onödigt men roligt litet semesterprojekt!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Tackad
    105 gånger
    Spännande uppställning, men att byta till ett modernt universal-LNB skulle väl lösa allt; men inte vara så roligt.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    46 gånger
    Fördelen med ferotor var ju att fenomenet ”skew” (alltså att man måste rotera lnb några grader när man vrider parabolen till en annan satellit för att H/V polarisationerna ska bli rätt i linje med den nya satelliten) inte existerar. Vridningen/filtreriningen av microvågorna från önskad polarisation skedde ju genom att reglera spänningen till ferotorn. Vred man parabolen till en annan satellit så var det bara att justera spänningen till ferotorn lite.
    den stora nackdelen var istället att rotationen av microvågorna var frekvensberoende, dvs det krävdes olika spänning till ferotorn vid låt säga 11050Mhz och tex 11650Mhz även om det var samma polarisation. Därför kunde värdet på spänningen till ferotorn sparas individuellt för varje kanal. Det blev jobbigare att ”scanna” över frekvensbandet och leta kanaler eftersom man fick justera ferotorspänningen emellanåt. Den andra nackdelen var att det krävdes en extra kabel från satellitmottagaren, vanligtvis en enkel 2ledad, typ högtalarkabel utöver koaxialkabeln.
    Lycka till med att hitta en digital mottagare med ferotor utgång…
    vad jag vet så försvann ferotor konceptet och ersattes med lnb av ”marconi” typ som växlade mellan V vid 12-13v matningspänning och H vid 17-18v matningsspänning via koaxialkabeln strax efter att första Astra satelliten blivit populär och motorstyrning blev mindre populärt. Dvs runt 1990. Lokal oscillator frekvensen var 10000MHz i dessa Astra anläggningar ända tills Astra 1D togs i bruk som sände i frekvenser lägre än 10.950GHz.

är det din gamla macab antenn eller var det en som satt på huset när du flyttade in?
    det sitter en sån gammal 120cm fokalmatad luxor parabol på ett hus några gator bort här, tyvärr verkar de ha satt ett alps universal lnb på den istället. Skulle tro att den är från ca 1987-1989 men funkar säkert bra fortfarande, det var bra kvalité på den tiden.

macab såldes tyvärr av familjen nertlinge för snart 10 år sen så några mer macab paraboler lär vi inte få se
    https://www.trelleborgsallehanda.se/...ta-av-televes/
    Företaget låg granne med grundskolan jag gick på då i slutet av 80 talet.

Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Tackad
    4 gånger
    Ja jag känner till både fördelen och nackdelen med ferotorer. Jag har testat lite och om jag ställer in den rätt i mitten av frekvensbandet så går det i stort sätt se på allt men med ganska dålig signalkvalitet på högsta och lägsta frekvenserna.

Nej någon digital mottagare med ferotorutgång lär ju tyvärr inte finnas... jag funderar på att skaffa två spänningsregulatorer och och växla mellan med hjälp av en 22kHz switch. Då blir det tvärt om mot ett vanligt lnb. 22kHz for polarisation och 13/18V för "lågband"/"högband" men det skulle gå att göra en blind sökning och hitta det mesta.

Men det lutar åt att ställa in ferotorn så bra som möjligt för CNN och MTV, koppla in två Pace Viasat mottagare med inbyggd RF-modulator (så länge dom sänds i DVB-S) och skicka ut analog-tv i mitt tv-nät för att få lite mer 90-tals känsla

Jag föddes ungefär samtidigt som parabolen tillverkades så nej, jag har köpt den på tradera. Men tanken är att det ska se ut som att den alltid suttit där och den kommer nog få sitta uppe så länge det finns något att ta emot från Astra.

Någon gång strax innan TV3, ZTV och Sirius Channel slutade sända analogt så fick jag köpa ett gäng paraboler, analoga mottagare och två lådor med gamla mikrovågshuvuden, ferotorer, switchar mm från en annan som tappat intresset... så fram till 2012 (när astra slutade med analoga sändningar) har jag kollat och exprimenterat med analoga sattelit-tv-prylar. Mitt intresse har vaknat till lite på nytt när jag insett att det går att testa och använda gamla grejer...

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    46 gånger
    Hmm tv3, ZTV mfl analogt (i d2mac då) måste ha varit runt 2002 kanske 2003 dom slutade.
    tv1000 o de ”dyrare” kanalerna slutade lite tidigare i d2mac. Fast viaccess digitalt var redan knäckt då så under en period kunde man ta dem både analogt o digitalt med piratkort… de sista kanalerna att sända i d2mac var danska dr1 och dr2, de slutade 2006 eller 2007 och efter det existerade inte d2mac längre. Astra sände en massa tyska analogt i PAL ända till 2012.

jag var egentligen lite för ung med för fokalmatade motorparaboler på polarmout fäste, men ferotor har jag haft runt 88-89. De första Astra anläggningarna från bla Luxor hade ferotor men ett lnb som bara klarade 10.950-11.700 (LO 10.000).
    obs att en satellitmottagare från denna tiden bara klarade 950-1750MHz och inte 950-2100MHz som är standard idag. Det är därför du har ett överlapp i mitten med din digitala mottagare, dessutom gick det inte att ta mer än upp till 12.500GHz med det huvudet och en mottagare från den tiden, därför fanns det även trippel bands lnb.
    det fanns ju 11GHz bandet 10.950-11.700, 12GHz bandet 11.700-12.500 och 12,5GHz bandet 12.500-12.750
    sen utökades 11 bandet nedåt, 10.700-10.950 när Astra 1D kom. Ett universal lnb täcker in alla banden inkl Astra 1D utökningen.
    obs att 12Ghz bandet var reglerat genom warc77 fram tills mitten av 90 talet och det var därför bla Astra inte sände i 12 bandet då.
    sändningar i 12bandet skulle bla ske citkulärpolariserat och i d eller d2mac och enl en fastslagen frekvens plan där varje land fått frekvenser för 5 kanaler.

vissa digitala mottagare har en 0-12v utgång som kan styras individuellt för varje kanal, du brukar även kunna ställa in i menyer vad tex 13-18v spänningen respektive 22kz ton ska användas till om du inte har ett universal lnb, så detta borde du kunna nyttja om du vill styra din ferotor.
    när 22khz ton kom var det från början till för att styra switchar för att växla mellan 2 lnb, ungefär som diseq switchar gör idag. Diseq uppfanns förresten också på den analoga tiden, men det var precis i slutet. Jag har haft en analog PAL/d/d2mac mottagare från Nokia som kunde styra 4vägs diseq. Nokia köpte ju Luxor vid denna tiden.
    det fanns faktiskt en hel del svenska och nordiska tillverkare av paraboler på 80-90 talet, handic, Luxor, barcom, macab, nokia, triax, force mfl. Vad jag vet var det bara nokia macab triax och force som började tillverka digitala mottagare men ingen av dem klarade riktigt konkurrensen från nya tillverkare som tex Samsung och humax.

en smart grej på luxors mottagare från 80 talet var förresten att det fanns en inbyggd ”satfinder” utgång med samma kontakt som ferotorutgången. När man skulle ställa in sin parabol så sattes ferotor kabeln i ”satfinder” uttaget och uppe på taket kopplade man ur ferotorn och kopplade istället en voltmeter till den 2 ledade kabeln. Ju högre spänning desto bättre signal
    Senast redigerad av jippe den igår klockan 10:16.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    46 gånger
    Hur stor är din fokalmatade skål förresten?
    har du funderat på att testa med 4GHz lnb på den?
    det fanns även på 80 talet om man tex ville se tv från Sovjet.
    Jag har sett att bla tex amazon nu säljer kombinerade universal och 4Ghz lnb med fäste för fokal parabol.

du nämner förresten MTV… jo MTV Europe var ju fantastisk kanal för en ung tonåring i början av 90 talet… alla senaste låtar och musikvideos. Tom tjejer ville umgås/plugga efter skolan med en data/tv nörd (eller ”va” som man sa då) för att kunna ha MTV på i bakgrunden under ”pluggandet”.
    Men nu begriper jag faktiskt inte riktigt vad det är MTV visar.. tycker bara det är riktigt skräp. Finns ju MTV 80 och 00 med o dom visar ju faktiskt lite gamla musikvideos men inget vidare dom heller.
    Senast redigerad av jippe den igår klockan 10:27.

Liknande ämnen

1. Flytta mikrovågshuvud
    Av Grodman i forum Övrigt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-02-12, 08:29
  2. 2-4 -vägs mikrovågshuvud
    Av Teknikgillare i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 15:07
  3. Tv 1000
    Av HIGGINS i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 17:40
  4. C+ och tv 1000?
    Av M.Lind i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 20:09
  5. C+ = och TV 1000
    Av rooki i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-15, 16:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss