Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Omvandla VHS film

  1. #1

    Omvandla VHS film

    Hej alla glada… Jag vill föra över en bröllops film från VHS till min dator för att sedan bearbeta den och bränna på DVD. Undrar om detta är möjligt, vilken utrustning behövs, vad blir det för kvalitet. Skicka gärna länk till eventuellt guider eller utrustning.

    Tack på förhand.

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Ett TV kort är vad du behöver... Finns massvis med olika... Kolla på några webshoppar så hittar du säkert... Pinnacle har bra och billiga kort... Sen är det bara att koppla videon till kortet och dra igång progget och spela in
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Ok tack för ditt svar. Jag måste ha en tv kort med video in och sedan spela in från videon till datorn. Har du erfarenhet hur blir kvalitén på filmen.
    DREAMBOX 7020 Si ¤ Gemini 4.6 ¤ CCcam 2.1.4 ¤ Motor & Triax 88 ¤

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Beror helt på hur kvalitén är på det du spelar in ifrån...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Har oxå funderat länge på att göra det med några band som man spelade in med videokameran för länge länge sen.

    Har du något bra tips på program som man kan använda sig av?

  6. #6
    Adobe premiere är ett bra program för det, tror jag.

  7. #7

    Re: Omvandla VHS film

    Citat Ursprungligen postat av Pz007
    Hej alla glada… Jag vill föra över en bröllops film från VHS till min dator för att sedan bearbeta den och bränna på DVD. Undrar om detta är möjligt, vilken utrustning behövs, vad blir det för kvalitet. Skicka gärna länk till eventuellt guider eller utrustning.

    Tack på förhand.
    Köp en DVD recorder som kostar 2900 kr på EL Giganten

  8. #8

    Re: Omvandla VHS film

    Köpte ett TV-kort(winfast VC100 XP) den var billig och det var inte mycket kortet själv krävde av datorn(enligt vad det stod på förpackningen), så därför köptes en sån kort.
    Men fanskapet funkar inget vidare på en dator med 750mhz processor och 512mb RAM, när man tittar på VHS då funkar det ganska ok bild- och ljudmässigt, men när man börjar spela in ja då börjar den haka upp sig och blir trög från första sekunden, känns som datorn inte hinner med att bearbeta filmen eller nåt.
    Testade kortet på min kompis dator också som hade 2600mhz processor och 256mb RAM och där funkade det ganska klockrent.

    Vet ej om det var Processorn som var inte snabb nog eller moderkortets grafikkort som var nyare och bättre på min kompis dator, som är skillnaden.

    Farsan vill köpa nyare och kraftfullare dator, men eftersom han använder dator "bara" för att betala räkningar typ, så känns det onödigt att köpa ny dator för att omvandla en del VHS band till DVD. Utan det är kanske vettigare istället att köpa en DVD-Recorder, då det planeras att köpa en DVD-spelare eller DVD-Recorder ändå.

    Om jag förstått rätt, så går det att spela in från vanlig videobandspelare till en DVD-recorder då? och kvaliten blir samma som på VHS bandet har då?

    Kan nån bekräfta detta, vore tacksam för det!
    "Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your a*s and pull the f**king trigger 'til it goes 'click'"

  9. #9

    Re: Omvandla VHS film

    Citat Ursprungligen postat av patrickp
    Om jag förstått rätt, så går det att spela in från vanlig videobandspelare till en DVD-recorder då? och kvaliten blir samma som på VHS bandet har då?

    Kan nån bekräfta detta, vore tacksam för det!
    Ja det går att göra, vet inget om kvaliten men ett halvrisigt orginal som man sedan komprimerar brukar ge lite sämre bild än orginalet. Har själv aldrig testat, kanske någon annan har mer precisa erfarenheter.

    /ElFeo

  10. #10
    Det bästa sättet att spela in på vanliga tv-kort (Enligt mig) är med VirtualVCR och göra om de med VirtualDub. Kolla på doom9.org för guider. Det jag gör för att få så bra kvalité som möjligt är att spela in i ett sk lossless codec. Huffyuv funkar bra men filerna blir väldigt stora, Uppåt 40GB för en film. Sen gör jag om dem till XviD och klipper de svarta kanterna, reklamsnuttar och i vissa fall suddar ut kanal loggan. Fast det var länge sen för nu har jag en dvb-t kort.

    Här är en massa som kan va bra å veta.

Liknande ämnen

  1. OMVANDLA M2
    Av muhammed_3 i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 01:20
  2. M2 går nu att omvandla..
    Av trollhattan i forum Canal Digital
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 07:40
  3. film på dvd.
    Av cl1 i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 19:19
  4. Film
    Av thure i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 17:37
  5. ppv film
    Av stanger i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-12, 19:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss