Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Nostalgi

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    49 gånger
    Svarar Kisumisu!
    Jag ser att du har en orginal BSB squarial (med bsb logga) Den bör ta emot HC. Jag har en exakt likadan liggande (med BSB logga som någon försökt skrapa bort) (som jag fick av FilmNet när de startade sina sändningar på Thor)

Sen har du en matsushita squarial också med bsb logga, den bör också vara HC eftersom den är BSB. (den har en kvadratisk upphöjning i mitten) Jag hade en exakt likadan ca 1990-1999, fast utan BSB logga och denna var för Tele-X och den var VC så de har tillverkats som båda delar. Obs att LO frekvensen på den från matsuhita och den som är orginal bsb inte är exakt samma, du måste söka om mottagaren när du byter mellan dem.

Men sen blir det intressant.
    Du har en Philips brandad 30cm parabol med orginalhuvudet, jag vet att dessa såldes som Tele-X tillsats runt 1990-91 för att kunna ta Tv4. (de flesta hade bara Astramottagning då). Jag hade en exakt likadan (channelmaster är det som tillverkat den) 30cm parabol fast min var BSB brandad, men huvudet ser exakt likadant ut. Det huvudet på min var opolariserat, eller det tog iaf in både Sirius och Tele-X när det riktades mot 5Ö. Men jag misstänker att de sålts med både VC,HC och opolariserat huvud (eller så har importören mixtrat med den jag har, min är som sagt BSB brandad men tog både HC och VC.

Jag ser att det är beam "fixed 1" på satelliten Express AMU1 som ni tar in, den bör kunna gå in med en liten parabol om du har crkulärt huvud som verkligen filtrerar. Har ni testat hur det går med ett linjärt universalhuvud?
    Det verkar vara 2 providers "Tricolor centr" och "NTV Plus" som sänder där på den beamen... tyvärr är vissa transpondrar HC och vissa VC. Där verkar vara ca 19MHz eller lite olika mellan transpondrarna på "fixed 1" varannan HC och varannan VC.
    Som Jämförelse så har Astra 30MHz mellan transpondrarna i 11GHz bandet på samma polarisation. (15 MHz om man räknar med den andra polarisationen, som ligger förskjuten 15MHz för att få maximal separation). Det går inte att ta in Astra om man inte filterar mellan H och V så 15MHz är för lite... Frågan är om det går att ta 36ö utan filtering ?
    Senast redigerad av jippe den idag klockan 12:11.

Liknande ämnen

1. Nostalgi
    Av erikredo i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 22:21
  2. Nostalgi..
    Av strachan i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-09, 01:30

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss