Resultat 1 till 10 av 38

Ämne: MACAB Parabol med SMW XL-1000 Mikrovågshuvud och Ferotor XF-45

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Nja tv3 var kodat över satellit ända sen starten 1987, först i B-mac på nån intelsat satellit därefter i d2mac/eurocrypt när den flyttade till astra 19,2 och även tv1000 startade i jan/feb 1989.
    tv3 var egentligen bara okodad (i pal) under ett kort tag när sverigeparabolen lanserades 1995 eller när det var.. Den var bara okodad (tillsammans med tv6 och ztv som ej gått via satellit tidigare) i nått år knappt därefter blev det d2mac/eurocrypt även via sirius.
    Det som man dock ska komma ihåg är att Tv3 (både sverige norge och danmark) under hela denna tiden även sändes via Astra 19,2 i d2mac samtidigt som tv3 sverige gick okodat på sirius.

Viasat skyllde på att det handlade om rättigheter till fotboll mm som gjorde att de blev tvungna att koda även via sirius, sirius gick ju att ta med stor parabol i både tyskland och storbritannien.
    Oklart hur pass svårt det var att ta tele-x utanför norden då, den låg ju på samma position och där sändes bla tv4 och kanal5, men dessa fortsatte i okodad pal i flera år till. Tv4 gick nog aldrig ens över till d2mac vad jag kan minnas, de bytte direkt från pal till dvb.
    Stämmer att det var i d2mac.
    Men jag syftade på "Sverigeparabolen". Har för mig dessa började säljas hösten 1994.
    Tv3, tv6 och Z-tv var ej så långlivade som PAL.
    Kodades väl kring 1996?

Kanal 5 fortsatte ända in till 1998.
    Tv4 var från början till slut en fri kanal på analog sattelit.

Har en minne att jag kring 2002 använde tv4 pal för att ställa in parabolen. Fick perfekt bild på fyran medans de digitala gav inte ens bild!
    Tillslut flyttade jag parabolen högre upp och även då använde tv4. Sen kom de digitala in!

Jag antar tv4 var den starkaste i Norden och mycket svag utanför norden?

Viasat och Canal Digital hade ju makten över kanalerna och tyvärr blev tv4 kodat i digitala. Så hände öven en massa polska kanaler kring den tiden.
    Mycket tråkigt!

Nu kommer jag ej ihåg exakta datum och en annan sak är också "intressant" att tv3 Danmark, Tv3 Norge försvann ur Viasats svenska utbud kring den tiden Canal Digital fick in Tv3 Sverige eller minns jag fel?
    Var en försämring när jag tog CD abb att var är Norge och Danmark....
    Senast redigerad av kisumisu den igår klockan 13:50.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    47 gånger
    Stämmer, tv3 Norge och tv3 Danmark (och även 3+ Danmark) fick man in som viasatkund i videoguard fram tills 090f stängdes av och 093e korten blev parade på alla kanaler i videoguard. Jag bytte till canaldigital/Conax då och där fick man tyvärr bara tv3 Sverige.
    minns inte datum dock. 2018 eller 19 kanske.?
    det är likadant sen det blev Allente.

finns ju en del fler reklamfinansierade danska och norska kanaler förutom tv3 i allentes utbud men man kan ju tyvärr inte abonnera på det i Sverige. Endast statskanalerna finns som tillval och till ett i mitt tycke för högt pris.

Liknande ämnen

1. Flytta mikrovågshuvud
    Av Grodman i forum Övrigt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-02-12, 08:29
  2. 2-4 -vägs mikrovågshuvud
    Av Teknikgillare i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 15:07
  3. Tv 1000
    Av HIGGINS i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 17:40
  4. C+ och tv 1000?
    Av M.Lind i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 20:09
  5. C+ = och TV 1000
    Av rooki i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-15, 16:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss