Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: MACAB Parabol med SMW XL-1000 Mikrovågshuvud och Ferotor XF-45

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    47 gånger
    TV4 sändes i PAL tillsammans med nrk (dmac) och kanal5 (pal)
    Och på Sirius låg från start tv3, tv6, ZTV och tvG i PAL, dessutom låg där FilmMax i d2mac. FilmMax var en systerkanal till tv1000 som bara visade film, för att viasat skulle konkurrera med FilmNet.
    enl Googles Ai så kodades PAL kanalerna 31jan 96 vilket låter rimligt. Sen var flytten från Astra under sommaren 96. Tror tyvärr allt detta ändrande gav satellit-tv lite dåligt rykte.

FilmMax lades ner 1nov 1995 enl Wikipedia. Datumet låter rimligt.
    tv4 flyttades från tele-X till Sirius i ungefär samma veva som viasats kanaler kodades men tv4 fortsatte i PAL. Måste ha varit FilmMax gamla transponder den flyttade till.

Är du säker på att det var kanal5 de plötsligt fick in med den platta sverigeparabolen och inte tv4?

efter att de släckt tv4 på tele-x började det köras tester i dvb på de 2 svagare transpondrarna i 12,5 bandet och de användes tills satelliten skrotades.

det skulle möjligen kunna vara så att när nya Sirius2 togs i bruk och ersatte Tele-X så flyttades kanal5 dit och Sirius2 var ju linjärpolariserad så den kanske gick in både på en VC och HC platta?
    jag vet inte när sirius2 ersatte, jag märkte ingen skillnad för då körde jag bara med universalhuvuden. Har dessutom för mig att den ersatte både sirius1 och tele-x. Sirius1 flyttades iväg längre västerut o hette siriusW och körde bara en massa feed och test, du får kolla gamla arkiverade lyngsat sidor.

din runda sverigeparabol som det står Philips på ser i övrigt exakt likadan ut som en jag hade, fast med bsb logga. Huvudet på den satt med 2 skruvar genom stången o rakt in i mitten på huvudet. Orginalhuvudet på min saknade polarisationsfilter för den tog både Sirius och tele-x.
    Jag byggde en egen hållare av ett vinkeljärn och en slangklämma och satte på ett alps universalhuvud på min lite senare och använde den med en digital mottagare i mitt studentrum och sen hade mina föräldrar den på husvagnen efter jag flyttat. Kan möjligen varit att jag körde den ett tag med orginalhuvudet och digitalbox med, jag minns inte riktigt.
    Senast redigerad av jippe den igår klockan 21:57.

Liknande ämnen

1. Flytta mikrovågshuvud
    Av Grodman i forum Övrigt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-02-12, 08:29
  2. 2-4 -vägs mikrovågshuvud
    Av Teknikgillare i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 15:07
  3. Tv 1000
    Av HIGGINS i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 17:40
  4. C+ och tv 1000?
    Av M.Lind i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 20:09
  5. C+ = och TV 1000
    Av rooki i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-15, 16:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss