Cardsharing går ut på att du har en server som kommunicerar med ett orginalkort via en kortläsare (vanligen en phoenix läsare). Servern får frågor från klienter över internet i form av krypterade ECM paket. Dessa klienter kan vara MD Plugins (för MyTheater/ProgDVB etc), Season Client (för Season interface i orginalbox via PC) eller en Dreambox/Linux system. Serven tar ECM paketet skickar dessa till orginalkortet och får tillbaks den dekrypterade DW nyckeln som skickas till klieneten och gäller ca 10 sek och sedan ny runda. Upp till 10 samtidiga klienter brukar fungera.

Jag har testat alla olika softcams för phoenix interface som fungerar under Windows/MyTheater (kör ej Linux/VDR). Ingen Viaccess variant fungerar beroende på att kortet envisas med att boota ingång i Conax mode och vägrar förstå Viaccess kommandon. De softcams som kan Conax (CWCam Emu och Universal DW_TRANSLATOR) borde teoretiskt funger på kanalen Meditv, dock har jag inte lyckats (de är både beta och ingen vidareutveckling sker såvitt jag vet). På övriga ComHem kanaler finns just nu ingen Conax ECM och följdaktligen kan en Conax CAM ej användas (vare sig riktig eller softcam). Problemet är att ComHem kör sin specialvariant med Conax i Viaccess, det hade varit enklare om de körde ren Conax eller ren Viaccess 2.

Som Diskonto var inne på gäller det att ta reda på vad som krävs för att kortet skall boota i Viaccess läge. Lyckas man med detta borde teoretiskt de Viaccess softcams som finns fungera (ev. med mindre modifiering) inklusive cardsharing över internet. Genom att logga kommunikationen med ett Season 2 interface mellan en RedCam 4.83 och ComHem kortet och mellan en RedCam 4.84 och ComHem kortet och jämföra loggarna borde det gå att lista ut vilken initiering som triggar Viaccess boot. Någon som har denna utrustning och kan testa?