Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: wlan router hjälp

  1. #1

    wlan router hjälp

    har 2 st d-link routrar med vars en wanport och 4 lanportar
    har koplat den ena wanporten till internet vill nu koppla den andra routern också för att ha den på vinden nära en rundspridande wlan antenn för utomhusbruk
    frågan är då vilken port skall accespointen respektive förbindelsen med den andre rautern kopplas
    1 accespointen i wanporten och lanportarna mellan routrarna
    2 båda koplas på lanportar
    3 från första routerns lanport till andra routerns wanport och accespointen från 2ans lanportar
    4?
    har ingen nätverksutbildning
    Tacksam för lite hjälp

  2. #2
    Du får ju lite olika funktion på ditt nät beroende på hur du kopplar. Ditt alternativ [3] gissar jag ger den funktion DU tänkt dig.

  3. #3
    Jag har testat alternativ 2 och det funkar som p2p eller vad det kallas när alla datorer är med i ett lan men om jag använder alternativ 3 så undrar jag om man kan se den datorn jag kör med i nedanvån. uteifrån med wifi
    och en bärbar eller om man kan surfa uteifrån.
    Kan man testa utan att det kan hända något? (kortis eller liknande)

  4. #4
    Du kan inte se men surfa (hoppas inte jag tänker fel :smile: )
    Du kan ju även sätta externa sidan ut mot det trådlösa nätet då blir ditt innre nät brandväggsskyddat även åt det hållet (Jag antar att det går att skapa regler för detta i d-link routrarna. Har ej tillgång till någon "d-linkpryl" förutom "hubbys" så jag kan inte prova. :? )

    Koppla på du. :smile: det kan inte hända så mycket. Det är nog på det viset du får till det resultat som passar dig bäst. :smile:

  5. #5
    Tackar och bugar

Liknande ämnen

  1. DM800 WLAN Problem
    Av senz i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 17:03
  2. Optibox 5001S på wlan?
    Av Volvonisse i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 22:55
  3. Wlan med usb Dm 800
    Av Appen i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 17:44
  4. wifi och wlan
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 11:55
  5. Vilket adsl modem med wlan?
    Av tonu i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 17:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss