Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: släckning av marksänt svt = ingen tv avgift?

  1. #1

    släckning av marksänt svt = ingen tv avgift?

    hörde ryktas om att motala sändaren o några fler skulle bli först med att släcka analoga marksända signalen..

    o jag då som bara får in motala kommer då ej kunna få in någon signal genom vanliga (hänger på kvart) tv antenn..

    eftersom jag inte kan få in någon bild utan ett "abonnemang" så kan man ju inte behöva betala tv avgift JAHOO!! (gäller då ej boxer ägare som kan se 1&2an utan kort)

    ska ringa de svinen o höra hur det ligger till,,, eller kanske det är bäst att ringa när det släcks o låta förvånad o arg att man inte har nån bild..
    - VA SLÄCKT?!?! då ska jag f*n inte betala en krona!! =) :smile:
    VU+

  2. #2
    Ha nu inte för stora förhoppningar om det jag läste nonstans att det kommer att införas en generell mediaavgift istället för TVlicenceavgift
    som alla skall betala.

  3. #3
    Det spelar ingen roll om du kan se på kanalerna eller ej. Det som är avgiftsbelagt är INNEHAVET av en tvmottagare. Det är alltså ingen avgift för TV1 och TV2 som många tror.

    Vilket innebär att om du har en monitor och tar in kanaler med parabol så har du ingen tvmottagare och slipper därför licensavgiften. (Oavsett vad du tittar på för kanal)

    Detta gäller fortfarande har jag för mig även om de vill ändra lagen. Tror dock inte de har ändrat lagen än.
    Auktoriserad julmusttestare.

  4. #4
    Hittade ett bra klipp, från statens offentliga utredningar:

    "Enligt 4 och 5 §§ lagen om TV-avgift omfattar skyldigheten att betala TV-avgift inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar, och inte heller för TV-mottagare i anläggningar eller lokaler för annat än bostadsanläggningar eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program."

    Det står alltså bara om markbundet. Den gör ingen skillnad på analogt och digitalt. Och i och med att det står TV-mottagare så borde väl det även innefatta boxer-dekodern. Fast det är ju en tolkningsfråga.

    Men precis som förut så slipper man, än så länge, avgift om man inte har någon apparat som kan ta emot sändingar från marknäten.

    Radio och TV-lagsutredningen skall vara klart före utgången av 2005
    http://www.sou.gov.se/teve/

  5. #5
    Kort och gott, om du kan ta emot marksända tv signaler så måste du betala tv-avgift.
    Detta gäller även tvkort i datorn, vhs, dvd med inspelningsfunktion av marksäda signaler mm...

    Dvs. all utrustning som kan ta emot marksända tv signaler.
    // Herman

    Höjt bensinpris?
    Det stör inte mig, jag tankar alltid bara för 100 kr i-alla-fall!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av frejac
    "Enligt 4 och 5 §§ lagen om TV-avgift omfattar skyldigheten att betala TV-avgift inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar, och inte heller för TV-mottagare i anläggningar eller lokaler för annat än bostadsanläggningar eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program."
    Bra... om de inte ändrar (riktiga nazist fasoner!)
    då slipper jag ju betala när de bara kör digital marksändning.

    Eftersom jag då inte har en apparat som kan ta emot marksända signaler.
    VU+

  7. #7
    Hörde att det skulle tas ut en media avgift direkt på skatten så att alla "nästan" skulle betala men som sagt rykten är rykten

    Gott nytt år
    Tobbe

  8. #8
    Det är mer än rykten, det är upplagt som förslag hos regeringen.

    http://www.idg.se/ArticlePages/20041...129_CS.dbp.asp

    http://www.idg.se/ArticlePages/20041...739_CS.dbp.asp
    // Herman

    Höjt bensinpris?
    Det stör inte mig, jag tankar alltid bara för 100 kr i-alla-fall!

  9. #9
    Tycker att hela systemet är helt jävla sjukt... Jag tittar på svt kanske max 2 timmar per månad, jag skulle gladeligen välja bort det ur mitt utbud om man kunde... Men dom tvingar oss att betala för något man inte vill ha...

    Ungefär som om aftonbladet skulle ta ut en extra skatt på alla som har tillgång till internet, som kan läsa tidningen gratis...

  10. #10
    Jag har alltid funderat på varför intäkterna svt får i form av sponsringsmeddelandena i tv(reklam får de ju inte sända. Sponsring är när de säger och visar logon för snickers, det är ju inte reklam) inte har redovisats offentligt. De har sagt att det är en företagshemlighet om de inte ändrat nyss.

    Om svt tjänar pengar skall staten minska deras bidrag(licenspengar).

    Hmmmmm, kan det vara girighet?
    Auktoriserad julmusttestare.

Liknande ämnen

  1. uppläggnings avgift o kr
    Av reidarberge i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 10:19
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 23:01
  3. Marksänt/Satellit
    Av kedner i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 14:01
  4. för er som betalar tv avgift
    Av Ripleyonline i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 21:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss