Nu behöver dock sport inte kosta så mycket. Samma sportevenemang kostar en bråkdel i t.ex. Portugal. Så varför ska vi här betala mer? Egentligen borde bolagen skylla sig själva för att de bjuder över sig själva och inte säger stopp när de borde sätta en gräns baserat på vad som kan anses vara rimliga priser att ta ut från kunderna. Pirateriet är en följd av de för höga priser så inser man inte detta är det ju något fel.
Sen vad beträffar andel som tittar på pirat-IPTV är det egenligen oviktigt. Det här är inget annat än en strategi vi sett i andra länder innan lagar skärpts. Bolag, fotbollskubbar ojar sig i medierna och kommer med påståenden om hur utbrett problemet är och att det kommer bli helt tomt på idrottsarenorna om det fortsätter. Sen skärps lagarna.
Det läser och inget. De kommer fortsätta höja priserna, oja sig även om andelen pirater är en bråkdel mot nu och kräva hårdare insatser. Det där ser man t.ex. i Spanien och Italien så visst man kan försvara lite att bolagen inte får betalt för sina tjänster, men kunderna måste också kräva mer av bolagen, att priserna sänks, att tjänsterna blir bättre, i stället för att bara rösta med fötterna. För egen del måste jag dock säga att inget av bolagen kommer kunna ersätta pirat-TV. Utbudet är fantastiskt och jag kan se om filmer och serier utan att oroa mig att något nöt inte plockar bort dem. Det är precis som med piratnerladdningen av musik. Varför tankar jag musik? För att Spotify, Tidal och alla streamingtjänsterna gråar musik de är för snåla för att betala rättigheter. Då ska de inte heller räkna med min lojalitet som kund.