Hej

Var ett tag sedan jag skrev något om p2p streaming men nu när hösten är här så kunde det vara dax för en uppdatering.

Program att välja på:

Coolstreaming
Orginalet när det gäller p2pTV. Har ett brett utbud av sport men dåliga strömmar. (runt 320kb/s)

PPLive
Program med det troligtvis bredaste utbudet av kanaler.

Feidian
Har ingen erfarenhet av detta program men det skall stödja flertalet av de största asiatiska sportkanalerna. (finns även för mac och linux)

PPStream
Min personliga favorit trots att programet är helt på kinesiska. Enkelt upplagt och en del fina strömmar mellan 400-800 kb/s (tyvär ligger ESPN på ca 320)

TVAnt
Helt nytt för mig. (Hittade det i morse) Men det verkar lovande. Testade det lite snabbt innan jobbet och fick acceptabel bild på ESPN.


För er som inte redan vet så bygger dessa strömmar på Bittorrent teknik.
Mottagningen av utsändningarna sker med mellan 5-30 sekunders fördröjning pga synkningen inom nätverket.
Jag anser att mellan 400-500kb/s ger acceptabel bild i fullskärm på en 21" monitor.
Med acceptabel bild menas inte flimmerfri/artifaktfri/skarp utan en bild där du på en fotbollsmatch kan se vilken spelare som är vilken även på stadion kameran.

Sändningarna rör sig än så länge om Asiatiska kanaler förutom någon italiensk.
De stora ligorna som bevakas är:
Franska ligan
Italienska Ligan
Spanska Ligan
Engelska Ligan
Tyska Ligan

Även de europeiska cuperna bevakas till viss del.

För att se vilka matcher som går rekomenderar jag denna sidan:
Live-foot.com

Inte så skarp på franska? Använd översättningspluginen till firefox (Translate).
Mycket användbar när man håller på att leta nya program och stöter på sidor på Italienska/Franska/Kinesiska.


Läsa & lära dig mer?

Coolstreaming.it Italiensk site
PPStream Kinesisk site
Live-foot.com Fransk site
AsiaPlate En del info om kommande matcher



Det var väl en liten updatering av vad som finns att välja på.
Ställ gärna lite frågor så ska jag se om jag kan svara på dem.


MVH Rip