Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Datorn startar inte

  1. #1

    Datorn startar inte

    Jag var hos farsan här om dan och skulle formatera hans dator. Allt gick bra tills jag skulle installera Win 98. När jag formaterat startade jag om dator med en startdiskett i och slängde i win98-skivan men det gick inte hitta cd-läsaren. Jag gick in i BIOSen och kollade lite, jag ändrade vart den skulle boota ifrån (det skulle jag inte ha gjort). För nu startar inte datorn upp. Fläkten går men får ingen bild på skärmen och den jobbar inte.

    Datorn är en: (ganska gammal)
    Compaq Presario 4620
    P2 MMX

    Någon som kan hjälpa mig??? :?

  2. #2
    bn
    Gäst
    Släng skiten! Det är ju en compaq! :smile:

  3. #3
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger

    Re: Datorn startar inte

    Citat Ursprungligen postat av frinios
    Jag var hos farsan här om dan och skulle formatera hans dator. Allt gick bra tills jag skulle installera Win 98. När jag formaterat startade jag om dator med en startdiskett i och slängde i win98-skivan men det gick inte hitta cd-läsaren. Jag gick in i BIOSen och kollade lite, jag ändrade vart den skulle boota ifrån (det skulle jag inte ha gjort). För nu startar inte datorn upp. Fläkten går men får ingen bild på skärmen och den jobbar inte.

    Datorn är en: (ganska gammal)
    Compaq Presario 4620
    P2 MMX

    Någon som kan hjälpa mig??? :?

    Kolla på moderkortet, det borde finnas något som heter cmos reset eller liknande. Tryck in den ett tag. Starta sedan. Då borde det funka.

  4. #4
    Det är ju en gammal dator lite träligt att jag ska behöva slänga den för en liten inställning jag gjorde tycker jag.

    Jag har hittat en bygel man ska flytta för att reseta cmos. Har provat det, tagit ur cmos-batteriet, tagit ur alla kablar till hårddisk, cd och diskettstation och alla pci-kort. Fanestyget vi ändå inte starta. Skärmen är fortfarande svart

  5. #5
    kolla startdisketten i en annan dator så att du är säker på att alla drivrutiner finns med och att alla sökvägar är riktiga... annars brukar det finnas färdiga startdisketter för 98 på nätet, kompletta med universaldrivrutiner för cd. sök på "bootdisk" eller nått liknande i google så ska det nog fixa sig



    EDIT-1
    Här tex. http://freepctech.com/pc/002/files010.shtml

    EDIT-2
    Läste inte så noga först. Har du testat att starta upp med Insert intryckt.
    Om inte det funkar så är nog ända chansen att låta batteriet vara ur i ett par dagar och hålla tummarna.

    Hoppas det fixar sig

  6. #6
    Om du har resetat cmos med bygeln så borde varken insert eller ta ur batteriet ha nån betydelse.. Om du tog rätt bygel??

    Helt makalöst... låter nästan som ett elakt virus... eller haveri
    VU+

  7. #7
    Jo, måste ha tagit rätt bygel. Det står vid bygeln att den ska var mellan ben 1-2 normalt och vid reset mellan 2-3. Det finns inga andra byglar i närheten. Jag har även provat med insert-knappen men det funkade inte.
    Jag förstår verkligen inte vad det kan vara för fel. Den fungerade ju innan jag gjorde en liten inställning.

    Någon annan som vet hur jag ska gå till väga??

  8. #8
    Valde du verkligen att starta med cd-rom-stöd från startdisketten?

  9. #9
    Ja, det gjorde jag. Det stod först nått att han inte kunde hitta cd-romen. Sedan provade jag från a: till ö: men cdn fanns inte.

  10. #10
    har du non ström kvar i batteriet?
    testa att byta batteri

Liknande ämnen

  1. Min dreambox DM 600 pvr startar inte
    Av klassemus i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 12:19
  2. dm500s startar inte
    Av evelinanelly i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:33
  3. Datorn startar om sig
    Av Frallan i forum Övrigt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 08:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss