Jag är rätt ny här, men jag håller med "The Crew". Jag har ett par års erfarenhet av utveckling av boxar. Alltså, jag är programmerare och skriver mjukvara till digitaltvboxar. Jag vågar påstå att jag vet en del om hur krypteringssystemen fungerar, och jag vågar påsta att jag är ganska realistisk.
Följande gäller; Conax, som algoritm, går inte att "knäcka". Såvida man inte hittar en lösning på ett matematiskt problem (primfaktorisering av extremt stora tal) som varit olöst i flera hundra år, förstås. Det kan man utgå från att man inte gör.
Vad kan man då göra? Det finns egentligen tre alternativ:
1. Man hittar en bugg i implementeringen av algoritmen. Detta gör man genom att veta EXAKT vad kortat bör svara när man "pratar" med det, och sedan hittar man något man kan säga till det som får det att svara "fel". Då har man hittat en möjlig lösning, men alla buggar är olika och det är inte säkert att det går att göra något i alla fall.
2. Man hittar en hårdvarubugg på smartcardet. Jag är inte någon hårdvarukille, men hårdvara har i allmänhet långt färre buggar än mjukvara. I övrigt gäller det som står ovan.
3. Man hittar någon som råkar äga ett svepelektronmikroskop eller liknande, och dissekerar kortet för att helt rått kunna "se" nycklarna. Tämligen omöjligt om man inte har fri tillgång till Intels eller AMDs utvecklingslabb eller motsvarande.
(4. Cardsharing, men det är svårt på andra sätt och dessutom är det inte helt gratis.)
Alla ni som säger "jag kan hjälpa till", ni ska göra såhär: gå efter metod 1. Den är förmodligen enklast. Lär er exakt hur Conax funkar, och hur ComHem har implementerat det. Sedan gissar ni var programmerarna har gjort fel, skriver ett script som testar er hypotes och skickar den till kortet mha någon kompetent kortprogrammerare. Om ni hittar en bugg berättar ni om den här.
Det är skitsvårt, kan jag säga. Om man vill göra det lite enklare kan man lära sig en liten del av systemet, men det är ändå skitsvårt. Tyvärr går det inte att göra något ALLS om man inte når en viss nivå av kunskap. Möjligen skicka pengar till någon som kan mer.
Nåväl, om bara en enda person som läser det här faktiskt gör som jag säger kan jag lova att jag blir djupt imponerad.
Tills dess, ingen kommer en enda millimeter närmare en lösning oavsett vad som skrivs här. Den enda nytta det gör är att ni håller humöret uppe, vilket väl i och för sig inte är så dumt. Men det är mycket bättre att göra som jag skrev ovan.
Tro dock för guds skull inte att ni kommer en lösning närmare bara för att ni är hundra stycken som vill hjälpa till. Ni kan vara 10.000 pers som JÄTTEGÄRNA vill hjälpa till, men om ni inte är beredda att lägga ner blod, svett och tårar på att lära er Conax och kortprogrammering så gör det inte någon skillnad alls. Och det är ni inte, statistiskt sett. Tyvärr.
Bli inte sura när Crew stoppar ryktesspridning, det är bara bra.
Så se nu till att hålla käften tills "kort i handen, bild i rutan" gäller. Eller om ni hittat en bug förstås, då går det också bra att öppna käften.
Tack för mig.

Svara med citat