Citat Ursprungligen postat av kloan
Det jag tycker är fel i det här är att man inte dömer den verklilga brottslingen.

Det är den som köper kortet som har som uppsåt att begå ett brott genom att lägga in ett program på kortet som möjliggör gratis tv-tittande.

Alldeles oavsett hur få andra användningsområden det finns för tomma kort så är det köparen som begår brottet, inte när han köper kortet, inte när han programmerar det utan när han stoppar det i sin mottagare.

Det är vad jag anser iaf.

"Staten gör inte ett skit" säger du.

FYI så är det staten (regeringen) som stiftar lagarna som domstolen har att rätta sig efter. Utan lag, ingen dom.

Ett exempel: Regeringen vill lagstifta så att det ska bli förbjudet att röka på alla restauranger/krogar i Sverige.
När någon blir dömd för att ha rökt på krogen, har staten då inte gjort ett skit?
Kloan, din invändning är helt riktig. Den som ska dömas är självklart den som tittar på TV utan att betala. Om du var nybliven jurudikstuderande (det kanske du är?) så skulle din lärare kunna förklara det här mycket bättre än vad jag kan.

Innehav är alltid väldigt, väldigt svårt att kriminalisera. Jag kan inte exakt redogöra för anledningen, men grundtanken är att man vill värna om den personliga integriteten. Om innehav av något är kriminellt, så kan polisen gå in i ditt hem för att rota efter det som är förbjudet. De kan även gå in på tidningsredaktioner och andra institutioner som ska stå fria från våldsmakten, för att leta efter det förbjudna. Därför resonerar man som så, att om något ska vara förbjudet att inneha, då ska det vara något som är såinihoppsan farligt eller anskrämligt att det är VÄRT att kränka någons personliga integritet för. (T.ex. barnporr.)

Piratkort kommer aldrig någonsin att falla under den beskrivningen, om inte Stops lobbyister jobbar på som aldrig förr.

När man inte kan kriminalisera innehavet, så får man sikta in sig på annat för att stoppa det man vill stoppa. I det här fallet handel med kort.

Juridik är inte enkelt. Det är lätt att klanka ned på lagstiftarna och domstolarna, men de har fan inget lätt jobb.