20250324_153106.jpg20250324_154838.jpg20250602_145140.jpg
Nu minns jag inte vilken satellit jag tog in... Men jag gillar att testa gamla grejer och tog fram ett gammalt cirkulärt LNB och riktade in en rysk satellit som sände cirkulärt. (Sommar 2025)
Dum fråga kanske...
Men går det att ta in cirkulärt med "Universal LNB" jag tänkte på namnet "Universal"…?
Jag ska ta testa dessa satteliter när vi får lite bättre väder alltså varmare ute.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
Det går men du får bara halva effekten, dessutom om det ligger kanaler i motsatt polarisation (högercirkulärt vs vänstercirkulärt) för nära i frekvens så kommer de att störa eftersom ditt linjära lnb inte filtrerar cirkulära signaler.
cirkulärt är eg att signalen sänds tex horizontalt, därefter sänds samma vertikalt fast fördröjt 1/4 våglängd (eller så sändes det vertikalt 1/4 våglängd i förväg) resultatet kan liknas vid att signalens vågor "skruvar" sig fram, antingen i vänstervarv eller i högervarv.
mottagarens lnb behöver 2 mottagarantenner som sätter ihopa signalen med 1/4 fördröjning av antingen H eller V. Jag vet inte om det tillverkades cirkulära lnb som klarade att växla mellan HC och VC, de jag hade var i alla fall antingen eller.
Effekten på signalen blev iaf högre än vid linjärpolariserat eftersom man tog emot signal på båda polarisationerna och satte ihop dem. Dessutom försvann fenomen som "skew".
12gHz bandet mellan 1977 och ca 1997 fick bara användas cirkulärpolariserat. (DBS satelliter)
Astra valde att sända Linjärt i 12GHz bandet när deras astra 1E och senare startades, minns ej år på detta.