Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: comhem; utbud och kvalitet

comhem; utbud och kvalitet

Jag ringde nyss comhem och fick prata med en ung trevlig och ganska kunnig kille för en gångs skull.

Min fråga till honom var om comhem sänder de olika testsändningar i 5.1 Dolby Digital som bland annat SVT står för. ( canal+ har också kört en del ). Jag förklarade för honom att detta så småningom kommer att vara reguljärt och att folk faktiskt bryr sig om kvalite.

Som svar får jag att boxarna som har Digital optisk utgång stödjer dolby digital men inte är aktiverade att köras i comhems nät. Det krävs mao en mjukvaruuppdatering av comhem själva för att detta ska fungera och man ska få ut 5.1 sändningarna i 5.1 där hemma.

Han antecknade min önskan att det i framtiden skulle fungera och mailade vidare min förfrågan till nån mer viktig person eller nåt.

Det jag nu hoppas på med detta inlägg är att folk verkligen ringer till deras tekniska kundtjänst och nämner att de önskar att comhem verkligen hänger med i den tekniska utvecklingen som faktiskt sker utanför comhems värld.

Ringa och trycka på dem lite.

Jag menar ju alla andra nät har stöd för detta men VAFAN inte comhe. det är som vanligt.

RING RING RING. Man måste hetsa... kanske leder till resultat

HiHi!

Jag skulle nästan snarare önska att de gick bakåt i den tekniska utvecklingen istället så att vi fick lite gratis Tv igen!//MVH :P
    Aldrig hata. Bara Älska.

Det som är så träligt är att man förstår verkligen inte hur de tänker.
    De säljer boxar med stöd för det ena och det andra men de ger inte ut tjänsterna. Man blir ju helt tokig alltså.

Snubben jag snackade med verkade iaf reko. han skrev ned och mailade vidare förslaget. Han nämnde också att jag skulle skriver frågan i typ nåt forum så kanske de skulle få in mer intresse.

Fattar inte att det ska krävas påtryckning av konsumenterna. Borde räcka med att konkurenterna går framåt, tycker jag iaf.

Mr.F: Det vore ju också trevligt.. =))

Jag är väl med på det, även fast jag inte har 5.1, men det kommer snart här hemma.

Alla som vill ha 5.1 får betala 50:- extra varje månad, he he.........

Det skulle inte förvåna mig om det blir så, eftersom comhem vill tjäna pengar på allt, de snålvargarna! :evil:

Men du har mitt stöd :!: :!: :!:

det finns en poll med namninsamling för just detta ändamål på dvdforum.nu --> dvd övrig hårdvara-->polls-->namninsamling för bättre comhem om folk är intresserade.

man måste registrera sig.

fflash8
    Gäst
    :shock: Dolby digital 5.1 kodning är inget som sänds i etern(har iaf aldrig hört något dyl)...det är endast nåt du får ut från din DVD där ljudet är kodat i 6 olika,separata kanaler....det SVT sänder "surround kodat" är nåt som kallas "pro logic" vilket bara är L & R kanalen + dina 2 surround kanaler(som är en mix/av L & R kanalen !) m.a.o du har bara dina ruttna 2 kanaler iaf....nä äkta 5.1 ljud är inget som sänds nåpns stand i världen...kräver mkt stor bandbredd..

fflash8: Sändningar med AC3 5.1 förekommer i stor omfattning i USA (bl.a. på kanalen HBO). I Sverige har testsändingar gjorts över digitala marknätet.
    Ett enkelt sätt för dig att se detta är att ta ner de tv-rippar som görs dagligen i USA och sen sprids på internet. En hel del av dessa är med AC3 5.1 eller 2.0 ljud. Och NEJ, det är inte från dvd.

fflash8: "Så ska det låta" är ett av dom program som sänds regelbundet med 5.1 i digitala marknätet. Ett villkor är naturligtvis att man använder en digital ljudutgång från dekodern till förstärkaren.

Sen får du tro vad du vill

allsång på skansen sändes i DD5.1 hela sommarn....
    det kräver inte så mycket bandbredd. DTS gör det däremot
    /peace!

Liknande ämnen

1. Spela in i HD kvalitet?
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 21:14
  2. Öka kvalitet på streaming från db?
    Av admin i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 11:01
  3. Kvalitet TDC Modem
    Av Ripleyonline i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 07:22
  4. Hotbird utbud
    Av skiva i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 21:46
  5. CD utbud?
    Av Dado2002 i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-09-22, 11:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss