Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Maxtor DiamondMax Plus9 6Y160P0

ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Tackad
    14 gånger

Maxtor DiamondMax Plus9 6Y160P0

Har två st Maxtor DiamondMax Plus9 6Y160P0 , dvs två st 160gb hårddiskar.
    Installerade först den ena, och den visade bara ca 130 gb, så jag trodde att det var nåt fel på den.
    När jag installerade den andra, så visade den oxå 130 gb.
    Vad är det som e galet? Vet att det kanske kan skilja nån gb på en hårddisk och det utlovade, men inte liksom 30 gb.. det är för mycket.
    Nåt speciellt man måste göra för att få de där extra 30 gb? Nån som vet?

Ditt bios stöder inte mer än 131GB samma sak för mig.
    Prova att uppgradera bios till nyaste... om inte det funkar köp antingen ett nytt moderkort eller leta efter prog, det ska finnas prog som gör att datan klarar större HD's men vet ej var de finns.

ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Tackad
    14 gånger
    I bios står det 163 gb.

ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Tackad
    14 gånger
    Hittade svaret på sweclockers.com
    Gör såhär:

Kör --> regedit --> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\Atapi\Parameters]
    Skapa nytt DWORD-Value (REG_DWORD). Namn: EnableBigLba
    Släng dit en 1 som value, då skare funka när du startat om datorn.

Vad fick du upp den i när du ändrat?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Tackad
    14 gånger
    152,66 - Det är ganska normalt för en 160gb hårddisk.

ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Tackad
    88 gånger
    Hur mycket man förlorer vid partionering är helt upp till vilket filsystem man använder sig av...

NTFS är nog världsledande på att roffa åt sig massa gb som bara försvinner till ingen nytta... Man kan ju bara vänta och se hur mycket Microsofts nya filsystem WinFS kommer att roffa åt sig :/

Men om man köra EXT2/EXT3 i ett Linux system kan man NÄSTAN få ut så man kan använda all space på disken...

Senast när jag satte i en ny hårddisk i min burk så räkna jag faktiskt ut hur mycket jag tjännade på att köra Linux istället för Windows och det var, hör och häpna, 50GB!!!!!!!! Då tycker man det börjar gå lite väl långt...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss