BMW740
Du har nästan helt rätt.
Garanti betyder att försäljaren har bevisbördan att du inte har skött ex. mottagaren rätt. Dvs. de skall kunna bevisa att du har slått en hammare genom lådan för att slipa laga den.(skött varan enligt instruktioner m.m)
Den resterande tiden upp till 24 månader har du som konsument bevisbördan. Dvs. du skall bevisa att du INTE har slått en hammare genom den.
Garantin är alltid minst 6månader oavsett om varan är ny eller begagnad eller oavsett pris enligt lag(Fast vissa oseriösa bilhandlare hävdar att det är 3 månader på begagnade bilar.) och reklamationstiden inklusive garantitiden är minst 24 månader.
Nu är det ju så att detta fel tydligen finns på flera och då är det ett fabrikationsfel. Fabrikationsfel är reklamationsgrundande.
Får jag föreslå att du använder konsumentköplagen paragraf 16.
Naturligtvis får affären ge längre garanti och reklamationstid men detta är minimum enligt lag som ej går att avtal bort oavsett om du skriver avtal på att du inte tänker använda din konsumenträtt.
Tänk dock på att denna lag endast gäller när du som privatperson köper från ett företag i affär.
Har du handlat genom nätet eller postorder gäller lagen om distansavtal och hemförsäljningsavtal.