Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Nedgradera 9802S

  1. #1

    Nedgradera 9802S

    Går det att nedgradera 9802S till 4.0, så man kan se viasat med piratkort igen?
    Ja eller Nej! Hur?

  2. #2
    Nej, för att den inbyggda modulen har fått sin programvara utbytt. Kollat på Nokias hemsida. Där står även att det bara är Krypteringssystemet som ändrats i den nya versionen, därmed så ska ni som kan välja om ni ska uppgradera vänta med uppgraderingen till dess att gamla systemet är borta. Sedan uppgraderar ni, om ni nu inte tänkt att använda mottagaren till något annat viaccess-system.

    http://www.nokia.se/support/digitalt...s/software.php

  3. #3
    Hade visst fel (nästan).
    Fann detta på Nokias hemsida:
    "Kan jag gå tillbaka från mjukvara SC5.0 (med stöd för NDS VideoGuard) till den tidigare
    mjukvaran SC4.0 (med stöd för Viaccess)?
    Det enda sättet att gå tillbaka till SC4.0 är via en av Nokia auktoriserad serviceverkstad. Viaccess S.A
    tillåter inte elektronisk distribution av mjukvaror för produkter licensierade med Viaccess-teknik. Kontakta
    Viasats kundtjänst för mer information."

    Du måste med andra ord betala för det då.

    http://www.nokia.se/support/digitalt..._MM_9802_S.pdf

  4. #4

    Hårdvarureset av Nokia

    Hittade det här på en sida. Nån som vet om det fungerar?

    Instructions to reset your box using MMEdit 3.11 or later:
    Connect PC to receiver through a null-modem cable.
    Power on receiver.
    Open MMEdit.
    Go to "Terminal" page and click "System" menu and choose 'Hardware Reset'.
    Receiver's display will show PULL.
    Pull out the mains plug and reinsert.
    If the above procedure fail try next method

    Instructions to manualy reset your box:
    pull out the mains plug
    press ON/OFF button and keep pressed, and simultaneously reinsert the mains plug.
    when display shows four horizontal lines - - - - release ON/OFF button and immediately press up button ^ and keep pressed, and simultaneously press down button v
    display will show CUSt for a short moment and then PULL tHe Cord in a running text sequence. Pull out the mains plug and reinsert.
    Note:
    in #3 - if you do the above sequence the other way round, i.e. first the down button v and then the up button ^ the nokia will show Fact and it will load several default channels in memory from Astra and Sirius
    in #4 - Inscription PULL tHe Cord not to appear, we do not know why but sometimes it happened, but if you pull out mains plug after CUts (after 1-2s) - Nokia Resets!

  5. #5
    Det nollställer kanallistorna tex
    MEN INTE krypterings systemet.

  6. #6
    stigrolf
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av husmor
    Hade visst fel (nästan).
    Fann detta på Nokias hemsida:
    "Kan jag gå tillbaka från mjukvara SC5.0 (med stöd för NDS VideoGuard) till den tidigare
    mjukvaran SC4.0 (med stöd för Viaccess)?
    Det enda sättet att gå tillbaka till SC4.0 är via en av Nokia auktoriserad serviceverkstad. Viaccess S.A
    tillåter inte elektronisk distribution av mjukvaror för produkter licensierade med Viaccess-teknik. Kontakta
    Viasats kundtjänst för mer information."

    Du måste med andra ord betala för det då.

    http://www.nokia.se/support/digitalt..._MM_9802_S.pdf
    pratade med en av de firmor som jag känner till om detta med nedgradering. svaret var detta:

    Har Nokia uppgraderat din mottagare medans du haft autouppdate igång och inte har nåt "abbonemang" hos dom så är det egenmäktigt förfarande. För lek med följande tanke: Du har din mottagare hemma nu för att se svt europa, och när du far till din stuga som tex ligger i spanien så tar du den dit. svt europa sänder nämligen bara via viaaccess och när den nya programvaran kommit in så funkar ju inte detta. Tag kontakt med viasat och berätta problemet, dom är så gott som piskade att skicka dig till anova i krisitnehamn för en gratis nedgradering.

    Nu vet jag inte om det funkar i praktiken, men rent logiskt så har ju människan rätt i det han säger. Abbonerar man inte på viasat och ser annat med sin dekoder och dom sen förstör det så ska det återsttällas, annars skulle man rent teoretiskt kunna stämma dom.

    Han kunde heller inte nedgradera min 9802 eftersom att han inte hade 4.0 hemma, den är inte släppt då viasat inte tillåter andra att handhålla den.

    Är det nån som vet var man får tag i den så är jag mer än tacksam, för då ska jag se viasat ett tag till

  7. #7
    Nu vet jag inte vad det kan kosta att skicka iväg sin mottagare för att får det nedgraderad till SC4.0, någon som har en prisuppgift?

    Om inte annat så kan man ju skaffa sig en CA modul för ViaAccess så ska det ju funka att använda detta system igen. Var kan man köpa en CA modul till bra pris?
    // Fredrik
    Nokia 9802S matad från 19ö/13ö samt 5ö/1v

  8. #8
    En grej till, går det att använda MMedit för att läsa ut & spara SC4.0 ur en mottagare som har detta för att sedan flasha tillbaka i en mottagare som fått SC5.0?
    // Fredrik
    Nokia 9802S matad från 19ö/13ö samt 5ö/1v

  9. #9
    Så här stårdet i Nokias hemsida
    Efter nerladdnig av 5.0 är det inte längre möiligt at titta på Viaccess-krypterade kanaler med den inbygda vänstra kortläsaren .För att konna titta på Viaccess-krypterade kanaler kommer det att krävas en Viaccess CA modul i common interface porten.
    Infinity USB Phoenix Mll Titaniom OS1,06 Gold Foncard 70cm Thor Sirios Hortibirt Astra
    Humax VACI-5350 Dreambox DM 7000s

  10. #10
    Jo, det har jag läst. Men om man lyckas byta ut SC5.0 programvaran till SC4.0 eller SC3.0 så har man ju förhoppningsvis viaccess tillbaka i mottagaren. Skillnaden mellan SC4.0 & SC5.0 är ju i stort sett "bara" viaccess & videoguard till den inbyggda krypteringsmodulen.
    // Fredrik
    Nokia 9802S matad från 19ö/13ö samt 5ö/1v

Liknande ämnen

  1. Nedgradera en 9802s från NDS till gamla viaccses, går det?
    Av Dizzy_dan i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 16:18
  2. nedgradera Nokia 9780 till Viaccess
    Av multibengan i forum Viasat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 19:09
  3. Nedgradera f/w i Nokia 9802s
    Av frav i forum Övriga mottagare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 20:22
  4. 9802s
    Av west ham i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-17, 15:01
  5. 9802s
    Av sören i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-11-16, 15:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss