Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Dålig mottagning

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Dålig mottagning

    Har precis hoppat på erbjudandet med 2 Thompsonboxar, fick testa en box innan med löfte om att funkar SVT:s kanaler så skall allt annat också funka, så är det nu inte.
    Tänkte därför höra med er kunniga vad ni tycker att jag skall göra för att få perfekt mottagning
    Jag bor på landet lite utanför Göteborg i närheten av Kungälv.
    Jag vet att föregående husägare hade problem vid installationen av TV4 tillsatsantennen
    han var tvungen att rikta mot Boråssändaren för att få bra bild.
    TV1 och TV2 är idag riktad mot Kungälvsändaren TV4 mot Borås detta har jag lyckats ta reda på via frekvenslistor och TV:ns kanallista.

    Jag får med Boxer in MUX 1 och MUX 2 med skaplig mottagningskvalitet, ca 26dB.
    MUX 3 är sämre med återkommande bildstörningar.
    MUX 4 är riktigt dålig en del kanaler där ser jag inte alls.
    MUX 5 får jag inte in vid sökning kanske beroende på att den inte finns vid Kungälvsändaren utan bara vid Göteborgssändaren.

    Frågan är om man skall rikta om antennen mot Göteborg? Även då 4:an?
    Kanske blir det bättre mottagning nu än vad det blev för länge sedan då man riktade mot Borås, eller är det sikten mot Göteborgsmasten som är för dålig?

    Antennen är ju inte så ny ganska stor och klumpig, jag har funderat på bättre nyare antenn gärna med bättre FM-radiomottagning samtidigt.
    Vad tycker ni jag skall göra?

    Fick med C+ alla och även Disney, hur länge bjuds man på detta?
    För övrigt tycker jag Thompsonboxarna var mycket små och smidiga hyfsat snabba också.


    Tacksam för alla tips och ideer.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    man ser alla kanaler i 2 veckor efter man fått kortet... när de gäller antennen är de ju bara testa rikta om och se va som händer.. även höja och sänka antennen kan göra stor skillnad så det är inte bara att rikta rätt...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #3
    Börja med att byta antann till en gallerantenn.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Håller med Harald.

    Köp en gallerantenn (Gitterantenn), dessa finns även med inbyggda förstärkare. Problem med Boxer är i 99% av fallen = antennen. Och det löser sig i regel med en gitterantenn.

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Gå in på Boxer.se. Längst ner på sidan står det här är några bra tips.Öppna sedan boxer kund Ställ markören på täckningskarta ock leta igen där du bor så ser du var du skall rikta antennen ock ser signalstyrka. ycka till.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Ok tack för svaren, har inte hunnit att pyssla med grejerna, skall försöka nu i veckan.
    Vill helst inte pilla på originalantennen då jag har bra bild på det analoga.
    Vill inte tappa analog på bekostnad av digital då jag också har många apparater utan digitalboxar.Om man justerar antennen och lyckas få bra digitalmottagning finns det då risk att analoga mottagningen kan bli sämre eller följer den med den digitala och förbättras även den?

    Varför blir det sämre bild på några muxar?
    Synd att inte allt sändes i mux 1där det verkar vara bäst mottagning.

  7. #7
    Jag kronglade det lite för dig. Gå in på boxer öppna boxerkund sedan täckningskarta.

  8. #8
    Hade problem med mottagningen såg 1 o 2 skapligt 4 så där men då fungerade boxer ej. Köpte ny antenn Unix 100 bra bild på analoga fyran har kopplat två boxrar till den har även antenn förstärkare Boxer fungerar jättebra enligt täckningskartan har jag dålig mottagning. Drog även ny antennkabel.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger

    frekvens

    Ju högre frekvens som MUXen sänder på Ju svårare är det att få en bra bild

  10. #10

    Re: frekvens

    Citat Ursprungligen postat av OA
    Ju högre frekvens som MUXen sänder på Ju svårare är det att få en bra bild
    Pratar Vi inte digitalt?

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

Liknande ämnen

  1. Dålig mottagning vissa kanalar
    Av M.Sthlm i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 18:21
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 08:06
  3. Dålig mottagning av TV4Sport??
    Av tobigforyou i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 18:09
  4. tv4-mottagning
    Av Monzzon i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 19:16
  5. Dålig mottagning
    Av vikingman i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-01, 16:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss