Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Projektor - tips och förslag

  1. #1

    Projektor - tips och förslag

    Hej,

    Man är ganska sugen på en projektor - efter mycket letande så tror jag att en Hitachi PJ-TX100 kan vara något. Frågor uppkommer dock:

    Är men helt körd om man har en sambo som vägrar ha några som helst mörkläggande faciliteter i vardagsrummet (kan själv medge att det är vackrare utan)?

    Får man blåsor i ögonen om man projicerar direkt på den vita tapeten?

    /ElFeo

  2. #2
    kjøp en hvit rulle gardin på ikea , har det selv kan faktisk måle seg med proffe lerreter i den lave prisklassen

  3. #3
    Nu var du inte riktigt uppmärksam på mina frågor kekar .

    Jag vill alltså inte ha någon duk alls - utan skulle vilja projicera direkt på min vita vägg.

    /ElFeo

    Edit- eller menade du att det inte kommer bli bra, utan att en duk av något slag är ett måste?

  4. #4
    det går jo helt greit å se på veggen med rette type maling og underlag.

    (tenkte rullegardinen var så liten at fruen din ikke ville bry seg )

  5. #5
    Vad tror du om dagsljus? Måste man mörklägga, eller kan det vara ok i ett ljust rum?

    Tyvärr så är det nog omöjligt attt få igenom någon endast grej på väggen

  6. #6
    Direkte sollys på veggen er jo ikke bra men med helt vanlig lysforhold så er det ikke noe problem men du må nokk ha en ganske dyr projektor med høy lumen, hadde en med 850lumen og det gikk bra å se i dagslys kontrasten er også viktig, ikke gå noe serlig over 1500:1 da dem er mest laget for presentasjoner med pc(powerpoint etc)

  7. #7
    Jag vet inte hur insatt du är men här har du ett par bra sidor du kan använda när det gäller val av projektor.
    http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?

    Här för att räkna ut hur stor bild du får på en duk
    http://www.minhembio.com/ber_dukstorlek.asp

    Här hur stor bild du får av en viss projektor på ett visst avstånd:
    Detta är viktigt då rummet begränsar storleken på bilden. Hur kul är det att vara tvungen att ha ett 7 meter långt rum för att få en 90tummare? Du får även reda på hur många footlamberts du får på ett visst avstånd. Minst 30-35 behövs nog för att få hyfsad bild i ett icke helt mörklagt rumm.(ex: persienner)
    http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm

    När det gäller väggen så bör det ej vara problem med bilden om väggen är hyfsat vit och ej struktur.
    Själv har jag köpt en tupplur på ikea som går att ta ner. Det enda som måste sitta kvar i taket är två små vinkeljärn. Kanske hon tål detta om hon får se en vacker nostalgifilm som E.T på projektorn.

    PS det finns på Jysk samma sorts gardin som Tupplur men endast 160 bred. märket heter gardinia om jag minns rätt. DS

    Själv kör jag sanyo Z2 på en tupplur på 160cm som jag vänt 90grader så den blev 195bred och 160 hög. (cirka 90 tum) Gillar inte regnbåge på DLP maskiner.
    Auktoriserad julmusttestare.

  8. #8
    Jag har en Hitachi PJ-TX10 och är nöjd med den. Dock hade jag problem med hyperaktiva/döda pixlar på min förra men fick en ny som funkar bra. LCD projektorer har problem med pixlar och damm på panelerna... som de har sagt innan, prisjakt.nu och dvdforum.nu

    Kör med en Draper Luma duk på 2 meter i bredd.. Ger ca 100". TX100an är en bra projektor. Hade tagit den om jag hade haft de pengarna. Det fick bli lillebror TX10 och den är en kanon nybörjar projektor.
    www.mobilmedia.se - En jävla massa kul till din mobil
    www.soundport.se - independent music exposed - Independent TOP40

  9. #9
    Tänk på att DLP projektorer inte passar alla. Vissa upplever regnbågar och får huvudvärk/illamående när de ser filmer på många sådana projektorer.

    Kolla hos en handlare som har demo apparater om du är en av dem.
    Auktoriserad julmusttestare.

  10. #10
    Hej igen,

    Satan vad varmt det är ute....tur att semestern är slut

    Jovisst har jag kollat in prisjakt - har därifrån kommit fram till att Hitachi PJ-TX100 är något att satsa på, det är snarare det där med dagsljus och projicering direkt på vita tapeter som jag funderar på....men man kommer väl inte närmre ett svar om man inte provar själv

    Det vore ju ganska nice att ha en inför OS....mumma.

    /ElFeo

Liknande ämnen

  1. tips på reservdelar till gammal projektor, nätkort.
    Av 1000foting i forum Projektorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 19:48
  2. Projektor
    Av cichlidae i forum Projektorer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 17:50
  3. projektor fråga
    Av axl i forum Projektorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 07:40
  4. Projektor ?
    Av trollhattan i forum Projektorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 17:10
  5. projektor duk!
    Av 1000foting i forum Projektorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-08, 06:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss