Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med mottagning.

  1. #1

    Problem med mottagning.

    Jag har ett problem med min Boxer, jag får dålig mottagning och kan därmed inte se baskanalerna på min Boxer, och jag kan ej heller se TV4+ eller TV400.
    Jag har funderat på att skaffa en ny antenn till mitt tak, artikelnummer 981852 från Jula.se. Kan detta lösa problemet?

    Bild på nuvarande antenn http://www.glowfoto.com/viewimage.ph...=3038&srv=img1

  2. #2
    Om signalen bara är svag, så skulle jag heller satsa på en bra antennförstärkare. Men om det i stället är problem med reflekterande signaler, (vilket det ofta är med Boxer/digitalt), så skaffa en gitterantenn, som löser det mesta av dom problemen. Motiveringen är att en sån antenn Du hänvisar till, är extremt riktkänslig, å kan därför vara mycket besvärlig att rikta in. Därför föreslår jag att Du testar med en antennförstärkare först, då jag vet att det ofta fungerar bra.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  3. #3
    Njaa.... Stämmer kanske inte alltid det där...
    I de flesta fall där man fattas kanaler beror det på en dålig antennanläggning. I de flesta fallen så är antennen i sig dålig och kan inte ta ner signalerna som den ska. Då får man ett dåligt C/N vilket du inte kan rädda upp med en förstärkare. Skit in skit ut som det heter.
    Antenner är nästa en "färskvara" Som Humlan säger så e en gitterantenn den bästa för den typen av signaler. Ny antenn, kolla riktningen och även placeringen i höjdled. 1m upp eller ner på röret kan resultera i ibland upp till 6-10dB nivåskillnad. En bra förstärkare ( vilket faktiskt inte alltid behövs), ta bort alla förgreningar och onödiga skarvar som brukar finnas och direkt in i digitalboxen så ska det nog bli bra.

  4. #4
    Angående antenner så har jag testat denna:
    Televés DVB-T 75 UHF-antenn med väldigt bra resultat, och i kombination med denna:
    Televés dipolförstärkare hemskt bra. Det är väl kanske inget för en stadsmiljö :? , men dessa ger i mitt tycke bra resultat, trots dåliga förhållanden :smile: .

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av guffe
    Njaa.... Stämmer kanske inte alltid det där...
    I de flesta fall där man fattas kanaler beror det på en dålig antennanläggning. I de flesta fallen så är antennen i sig dålig och kan inte ta ner signalerna som den ska. Då får man ett dåligt C/N vilket du inte kan rädda upp med en förstärkare. Skit in skit ut som det heter.
    Antenner är nästa en "färskvara" Som Humlan säger så e en gitterantenn den bästa för den typen av signaler. Ny antenn, kolla riktningen och även placeringen i höjdled. 1m upp eller ner på röret kan resultera i ibland upp till 6-10dB nivåskillnad. En bra förstärkare ( vilket faktiskt inte alltid behövs), ta bort alla förgreningar och onödiga skarvar som brukar finnas och direkt in i digitalboxen så ska det nog bli bra.
    Helt riktigt. Är antennen felande då hjälper ingen antenn förstärkare. Men här fick jag uppfattningen att den inte var tillräckligt kraftig, då alla kanaler var lika dåliga. Alltså att han visste att antennen bara var för klen, å inte defekt, på nåt sätt. Å jag föredrar en gitterantenn, då den ger som Du säger, mindre "skit in"

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  6. #6
    Kan va en annan grej me killar antenn kablen e jäkligt kännslig e ju egentligen precis som en coaxial får ej böjas mer än 90 grader prova o byt kabel ända upp till antennen o kolla alla gamla skit kopplingar i många fall ligger felet där

Liknande ämnen

  1. Problem med mottagning DM500
    Av esson i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 12:14
  2. program för tv mottagning
    Av zam1000 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 05:56
  3. Box med bra mottagning
    Av ynot i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 16:25
  4. Dålig mottagning
    Av kalle2345 i forum Boxer
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 23:17
  5. tv4-mottagning
    Av Monzzon i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 19:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss