Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: 3com wireless blir bara 12Mb/s i snitt

  1. #1

    3com wireless blir bara 12Mb/s i snitt

    Hej,

    Har försökt detta med 3coms (o)tekniska support utan lycka.

    Problemet:
    Har en 3com wireless router samt ett 3com pc-card. Bägge stöder 54Mb/s.

    Min stationära dator är jackad med kabel till routern, medans jag kör min bärbara via wireless.

    När jag ska flytta filer mellan stationär och bärbar så flukturerar hastigheten mellan 8 och 25 Mb/s och snittar då ca. 12Mb/s. Alla diagnostikverktyg som jag använder indikerar att jag har "excellent" mottagning av signalen mellan 80-90%. Med lite spill extra så tycker jag att jag i varje fall borde kunna få ett snitt på 25-35 Mb/s. Är alltså fullt medveten om att jag aldrig kommer få full fräs.

    3coms support har stängt caset, eftersom de hävdar att det är windows XP som tycker att uppkopplingen är endast 10Mb/s, även fast det står överallt i XP att den har hittat en 54Mb/s uppkoppling. Detta ska enligt dem vara fallet på vissa datorer om man har ett vanligt annat nätverkskort installerat också. Har testat att ta bort mitt vanliga nätverkskort och avinstallerat det, utan lycka. Har även testat kortet i ett flertal andra datorer (dock med XP) utan lycka.

    Så nu står mitt hopp till er där ute. Någon som har ett tips? Kanske har samma problem?

  2. #2
    25 - 27 är nog ett rimligt max, detta om din dator inte har ett dugg annat för sig än att föra över data. men du kan ju kolla så att det inte finns någon policy satt för att begränsa dataöverföringen.

  3. #3
    Så du menar alltså att det tar så mycket extrakraft för datorn att överföra trådlös data? Verkar konstigt tycker jag. Kör jag trådat nätverk så är det ju inga större problem att komma upp i 95% av 100.

    Har du något tips om vilken policy jag ska leta efter?

  4. #4
    tycker du skall skriva lite tydligare vad du avser med mb/s
    56mbit/s är kortet ja det delat med 8 så får du teoretiska hastigheten i mbyte/s...
    så: 56/8=7mbyte/s i teorin...
    i praktiken kanske du får 5 så 5*8=40mbit/s.
    men om du påstår att du snittar med 12mbit/s....
    är det när du kopierar filer mellan datorerna över nätverk? isf kan det nog stämma!!!
    du skall testa med ftp så ser du bättre.
    har du på kryptering så kan det ju ta bort en del!!

    med 10mbit hub å 2 datorer maxar det vid ca. 670kb/s vid "windows copiering" vid eget test för ett par år sen...
    100mbit/s ftp maxar vid ca. 8mbyte/s...

    /mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av mami
    tycker du skall skriva lite tydligare vad du avser med mb/s
    För det första så tror jag att det är väldigt underförstått för personer som skulle ha kapaciteten att lösa detta. Väldigt få som sitter med ett 54MB/s trådlöst....

    För det andra så är bit = b, byte = B. Så 54 Mb/s är således om man vill skriva ut det 54 Mega bit per sekund.

    För övrigt så tycker jag det är mer missvisande att skriva mbit/s eftersom det skulle betyda milli bit per sekund....

    Ska man vara besserwisser så måste man ha torrt om fötterna först..

    /ElFeo

  6. #6
    Förlåt att jag var lite bitter i förra inlägget:

    Det är när jag flyttar stora filer som jag har mätt upp hastigheten, och för att undvika förvirring så är det ca 25% av total kapacitet som jag kommer upp i. Jag har testat både med och utan kryptering, utan någon som helst skillnad. Jag har provat att köra FTP också, samma problem.

    Jag har mina aningar om att 3coms drivers är kassa, men om någon kommer på något mer att testa så får ni gärna skriva ner det. För övrigt så ger jag 3coms support 0 möss av 10 möjliga....

  7. #7
    Hade inga problem att fatta orginal-inlägget..
    (jobbar som nätverkstekniker, främst med cisco-produkter)

    Jag kör med 3com också, men har inte mätt prestandan.
    Tycker det har rullat på så pass bra att jag inte känt behovet.

    Men tog mig tid att testa nu.

    Förde över en fil på 502 MB med windows explorer som verktyg..
    3com's card manager sa att den körde i 54 Mbps med link quality och signal strength på 66-80% (good-excellent). Krypteringen var påslagen på 128-bitars WEP.
    Kopieringen tog nästan exakt 6 minuter.
    Vilket blir otäckt nära samma siffror som du angav. (drygt 11 Mbps)
    Skulle vilja testa med FTP men är för lat för att sätta upp det just nu.

    Har tyvärr inga andra pcmcia-kort som klarar 802.11g, annars hade det varit kul att testa något annat fabrikat.

  8. #8
    Provade även utan kryptering men gjorde ju som sagt ingen större skillnad.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av ElFeo
    Så du menar alltså att det tar så mycket extrakraft för datorn att överföra trådlös data? Verkar konstigt tycker jag. Kör jag trådat nätverk så är det ju inga större problem att komma upp i 95% av 100.

    Har du något tips om vilken policy jag ska leta efter?
    Nä, så mycke extra kraft tar det nog inte i sig, men om datorn du använder pysslar med annat samtidigt som du flyttar filer så tenderar överföringen att börja rycka (Här avses då en "vanlig PC").

    Ang. policy så vet ju inte jag var du använder din bärbara, men man kan ju kvotera även bandbredd och om du loggar in ett sådant nät kan ju den policyn´ hänga med hem. Det är väl inte så troligt men man vet ju aldrig Du kan ju alltid köra gpedit.msc om en sådan hänger med från annat nät så ska den ju ligga under local computer policy

    Men hur som helst så tror jag nog du har en ganska normal överförings hastighet på dina prylar.

  10. #10
    frejac: Så du har ganska exakt samma hastighet som jag alltså.

    Realmode: Tror nog att det borde gå att få lite mer kräm ur dessa produkter. Jag menar 25% av totala kapaciteten, det är ju direkt uselt. Har även kollegor som kommit upp i ca 60-70% och det är i en 70-talsvilla (mycket betong och skit).

    Nä, jag tror fortfarande att det finns en lösing på detta någonstans.

    Testade policy-grejen, men jag kan inte ens dra igång denna på min burk, får felet "Snap-in Creation failed" "The snap-in is not created, it may not be installed properly" hmm jag tror att jag har kört detta tidigare på min burk...skumt

Liknande ämnen

  1. Wifi wireless
    Av khasim i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 20:58
  2. CD HD + Wireless Card Splitter ?
    Av jral1000 i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 10:22
  3. Wireless Smartwi Residential Cardsplitter
    Av Der Alte i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 19:30
  4. Jag blir tokig !
    Av LuddeUa i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 12:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss