Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Använd din mobiltelefon som mottagare!

  1. #1
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger

    Använd din mobiltelefon som mottagare!

    I morse läste jag något mycket intressant i tidiningen Gefle Dagblad.
    Jag hoppas verkligen att detta kommer ut på marknaden, så snart som möjligt!
    Bifogar text från gd.se:

    SANDVIKEN
    Sandvikenbon Peter har byggt en digitalbox av sin mobiltelefon.
    Uppfinningen kan göra att alla digitalboxar är onödiga och att alla kan se på tv helt gratis.

    I oktober blir det som bekant svart i tv-rutan för den som inte kan ta emot digitala tv-sändningar. Vi tillhör tillsammans med Gotland och Motala de första som "drabbas".
    En digitalbox kostar från omkring 600-700 kronor och uppåt, beroende på hur många kanaler man vill ha tillgång till.
    - För dyrt, tänkte Peter.
    Han är elektronikingenjör och intresserad av att konstruera olika tekniska finesser. Bland annat har han byggt en egen parabolantenn och en portöppnare till garaget.

    Nu har han konstruerat en mottagare för digitala tv-sändningar - av en mobiltelefon och en video!
    - Tekniken finns ju där, det gällde bara att förstärka den, säger han.
    Och det har han alltså gjort med utrustning som han köpt i en vanlig tv-video-affär. Kostnad: 300 kronor.
    Han vill inte berätta exakt vad det är han gjort, eftersom han tänker ta patent på lösningen.
    Och han vill inte ställa upp på bild, eftersom han vill skydda sin uppfinning. Han vill inte säga det rakt ut, men man förstår på honom att han är rädd för de stora elektronikbolagen.
    - Det är klart att de inte vill att min idé ska komma ut på marknaden, säger han.

    För inte nog med att mobiltelefonen tar emot tv-sändningar. Den tar emot ALLA tv-kanaler.
    - Visst, det här kostar flera hundra i månaden att kunna göra, säger Peter och sätter på telefonen. Sedan byter han tv-kanal med videons fjärrkontroll, och Canal+ dyker upp i rutan.
    - Jag har hjälpt några kompisar att göra en likadan grej hemma. Men från och med nu tänker jag tjäna pengar på det här, säger Peter.
    Anders Bjers, informatör på digital-tv-kommissionen är inte förvånad över Peters upptäckt.
    - Jag skulle kunna säga att vi känner oss avslöjade. Allt digitalt är ju egentligen ihopkopplingsbart. Men vi kan bara gratulera. Det här innebär att alla klarar övergången billigare än man trott, säger han.
    Tror du att Peters rädsla för företagen som satsat på att utveckla digitalboxar är befogad?
    - Nej, det tror jag inte. Jag skulle snarare vilja säga att han är den nya tidens Bill Gates. Det här bevisar bara att vi i Sverige ligger långt framme och är smarta. Att entreprenörandan i Sverige är god.
    Men alla andra digitalboxar blir ju värdelösa?
    - Ja, men det är ändå Nokia som står för de flesta av dem. De tjänar pengar på telefoner med, säger Anders Bjers.
    Han fick höra talas om Peters uppfinning redan förra veckan, och har därför stoppat tryckningen av ett informationsutskick om digitalboxar som skulle ha börjat sändas ut till samtliga hushåll i Sverige i dag, det vill säga den 1 april.

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    MEN HELVETE, DET ÄR JU 1:a APRIL!!!

    HAHAHAHAHAHHA JAG GICK PÅ DET, för jag antar att det är ett aprilskämt!! hahahhahah...

  3. #3

  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    Tyvärr står inte GD med där, så jag kan inte bekräfta.. :P

  5. #5
    Vad är det för dag idag ops:

  6. #6
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    titta uppåt ^^

  7. #7
    Ang. GD:s aprilskämt om digitalbox i mobilen:
    Saxat från Gefle dagblad idag 2:a april:
    "Visst lät det bra skrattar Anders Bjers på digital-TV-kommisionen som gärna ställde upp och medverkade i vårt skämt. - Jag kan berätta att Canal Digital gick på det och ringde angående upphovsrätter för digitaltv i mobilen. Vi fick ett gott skratt tillsammans,säger han"

    Hogga

  8. #8
    "Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your a*s and pull the f**king trigger 'til it goes 'click'"

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 06:15
  2. mobiltelefon
    Av hälge i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 19:20
  3. Vilken mobiltelefon
    Av snugge i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 00:55
  4. Ny mobiltelefon
    Av snugge i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-07-13, 16:38
  5. Mobiltelefon
    Av make i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 08:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss