Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Dansk digital-tv i Skåne?

  1. #1

    Dansk digital-tv i Skåne?

    Mina föräldrar har precis skaffat sig boxer digital-tv. jag skall åka dit och sätta upp en ny tv antenn för just detta ändamål och undrar från folk som bor i västra (Nordvästra SKåne) om det går att få in dansk-digital tv. Har nämligen hört vaga rykten om att det skall ha gått för något år sedan då danskarna testade Tv Danmark och TV2 bland annat? Någon som vet om det går fortfarande och vilka kanaler som man kan se isåfall?

    Om det inte går att se danmark digitalt, någon som vet om man får bra bild på TV Danmark i västra Skåne?

    tacksam för svar!

  2. #2
    Spørgsmål:
    Hvornår bliver DTT-tv indført hos DR?

    Svar:
    DTT TESTSENDINGER

    Det nye jordbaserede sendenet til
    landsdækkende digital TV (DTT)
    forventes i drift ultimo 2005.

    Indtil da gennemføres der testsendinger
    fra de nuværende TV2 mastepositioner i
    Tolne og Nibe.

    Signalet sendes i SFN-mode på Kanal 29
    fra begge positioner med vandret
    polarisering, guard-interval på 1/4 OG
    fec PÅ 2/3

    mvh
    t

  3. #3
    Vet inte riktigt hur det ligger till men jag har för mej att det blev lite liv och att mjukvaran gjordes om till boxarna så att vi endast kunde ta emot de svenska utsändningarna. Innan så gick det utmärkt att ta emot iutsändningarna i Helsingborg iaf.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Är mycket gammalt inlägg....men bor själv på gränsen till Finland.
    Här ser man finska kanaler...har 2 antenner, en riktad till svensk sändare och en riktad til finsk...som den kombineras till en ner ledning.
    Att boxar skulle ha mjukvaruspärr har jag svårt att tro! Däremot kan vissa boxar bete sig mer eller mindre konstigt när det är från 2 olika länder. Däremot kan man behöva bättre antenner beroende hur långt det är till sändaren och digital tv är tyvärr antingen bra bil eller ingen bild alls kräver full signal styrka. Har tyvärr dessvärre inte mer koll vad de gäller Skåne och Danmark....

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Den här antennen använder installatörer vid svår mottagning, tydligen är den väldigt populär för svaga signaler, det är tre stackade antenner på varandra som ger extrem hög förstärkning.

    http://barcom.se/DAT_HD_75.pdf

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det finns antennfilter på satpro för att man ska slippa problem med att svenska och danska kanaler blandas eller stör varandra. Eller om det var så att man använde filtret för att kunna ta emot båda utan att få störningar. Bara leta lite där så hittar not TS det som behövs.

  7. #7
    Boxer Danmark fungerar helt utmärkt här i Helsingborg. Har en liten antenn som finns i vardagsrummet och signaler från Köpenhamn kommer in fin fint. Antennen är knappt 20 cm lång och 10 cm bred. Har ej behövt göra någon uppdatering till boxen. Har även en utomhusantenn, modell jävligt liten max 15 cm hög och 10 cm bred. Trots att jag bor extremt dåligt till det så fungerar det.

  8. #8
    Gammal tråd, men......
    Mina föräldrar bor i SÖ Skåne. Kan man få in fria danska kanaler från exvis Bornholm?
    Måste man ha DVB-T eller DVB-T2 mottagare?
    Om Ja, vilka kanaler får ni in?

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    mlon71, beror hel på hur starkt signalen är, har själv en DAT-75 med di-pol förstärkare, och jag får in kanaler, trots att det är 5mil till nacka-masten i stockholm. Och då är det ändå dålig signal här pga skugga. Får ut 55db på svt kanalerna utan di-pol förstörkaren aktiverad. Men på dom högre frekvenserna är det nere på 45-40db och det räcker inte för störningsfri bild. Provade samma antenn uppe på en höjd i området, så jag kom upp högt, kunde då se globen med kikare. Vips hade jag 75db på alla muxar utan di-polen.

    Så allt beror på läget, hur högt upp man kan komma med mottagningen, vilken antenn du har, och sedan hur långt det är.

    Det finns iofs en teoretisk gräns för hur långt en sändare kan nå, därför måste man ha flera sändare som man sprider ut, fysikens lagar så att säga. Samma problem har alltid funnits ända sedan men började sända FM-radio. Jag kan ju gissa, men jag skulle tro att man i praktiken inte når längre än max 5-10mil från en sändare. Det finns en gräns där det inte hjälper om man pumpar in mer signalstyrka då signalen ändå inte kommer nå längre, och nu gissar jag igen, men det är nog för att jorden är rund, det påverkar. Och sedan att signalen påverkas av atmosfären osv. Signalbehandling och allt sånt där är ju rena vetenskapen om man ska gå på djupet, jag kan inte så mycket och antar att det inte är så intressant.

    Men om man ser på det mer praktiska, så kan man ju titta på hur tätt sändarna är i landet och utifrån detta antar jag att 5-10mil är den praktiska gränsen.

    Men det är klart bäst är ju att fråga någon som har mottagning, eller om det ens går

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Bornholm ligger ju som i havet och över hav så brukar ju signaler lätt kunna ta sig så med en bra antenn borde de inte vara omöjligt.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Hjälp i Skåne
    Av mrdanne i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 21:18
  2. nedgradering i skåne
    Av mikaelhede i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 20:55
  3. Dansk Toto!
    Av zanzara i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 20:29
  4. Com Hem kort i skåne
    Av nallekatten2000 i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-13, 09:54
  5. Dansk Digitalbox
    Av pirated i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-23, 14:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss