Det svenska DAB-nätet är lite av ett sammelsurium, precis som FM-bandet, d.v.s. ett stort skämt. För dig som har en gammal bil med DAB-mottagare utan DAB+ är det följande som gäller. SR sänder P4 och Finska SR i DAB medan övriga SR-kanaler är i DAB+ (grattis, hela två kanaler). Varför man gör så övergår mitt förstånd eftersom man kör med samma bitrate i DAB+ som man alltid gjort i vanlig DAB. Om någon vet får de gärna säga. Det är UEP 3 protection på DAB och EEP 3-A i DAB+, men när jag testat det i min EFI så har jag inte sett någon skillnad i täckning eller störningar och det enda jag skulle kunna tänka mig är högre ljudkvalitet, men på en nivå som blir ganska onödig med tanke på att SR processar sitt ljud tillräckligt för att det inte ska behövas. Processar man ljudet bra kan man utan problem få ett ypperligt ljud i 160 kbit AAC.
Viaplay och Bauer är DAB+. Viaplay bygger sitt nät medan Bauer vet jag knappt vad de håller på med. För NRJ borde hela existensen hänga på att Bauer bygger ut sitt DAB-nät. De kommer kanske att få ett par lokala tillstånd, men troligen inte många då andra säkert också kommer söka dessa. Finns de då bara i ett par städer lägger de troligen ner. Hade Bauer gjort som Viaplay och byggt sitt nät hade NRJ kunnat sända "riks" då tillståndet avser hela riket.