Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Nostalgi

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    28 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Det går men du får bara halva effekten, dessutom om det ligger kanaler i motsatt polarisation (högercirkulärt vs vänstercirkulärt) för nära i frekvens så kommer de att störa eftersom ditt linjära lnb inte filtrerar cirkulära signaler.

cirkulärt är eg att signalen sänds tex horizontalt, därefter sänds samma vertikalt fast fördröjt 1/4 våglängd (eller så sändes det vertikalt 1/4 våglängd i förväg) resultatet kan liknas vid att signalens vågor "skruvar" sig fram, antingen i vänstervarv eller i högervarv.
    mottagarens lnb behöver 2 mottagarantenner som sätter ihopa signalen med 1/4 fördröjning av antingen H eller V. Jag vet inte om det tillverkades cirkulära lnb som klarade att växla mellan HC och VC, de jag hade var i alla fall antingen eller.
    Effekten på signalen blev iaf högre än vid linjärpolariserat eftersom man tog emot signal på båda polarisationerna och satte ihop dem. Dessutom försvann fenomen som "skew".
    12gHz bandet mellan 1977 och ca 1997 fick bara användas cirkulärpolariserat. (DBS satelliter)
    Astra valde att sända Linjärt i 12GHz bandet när deras astra 1E och senare startades, minns ej år på detta.
    Intressant!

I början av 2000 talet då när analog tv fortsatt fanns.
    Fick jag en del LNB, trist nog har jag ej sparat.

Visste inte att dessa även gick använda digitalt.

Hursomhelst märkte jag en lustig sak att jag fick in "Dunatv" med perfekt bild med en av LNB och en äldre analog box.
    Men kanalen gick inte alls in med den parabolen jag hade köpt en enkel skymaster box med universal LNB. Som var faktist "gjort" till Astra eller Hotbird (skriver eller för den klarade inte ens diseqc switch. Men manualen innehöll en kanallista från 19ö och 13ö). Dunatv sände på 13ö.

Nu minns jag inte om det var LNB eller boxen som gjorde nåt.

Lite svårt testa idag då jag ej har utrustningen och jag antar att kanalen är för längesedan nedsläckt på analogt?!

För övrigt så kunde kanalen tas emot på 1w digitalt med piratgrejor.
    Den digitala versionen är ju kodat.
    Senast redigerad av kisumisu den idag klockan 09:50.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

1. Nostalgi
    Av erikredo i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 22:21
  2. Nostalgi..
    Av strachan i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-09, 01:30

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss